Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:00:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 18:54:06
De prachtige reeksen van Bemo door IJmc
Vandaag om 18:48:22
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:43:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: Drieweg of gewone wissels  (gelezen 6906 keer)

guest7823

  • Gast
Re:Drieweg of gewone wissels
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2012, 18:35:16 »
@Paul Bender:
Hoezo zou dhr. H.F. Enter zich in zijn graf omdraaien als we het middelste spoor als doorgaand goederenspoor zouden gebruiken?

Afgezien van veel (normaalspoor) museumlijnen hebben we ook de nodige (gepubliceerde) kennis over het reilen en zeilen van het NS grootspoor aan de heer H.F. Enter te danken.

Een van zijn stokpaardjes bij het bespreken van allerlei sporenplannen (in maandelijkse tijdschriften) was het gebruiken van rechtliggende wissels in hoofdsporen. De/zijn onderbouwing: een 1:9 wissel mag je aftakkend nog maar met 40 km/u berijden. In modelbouwland is 1:9 al een erg lang wissel. Als jij met 25 km/u p/u over een wissel wilt rijden met een goederentrein..... jou baan - jou plezier. Echter wanneer je e.a. een beetje in lijn wilt houden met het grootbedrijf ...... Het "irritante" van de man was dat hij bijna altijd wel een manier vond om met minder, maar wel vaak beter liggende, wissels hetzelfde (of meer) qua mogelijkheden wist te bereiken. (Dat zal wel te maken hebben gehad met het feit dat man bij NS ook adviseur was voor spooraansluitingen en raccordementen).

Op zijn "Don't do" lijst stonden:
- meegebogen wissels
- driewegwissels (in hoofdspoor)
- Engelsmannen, vermijden INDIEN mogelijk
- standaard berijden wissels in aftakkende stand

Indien je deze principes handhaaft, krijg je een sporen layout die er bijna "vanzelf" Nederlands uitziet. Duitse en zeker Engelse sporen lay-outs zien er veelal duidelijk anders uit

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Drieweg of gewone wissels
« Reactie #16 Gepost op: 12 August 2012, 21:24:45 »
Uit de literatuur v.w.b. de Duitse spoorwegen blijkt dat het ook nog "periode afhankelijk" is. Vanaf periode IV werd veel zuiniger met wissels (m.n. engelsmannen) omgegaan dan daarvoor. In de praktijk bleek namelijk dat lang niet alle rangeermogelijkheden in "oudere" emplacementen voor het dagelijks bedrijf nodig of rendabel waren. Ook de DB heeft hier een effiecency-slag gemaakt.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB