Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 02:24:48
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 01:16:59
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:48:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 00:05:44
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
10 December 2025, 23:54:40
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door GerardvV
10 December 2025, 23:10:06
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 December 2025, 22:54:15
Da's Daz 2 door Huup
10 December 2025, 22:29:30
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
10 December 2025, 22:11:03
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
10 December 2025, 22:06:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 December 2025, 21:58:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 December 2025, 18:09:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
10 December 2025, 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 December 2025, 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
10 December 2025, 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
10 December 2025, 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 December 2025, 14:23:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
10 December 2025, 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
10 December 2025, 13:58:45
  

Auteur Topic: NS Sprinter (de echte) in 1:87  (gelezen 18448 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #30 Gepost op: 24 July 2015, 16:29:59 »
@Nighttrain1: 3D printen is zeker interessant, maar ik kan (nog)niet overweg met CAD/CAM software. Anders kon ik ook wel de hele kap in 3D laten printen, en voor de Koploper ook :) (en nog veel meer zoals 1:87 motorpost en mat '36, diverse interieur setjes etc) Maar wat er uit een 3D printer rolt is over het algemeen nog erg grof en moet geschuurd en evt geplamuurd worden.

De originele daken in stukjes zagen en in de juiste volgorde weer in elkaar plakken lijkt vooralsnog de beste optie. Ik heb dan eigenlijk ook nog een extra spoorcuriosa tussenbak dak nodig. Andere optie is spullen kopen om mallen te maken en de delen die ik nodig heb na te gieten in kunsthars. Ik zie wel hoe ver ik kom.

@Sneeuwtrein:  Ja dat kan, maar dan gaat de beglazing als een soort lichtgeleider werken en alsnog door het geel schijnen :(

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #31 Gepost op: 24 July 2015, 16:40:17 »
@Mitchell Ziet er netjes uit, maar was dit niet voor N? En als je het opschaalt dan moeten de roostertjes en zo ook maar net passen. Net als de andere maten. Als 2 mensen apart van elkaar van één teklening werken gata het in theorie goed, maar er zijn natuurlijk al comppromis gemaakt om alles te laten passen mij de Fleischmann bakken.

Hoe zit het met het materiaal? WSF was nogal bewerkelijk (tussen de ribbeltjes schuren en indruppelen met secondenlijm) en gladdere materialen kosten nog steeds meer dan een extra pluk sprinter denk ik :(

Hele bakken printen in 1:87 is wellicht voor velen een oplossing. Zeker als de raampjes van de Roco Plan V/T passen. Alleen de ramen van de cabine zijn wat lastiger. De Flaischmann koppen van de Sprinter zijn erg strak passend.

Is het ook eventueel mogelijk de daken zonder Airco en rijweerstanden te printen?

Mvg,

Robert

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #32 Gepost op: 24 July 2015, 17:42:09 »
Is het ook eventueel mogelijk de daken zonder Airco en rijweerstanden te printen?

Ik denk dat het wel kan, volgens mij os het ook mogelijk om zelfs een. Airco en weerstanderek in de juiste schaalverhouding te laten maken.
Als een dak kan kan de rest toch ook?
Echter moeten er eerst tekeningen van gemaakt worden en heb je een 3-D printer nodig, + .....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #33 Gepost op: 25 July 2015, 08:43:30 »
En kwam die nou maar overeen met de afbeelding op de doos of website, maar nee hoor!
In het aangedreven koprijtuig zit zo'n achterlijk groot deel waar je niet eens door heen kan kijken, terwijl dat volgens de doos wel kan, of op hun product aankondiging op hun website. Geldt ook voor het Trix model. Kan daar ook niet zoiets in als bijvoorbeeld een Artitec lage vloer aandrijving als bijvoorbeeld een DE-1?

Maar we hadden het over de 1:87 van een sprinter, en ik dwaal af......

Maar de DE 1/2 had wel de wind mee, want daar kon de motor verdiept in de bodem liggen.
De Piko Hondekop had dit ook kunnen hebben.
Maar Roco had dat anders met de Plan V daar bleef de motor zoveel mogelijk onder de ramen.
(en ook dit had weer niets met de Sprinter te maken)  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #34 Gepost op: 25 July 2015, 09:56:17 »
nou de sprinter en plan V (en eventueel koploper!) hebben aardig wat met elkaar te maken qua mogelijke plaatsen voor de motor. Beide geen stroomlijnkappen onder de bak om de motor helemaal te verbergen maar wel zoveel apparatuur dat als je al die kasten een beetje aan elkaar rommelt je de motor een eind kan laten zakken.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #35 Gepost op: 25 July 2015, 10:19:13 »
Wat maakt het uit als de fabrikanten met een model komen, Je bent toch lekker bezig.

