Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door AP3737
Vandaag om 10:51:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:48:26
Interieur ideeën voor gebouwen door Marty
Vandaag om 10:46:56
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:36:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 10:29:37
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Sfeer op je modelbaan door 1200blauw
Vandaag om 10:03:32
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 08:02:17
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
  

Auteur Topic: Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?  (gelezen 4455 keer)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Gepost op: 04 August 2012, 16:36:55 »
Hallo allemaal,

Zoals de titel zegt, is dit mogelijk? Met enige regelmaat kom ik deze locs tegen op beurzen en MP, soms voor aantrekkelijke prijzen. Maar ja, het kan niet op mijn baan rijden :'(
Nou dacht ik altijd dat Fleischmann een kompleet andere motor monteerde in deze locs, maar volgens mij is dat niet het geval.
Kun je dus met een paar kleine solderingen deze locs weer geschikt maken voor gelijkstroom, of denk ik te makkelijk?

Mvg, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2012, 16:55:23 »
Hallo Roelof,

Fleischmann omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom gaat in vele gevallen niet op.

Het probleem zit hem in de wielen.
Deze zijn namelijk niet geïsoleerd
Van dieselloks en E-lok's kun je nog wel eens wielen omwisselen.
Maar bij stoomlok's zal dat niet of moeilijk gaan.
Dit in verband met de juiste instelling van de wielen in combinatie met de drijfstangen.

Erwin Prummel
TEE

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2012, 17:03:24 »
@Erwin,

Ten eerste bedankt voor je snelle antwoord (y)

Ik had eigenlijk de stille hoop dat Fleischmann dezelfde wielensets monteerde en de stroomafnemers doorverbond.
Maar dit is dus niet het geval, da's nou jammer :'(

Mvg, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2012, 19:21:19 »
Het probleem zit hem in de wielen.
Deze zijn namelijk niet geïsoleerd
Is dat zo? Het zou best kunnen dat Fleischmann in de 3-rail modellen toch gewoon de stroomafname doorverbindt.
Op de site van Fleischmann vind ik trouwens heel weinig modellen voor 3-rail, dus zou het best kunnen dat de exemplaren die je op marktplaats ziet omgebouwd zijn. Als dat zo is, dan moet het niet moeilijk zijn om ze terug te bouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2012, 19:37:07 »
De wielen zijn daadwerkelijk anders, al was het alleen maar vanwege de hoger flensen, nodig voor de Märklinrails.

Vr groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2012, 19:50:19 »
Neem me niet kwalijk dat ik er een beetje over blijf doorzeuren, maar weet je uit eigen waarneming dat de wielen anders zijn, of denk je dat het zo is, omdat het zou moeten?
Fleischmann  heeft b.v. de Ae3/6 zowel in 3-rail als in 2-rail uitvoering, maar op de foto's op hun website zie ik niet echt een verschil in flenshoogte.
 
Ik weet b.v uit ervaring dat Märklin bij de Hamo locs alleen maar de wielen eenzijdig isoleerde, maar niet de flenzen veranderde. En zelfs niet de B-maat. Het zou dus zomaar kunnen dat Fleischmann ook de makkelijke manier heeft gekozen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2012, 19:59:11 »
bij mij reed een wisselstroom roco wagon niet over de gelijkstroomrails: flenzen te hoog,
daar zit dus zeker wel een verschil

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2012, 20:26:38 »
Neem me niet kwalijk dat ik er een beetje over blijf doorzeuren, maar weet je uit eigen waarneming dat de wielen anders zijn, of denk je dat het zo is, omdat het zou moeten?
Fleischmann  heeft b.v. de Ae3/6 zowel in 3-rail als in 2-rail uitvoering, maar op de foto's op hun website zie ik niet echt een verschil in flenshoogte.
 
Klaas,

Dan maar even wachten totdat Fleischmann de onderdelenlijsten van jou gewenste model vrijgeeft.
Ga er maar vanuit dat de wielen voor de Ae3/6 voor gelijkstroom en wisselstroom niet gelijk zijn.
En dat de wisselstroomwielen NIET geïsoleerd zijn.

Erwin Prummel
TEE

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2012, 20:35:07 »
Neem me niet kwalijk dat ik er een beetje over blijf doorzeuren........knip...

