Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
  

Auteur Topic: gepolariseerde wissel  (gelezen 6989 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2007, 13:50:29 »
Heel verstandig. Ik zou zelfs aanraden om het hele station te voorzien van gep** wissels. Ik heb mijn HO station omgebouwd naar gep** en het is een genot om langzaam zonder haperingen over de wissels te rijden.
Of topic Rocoline Engelse wissels kunnen alleen gep** bereden worden. Jaap


Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2007, 13:57:32 »
Ik neem aan dat de fleischmann wissels met bedding allemaal gepolariseerd zijn ?

Geert
Groeten uit Hoogeveen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #17 Gepost op: 14 January 2007, 15:25:12 »
Geert,

Fleischmann wissels zijn niet gepolariseerd, en kunnen ook niet gepolariseerd worden omdat het puntstuk van plastic is.
Fl* wissels kunnen wel z.g. "denkend" gemaakt worden. Daarmee schakel je het niet gekozen spoor spanningsloos. Maar dat is heel wat anders dan het polariseren van het puntstuk.

Een ander verhaal zijn de Electrofrog wissels van Peco. Die zijn anders geconstrueerd en kunnen het allebei. Dus tegelijk "denken" en het puntstuk polariseren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #18 Gepost op: 14 January 2007, 15:43:53 »
Klaas , dank je wel, ik vraag dit even , omdat ik mijn schaduwstation zo storingsvrij mogelijk wil maken, moet dan toch maar eens aan Peco wissels denken
Groeten uit Hoogeveen

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #19 Gepost op: 14 January 2007, 16:29:00 »
Hallo Geert en Klaas,

Fleischmann heeft wel degelijk gepolariseerde wissels van het type Profi Rails.
Het zijn de zogenaamde hogesnelheidwissels.
Het betreft hier de 6178 en 6179.
Ook deze kunnen "denkend" gemaakt worden.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #20 Gepost op: 21 May 2007, 12:24:46 »
Even voor mijn goede begrip: bij een gepolariseerd puntstuk komt de trein die een wissel open wil rijden, als hij het puntstuk bereikt, aan weerszijden dezelfde polariteit tegen, waardoor hij volgens mij toch stopt?

Ik heb het eens zitten tekenen, maar als het puntstuk gepolariseerd is, dan heeft het puntstuk de tegenovergestelde polariteit van de tegenoverliggende rail van het doorgaande spoor, en daarmee dezelfde polariteit als de tegenoverliggende rail van het onderbroken spoor.

Zo goed en zo kwaad het ging heb ik het hieronder getekend:
+ -  -  -
|  | /  /
|  |/  /
| /|  /
|| | /
|| |/
|| |
|  |
|  |
+ -

Heb ik het nou mis?

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #21 Gepost op: 21 May 2007, 15:12:09 »
Ja, het linkerspoor is voor gelijkstroom en het rechterspoor voor wisselstroom, dit heet een combi-wissel  ;D ;D ;D

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3501
    • modulebaan.nl
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #22 Gepost op: 21 May 2007, 15:35:45 »
@Gerrit:

Nee, je hebt het niet mis.

Zoals jij het getekend hebt weet je meteen waarom je bij Peco Electrofrog wissels het puntstuk met twee geïsoleerde raillassen moet leggen.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #23 Gepost op: 21 May 2007, 15:58:44 »
Dat is inderaad de Peco.
Maar bij de meeste wissels zit het zo. Zit de isolatie van het puntstuk in het wissel zelf verwerkt.



+ -  +  -
|  | /  /
|  |/  /
| /|- /
|| | /
|| |/
|| |
|  |
|  |
+ -
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #24 Gepost op: 21 May 2007, 16:28:17 »
Dan heb je het waarschijnlijk over de wissels waar het puntstuk niet helemaal van metaal is en daarmee niet onder spanning staat zoals wissels van de grote fabrikanten, toch?

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #25 Gepost op: 21 May 2007, 16:38:57 »
Maar ik kan me ook herinneren toen ik nog Europees spul ( dus ook rails ) kocht, dat ik wissels had met een metalen puntstuk en heel korte isolatiestukjes tussen het puntstuk en de spoorstaven....waarschijnlijk is dat het systeem waar Henk het over heeft..
« Laatst bewerkt op: 21 May 2007, 16:41:02 door ron »

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #26 Gepost op: 21 May 2007, 17:51:04 »
Dat is inderaad de Peco.
Maar bij de meeste wissels zit het zo. Zit de isolatie van het puntstuk in het wissel zelf verwerkt.

PECO heeft dit soort wissels ook. Er staat dan Insulfrog op ipv Electrofrog. En dan werken ze net als de andere bekende merken.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #27 Gepost op: 21 May 2007, 19:15:26 »
@Gerrit:

Nee, je hebt het niet mis.

Zoals jij het getekend hebt weet je meteen waarom je bij Peco Electrofrog wissels het puntstuk met twee geïsoleerde raillassen moet leggen.

Groet,
Tjalling



En je kunt ook zien dat openrijden van het wissel tot kortsluiting leidt.


Groet, Wim

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #28 Gepost op: 21 May 2007, 19:41:48 »
Dan heb je het waarschijnlijk over de wissels waar het puntstuk niet helemaal van metaal is en daarmee niet onder spanning staat zoals wissels van de grote fabrikanten, toch?

Nee, ik heb het over gepolariseerde wissels waarbij het metalen puntstuk (hartstuk als goed Germanisme) elektrisch is gescheiden van de wisseltongen en van de stukjes rails voorbij het puntstuk. Dat puntstuk wordt gepolariseerd met een omschakelaar.
Bij Peco electrofrog vormen wisseltongen, puntstuk en stukjes rails elektrisch één geheel en wordt dat geheel gepolariseerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.