Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 16:05:30
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:03:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 15:37:38
Zolderbaan 2025 door Ronald69
Vandaag om 15:27:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:19:49
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:17:45
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:12:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
  

Auteur Topic: Schakeltijd Piko-wisselaandrijving  (gelezen 710 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Schakeltijd Piko-wisselaandrijving
« Gepost op: 12 November 2012, 10:50:46 »
In mijn schaduwstation heb ik een aantal Piko A-rails wissels liggen met bijbehorende aandrijving. Nu is de eindafschakeling van deze wissels notoir onbetrouwbaar, dus een continue spanning op deze wissels is niet zo heel verstandig. Nu was ik vergeten om mijn Lenz LS 150 decoder om te programmeren van 10 seconden schakeltijd (ivm voorheen gebruikte motoren) naar een impulsspanning, dus onder mijn baan begon het flink te stinken. Nu kan ik dus één aandrijving vervangen omdat die compleet is doorgebrand. En ik kan er al zo lekker bij...

Om dit niet nog een keer te laten gebeuren is mijn vraag: wat is de optimale schakeltijd voor de Piko magneetspoelaandrijvingen? Ik kan de decoder instellen in stapjes van 100 ms. De bedoeling is om de baan straks via Traincontroller aan te sturen.

Overigens ga ik de gesmolten aandrijving vervangen door een Conrad aandrijving; die lijken me iets betrouwbaarder.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26704
    • Pagina van klaas
Re:Schakeltijd Piko-wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2012, 11:58:51 »
Magneetspoelaandrijvingen zijn razendsnel. Je kan proefondervindelijk vaststellen wat een goede pulstijd is.
Begin gewoon met 100 ms en schakel de aandrijving een paar keer heen en weer. Het zou me niks verbazen als dat ruim voldoende blijkt te zijn.
Als de aandrijving zo af en toe hapert, doe er dan 100 ms bij. Als je een waarde hebt gevonden waarbij hij elke keer goed schakelt, doe er dan voor de zekerheid nog eens 100 bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.