Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
Vandaag om 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
Vandaag om 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:18:59
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
  

Auteur Topic: kopverlichting dubbeltractie  (gelezen 2208 keer)

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
kopverlichting dubbeltractie
« Gepost op: 20 August 2012, 22:09:07 »
Hallo,

Ik mag me de gelukkige eigenaar noemen van twee mooie gele hondekopsetjes.
Mijn wens is altijd al geweest om deze zowel in dubbeltractie te laten rijden als solo.
Nu zit ik met een vraagstukje, hoe kan ik de stuurstandverlichting digitaal schakelen zodat de binnenste koppen bij dubbeltractie uitgeschakeld zijn en dat ik bij solo rijden deze verlichting wel weer kan schakelen?
Heeft iemand een idee? Ik ben handig met een soldeerbout en ga geen uitdaging uit de weg.
Ik had ooit eens iets gehoord van een relais aansluiten op de paarse draad van de ESU lokpilot v3.0 welke ik gebruil. Maar zijn deze relais ook in 18 volt te verkrijgen? En zoja.....waar?

Groetjes,

Bart2008

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2012, 22:21:26 »
Als je de front en sluitseinen apart op een functie van je decoder aansluit kun je door middel van functiemapping op de decoder alles aan en uitzetten wat je op dat moment nodig hebt. Koppel je, dan doe je de lichten in het midden uit. Ontkoppel je, dan doe je ze weer aan.

dirkjan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22733
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2012, 22:57:58 »
Iets gedetaillerder. Veel decoders hebben extra functieuitgangen met een groene en een paarse draad. Bijvoorbeeld de ESU Lokpilot. Daarop kun je bijvoorbeeld de kop- en sluitverlichting van de motorloze bak aansluiten. Die hebben immers een eigen bedrading via de koppeling tussen beide bakken. Die bedrading moet zijn los te maken en apart aan te sluiten. Vervolgens kun je via function mapping die uitgangen ook rijrichtingafhankelijk maken en bijvoorbeeld beide op f1 laten reageren.

Een alternatief is inderdaad die verlichting via een relais te laten lopen en dat relais dan via een aparte functieuitgang schakelen. Maar dat hoeft niet meer met alle nieuwe mogelijkheden van de decoders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2012, 10:16:10 »
Henk,

Hoe kom ik in het programma van functiemapping? ik heb de lokpilot v3.0 en een multimaus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2012, 13:10:25 »
Wat dacht je van de handleiding  :-\
Zat bij je decoder en anders gewoon bij ESU te downloaden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2012, 17:01:29 »
Prachtig antwoord. Bedankt.

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2012, 17:05:29 »
Ik heb de site van ESU bekeken en de nederlandse handleiding gedownload. Gelukkig was ik nog niet begonnen met de installatie van alles want het blijkt dat LED verlichting niet rechstreeks aan de decoder gekoppeld mag worden. Dit zou ikhouden dat de ledjes doorbranden. nu even uitzoeken welke weerstand ik nodig heb. Proberen is de kunst van het testen zeg ik altijd maar.

Heren voor zover bedankt en ik laat het resultaat wel eens zien.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2012, 17:34:33 »
Een veilige weerstand is meestal 4k7 of als je heel veilig wilt zitten 10k, maar dan is ie meestal wel erg zwak.

dirkjan

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2012, 19:52:43 »
Dat hangt sterk af van waar je de decoder aansluit. Als je de decoder aansluit op de lokprint dan zitten daarop meestal al de weerstanden voor de ingebouwde LED's. Extra weerstanden maken de LED's dan alleen maar veel gedimder.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 461
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2012, 19:59:46 »
Spoorgenoten,
Als er sprake is van de hondekop van piko dan zitten er weerstanden op de printjes van de front en sluitverlichting. Deze kunnen om die reden gemakkelijk omgeleid worden naar de paarse en groene draad van de decoder.

Zelf heb ik de frontverlichting gesplitst om zodoende ook een rangeerlicht te kunnen nabootsen. Hierbij 1 led aan de witte draad laten zitten en de andere op de groene draad zonder een extra weerstand te plaatsen. Vervolgens functiemapping en klaar. Dit alles zoals al eerder hier op het forum besproken.

spoorse groet,
Hans
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 20:35:21 door Hans.F »

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2012, 13:14:27 »
@Bart,

Waar heb jij die nederlandse handleiding gedownload. Ik kon zelf alleen engels en duits vinden op hun site.
Ik heb zelf een lokpilot V4.0 en de bijgeleverde handleiding was alleen in het duits.

Gr,
Michael
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22733
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2012, 13:30:55 »
Bij de Belgische vertegenwoordiger neem ik aan.

http://www.loksound.be/manual/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2012, 13:34:32 »
Hartelijk dank.
Heb de handleiding gevonden op die site.
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #13 Gepost op: 28 August 2012, 10:11:55 »
@Bart,

Waar heb jij die nederlandse handleiding gedownload. Ik kon zelf alleen engels en duits vinden op hun site.
Ik heb zelf een lokpilot V4.0 en de bijgeleverde handleiding was alleen in het duits.

Gr,
Michael

Hoi Michael,

Ik heb de handleiding naar je toe gemaild.

Groetjes,

Bart2008
« Laatst bewerkt op: 28 August 2012, 11:11:16 door JeroenJens. Reden: Leesbaarheid verbeterd. »

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2012, 10:14:04 »
Ik moet toch eerst naar beneden scrollen eer ik handel hahaha. Bedankt mensen, ik ga aan de slag.
Het enige wat ik nog wil leren is functiemapping. En ik ben ook benieuwd hoe de rangeerlicht tot stand is gekomen haha.. Nee ik ben niet veeleisend, alleen maar leergierig haha