Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
  

Auteur Topic: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen  (gelezen 6367 keer)

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #15 Gepost op: 30 April 2007, 10:18:27 »
Beetje laat Klaas, maar erg bedankt voor de uitleg. het was mij nooit opgevallen dat er andere koppelingen tussen de ertswagens worden gebruikt. Ik meene trouwens wel gewoon buffers te zien tussen deze wagens, zodat ik de opmerking een stukje terug vreemd vind.

groeten uit Tilburg,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #16 Gepost op: 30 April 2007, 10:26:47 »
Tussen de erts treinen zitten geen buffers, behalve op de koppelwagens, misschien bedoel je de kolentreinen, deze hebben wel buffers en gewone schroefkoppelingen (dit zijn overigens 4assers)

mvrgr
Remco
« Laatst bewerkt op: 20 May 2007, 16:57:19 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #17 Gepost op: 30 April 2007, 10:42:31 »
Ik heb veel foto's van ertstreinen als jullie willen kan ik die hier wel plaatsen. De volgende keer zal ik wel een foto maken van alleen de koppelingswagen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #18 Gepost op: 30 April 2007, 10:51:01 »
Tussen de erts treinen zitten geen buffers, behalve op de koppelwagens, misschien bedoel je de kolentreinen, deze hebben wel buffers en gewone schroefkoppelingen (dit zijn overigens 4assers)
Die vierassige wagens van de kolentreinen, Fal(n)s 121 en Fal(n)s 183, zijn ook regelmatig te zien in ertstreinen, wellicht dat de verwarring daardoor komt. Die 'echte' zesassige ertswagens heten volgens mij Faals 150.

Groet, Julius

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #19 Gepost op: 30 April 2007, 11:47:50 »
Is hier wellicht iets van te maken..??
http://www.modellmix.com/_images/photos/e-shop/lima/302703.jpg

kon helaas geen beter plaatje vinden.

mvg.

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #20 Gepost op: 30 April 2007, 12:16:03 »
Die vierassige wagens van de kolentreinen, Fal(n)s 121 en Fal(n)s 183, zijn ook regelmatig te zien in ertstreinen, wellicht dat de verwarring daardoor komt. Die 'echte' zesassige ertswagens heten volgens mij Faals 150.
Één set materieel voor die erst pendel bestaat als het goed is volledig uit vierassers. Dit komt omdat er niet genoeg 6assig materieel is om de 4 uursdienst Maasvlakte-Dillingen(Saar) v.v./u.z. mee te rijden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #21 Gepost op: 01 May 2007, 10:19:28 »
De tegenwoordig gebruikte zelflossers hebben officieel 12 assen.....

Een paar jaar geleden zijn deze in gebruik genomen, omdat het type Faals150 door het intensieve gebruik snel versleten raakte.

Daarom zijn er nieuwe geproduceerd, een wagen bestaat uit 2 permanent gekoppelde zes-assers, herkenbaar aan het iel ogende stangetje als verbinding. Deze wagens zijn ook wat hoger dan de oude Faals150.

Wagens zijn afgeleverd in knalrood (erg handig bij ertsvervoer) zonder logo van DB of Railion.

Heeft destijds een heel artikel in de Rail Magazine gestaan, is ook ter sprake geweest op het oude BNL-forum.

De 1:1 foto van de koppelwagen op pagina 1 is niet van een oude NS-wagen overigens, maar van een DB-wagen waar er 2 van zijn (geweest)

Heeft ook een stuk van in de RM gestaan, paar pin me niet vast  op een nummer, verder weet ik nu ook ff niet de juiste wagencodes.

(zit op het werk aanwezig te zijn en gisteren Koninginnedag gevierd)

MfG, Arjan

« Laatst bewerkt op: 01 May 2007, 10:45:08 door Arjan6511. Reden: Spelfout en nog wat info »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: koppelingswagen kolen- en/of ertstreinen
« Reactie #22 Gepost op: 01 May 2007, 10:42:16 »
Daarom zijn er nieuwe geproduceerd, een wagen bestaat uit 2 permanent gekoppelde zes-assers, herkenbaar aan het iel ogende stangetje als verbinding. Deze wagens zijn ook wat hoger dan de oude Faals150.
Een snelle zoekactie levert op dat het dan zou moeten gaan om Faals 151, in gekoppelde uitvoering Falrrs 153 genoemd. :)

Groet, Julius