Gr Arnout.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #36 Gepost op: 25 July 2015, 15:12:22 »
Nog even een rare suggestie voor het dak (zandtaartjes bakken kan altijd nog): is een (aangepast) plan-T dak bruikbaar qua vorm en plaatsing van de ribbels? Ik meen opgevangen te hebben dat er kappen zijn geruild wegens kromtrekken. Een kolfje voor de spoorwegmodelbouwers met stanleymes en roco-zaag.  :)

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #37 Gepost op: 12 August 2015, 10:11:22 »
Lekker bezig, Robert! (y)

@Paul, ik denk niet dat dat een oplossing is: de Sprinter heeft volgens mij fijnere en meer dakribbels dan een plan V/T.
Het lijkt me door die ribbels wel erg lastig om losse stukken dak aan elkaar te lijmen zonder daar later iets van te zien. Wellicht is een methode van losse styreen stripjes zoals in het plan U-draadje de mooiste oplossing.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #38 Gepost op: 12 August 2015, 17:22:05 »
 Ik heb ook een plan U van Karst gemaakt , en kan je zeggen dat je op die manier heel makkelijk een perfect dak kan krijgen .

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1336
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #39 Gepost op: 05 May 2016, 07:04:36 »
Hoe staat het ervoor met dit project?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #40 Gepost op: 05 May 2016, 10:33:17 »
Staat te wachten op betere tijden. Ik ben nog steeds vrij druk met mijn nieuwe huis, werk en ik heb veel tijd gestoken in een andere hobby: een Pontiac Trans Am uit 1984 die klaar moest wezen voor het nieuwe seizoen van meetings. Zo'n auto is net als een modelspoorbaan: het is nooit echt klaar :( .

Ik heb inmiddels wel de grootste slaapkamer volgepropt met treinen en heb daar planken aan de muur gemaakt en een bureau/werktafel gemaakt. Ik was ook al bezig om een Electrotren NS 1310 te versmallen als vingeroefening. Maar dit staat ook even op een laag pitje.

Kortom: ik ben niet zo snel en meer van dat soort smoesjes :-[

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #41 Gepost op: 12 December 2022, 00:40:15 »
Smoesjes inderdaad,

We zijn elfentachtig miljoen jaar verder en niks opgeschoten...

Koploper in 1:87 is opgepikt door een paar bedrijven dus heb ik geen werk meer aan, Trans Am staat veilig in de garage met een verse APK (nog prijzen mee gewonnen op Radio 10 bij Somertijd :P ), en ik lijk redelijk bekomen te zijn van hartinfarcten en depressies.

Net de bakken met Sprinter onderdelen in mijn knuistjes gehad en ik heb denk ik wel genoeg dak materiaal om de twee motorwagens van een passend dak te voorzien. De rijweerstanden wordt een andere puzzel maar dat zien we wel weer. Waar ik nog mee zit is het dak van de tussenbak. Ik heb een Spoorcuriosa tussenbak liggen, maar die is natuurlijk 1:100. Het zou mooi zijn als ik nog een dak kon vinden en dan deze te verlengen door zaagsnedes te maken tussen de dak ventilatoren in en dan een deel van het andere dak er aan te plakken wat iets langer is etc. Zo ga ik de daken van de motorwagens ook maken. Dit zal een þø%%€werk zijn maar ach... het is maar tot een fabrikant het ding aankondigt... :P

Mvg,

Robert

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2543
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #42 Gepost op: 12 December 2022, 07:40:35 »
Hoi Robert,

Fijn dat jij weer verder gaat met het Sprinter project. Dan is het vrijwel zeker dat een fabrikant er mee komt en Sprinters in de goede lengte over een tijdje voor iedereen beschikbaar zijn  :angel:

Succes met verder bouwen. Ik blijf het volgen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2415
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #43 Gepost op: 12 December 2022, 08:33:04 »
Ik blijf het ook volgen,

Een sprinter in 1: 87 mag ook wel eens komen  ;D

mvg,

Matthijs