Klaas, je mag van mij  ;D

Hoe het met de oude Fl* 3-rail locs zat weet ik niet.
Zie ook draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44588.15.html

Maar als jouw "waarneming" klopt dan zou het natuurlijk een zinloze zaak zijn om wisselstroomwielen te verkopen. Dit doen ze echter wel. blijkens de in bovengenoemde draadje vermelde (http://www.hobbyparts.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000052&lang=NL) naar de site van een leverancier van de Fl* wisselstroomwielen.

Vr groet,
Allie

« Laatst bewerkt op: 04 August 2012, 20:38:06 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2012, 19:43:28 »
Altijd leuk, reacties op je draadje ;D

Toch nog even wat dingen opgezocht. Via de site van Mart(Fleischmann H0) (y)  heb ik van verschillende stoomlocs
de "erzatzteilblätter" van de wissel en gelijkstroomversies naast elkaar gelegd. De oude versies, van voor 2000, waren zowel de loc als de losse tender van wisselstroomwielen voorzien bijv. de Baureihe 50.
De nieuwere versies, in dit geval de Baureihe 38 art.nr. 4166/1166, waren de locs met dezelfde wielen uitgerust!
De tender, in dit geval een kuiptender, was wel voorzien van wisselstroomwielen.
Via de site van MTE zijn deze wielen te bestellen, de prijs valt ook mee, dus het is te doen.

Mocht ik het toch helemaal mis hebben, hoor ik het graag :)

Mvg, Roelof.
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #10 Gepost op: 05 August 2012, 21:23:37 »
Soms zijn de onderdelen van oudere modellen niet meer leverbaar. Ik zou even contact opnemen met Hobbyparts in Hengelo, die kan al de Fleischmannonderdelen snel leveren. Kijk ook even op de onderdeelbladen op hun site.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #11 Gepost op: 05 August 2012, 23:12:15 »
Ik lees even mee en heb ook even commentaar ;D Ik heb ooit een Roco S3/6 gemaakt voor wisselstroom omgebouwd naar gelijkstroom. De wielen zijn namelijk exact hetzelfde bij zowel het wisselstroom als het gelijkstroom model, net zoals de motor. Het geheim zat hem in de printplaat en de stroomafname die aangepast moesten worden. Met hier en daar wat zaagwerk in de printplaat, een draadje of 2 anders aansluiten en het was gepiept. Reed als een trein ;D
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2012, 00:54:17 »
Ik denk dat er verschil bestaat tussen wagonwielen ( een tender reken ik ook tot de wagons) en locwielen. Elke reactie tot nog toe in dit draadje die het over ruilassen ging had het over wagonassen.
Dus dikke kans dat Tom's ervaring ook voor stoomlocs zal gelden, het is nl commercieel niet gauw interessant om voor een vrij geringe groep een totaal nieuw produkt (lees; stoomloc-assen) in heel veel verschillende uitvoeringen ( diameter, positie contragewichten, plaats gaten tbv koppelstang) te produceren. Dan is het doorverbinden van stroomafnemers makkelijker en voldoet aan de vraag ( = dat de loc vooruitkomt op 3-rail wisselstroom). Qua motoren heeft Fl*  altijd zoveel mogelijk modellen van dezelfde motoren voorzien, dus éénmalig een wisselstroommotor ontwikkelen icm een schakelspoel, dat zijn de kosten niet. In het huidige digitale tijdperk wordt dat laatste nóg makkelijker.
Ik kan me goed voorstellen dat gezien de eigen filosofie van Fl* (core-business Fl* = 2-railgelijkstroom) moeten de 3-railrijders het eventueel mindere gedrag op de railgeometrie van M* maar voor lief nemen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Fleischmann wisselstroom terugbouwen naar gelijkstroom, kan dat?
« Reactie #13 Gepost op: 06 August 2012, 10:57:21 »
In tegenstelling tot Roco, heeft Fleischmann voor zover ik weet altijd ongeisoleerde assen gebruikt voor de 3-rail lokomotieven. Dus dan is alleen door vervangen van de wielen de loc geschikt voor 2 rail te maken. Bij wagons, of niet-aangedreven wielen van treinstellen niet zo'n probleem, maar voor met name stoomloc's dus wel wat lastig aan te passen.
RETROBAHN A.G.