Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 17:02:36
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
  

Auteur Topic: wisselterugmelding met bi-polair relais  (gelezen 5750 keer)

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2012, 10:53:52 »
Kan ik ook een relais met één spoel gebruiken en aansturen met twee pulsschakelaartjes. Die zijn beter verkrijgbaar. De pulsschakelaartjes moeten teven de wisselspoelen bedienen die werken op 16-18V AC. Maar hoe sluit ik dat aan, want ik heb begrepen dat je dan de polariteit moet omdraaien met één spoel. B.v. + voor reset en - voor set. Met twee spoelen heb je dat probleem niet.
Kan iemand wellicht een schema tekenen voor een relais met één spoel.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26710
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #16 Gepost op: 08 May 2012, 11:10:25 »
Even geduld, ik had hier een schema geplaatst, maar toen ik er nog eens goed naar keek bleek er een hikje in te zitten.
Nieuwe poging volgt.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2012, 11:14:04 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #17 Gepost op: 08 May 2012, 12:24:13 »
Alvast bedankt. Ik had ook wat getekend, maar ik krijg het plaatje niet toegevoegd in dit bericht. Althans niet het icoon. voeg afbeelding toe.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26710
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #18 Gepost op: 08 May 2012, 13:00:18 »
Ik kom er even niet uit, tenminste niet op een eenvoudige manier.
Dit had ik bedacht:

 

Maar daar zit een probleem in. Als je op de setknop drukt, dan gaat er spanning naar de linker wisselspoel.
Via de diode gaat er gelijkstroom naar de relaisspoel, en die loopt van + naar -.

Maar nu het probleem: via de rechter diode gaat er ook gelijkstroom naar de rechter wisselspoel, en dat is niet de bedoeling.
Een oplossing zou zijn om in de draden naar de wisselspoelen ook diodes te zetten, maar ik weet niet wat dat voor effect heeft op de werking van het wissel.

Een betere oplossing lijkt me om toch maar een bistabiel relais met 2 spoelen te nemen.
Of is er iemand anders met een briljant idee?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #19 Gepost op: 08 May 2012, 19:10:20 »
Hartelijk bedankt voor het schema.
Als je op de set drukt dan loopt er inderdaad ook gelijkstroom door de rechter wisselspoel.
 Dus je zou in de draad van de rechterspoel een diode kunnen zetten tegengesteld aan de rechter diode.
Bij set schakeld dan de linkerhelft van de wisselspoel op wisselstroom en de rechter doet niets, want die is door die extra diode gespert. Maar bij reset doet de rechter wissel ook niets. Op www.forum.3rail.nl/index.php?topic=36641D heb ik ook iets gevonden en ik denk dat je advies juist is en een relais met één spoel moet vergeten. Een relais met twee spoelen maakt het wel eenvoudiger.

Nogmaals bedankt voor de moeite.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #20 Gepost op: 08 May 2012, 19:40:16 »
Hallo Klaas,

Van waar naar waar loopt die gelijkstroom dan?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #21 Gepost op: 08 May 2012, 23:24:20 »
Als je voor allebei de diodes een weerstand van 100 Ohm zet, is het probleem dan niet opgelost? Er lekt dan door de totale extra weerstand van 200 Ohm nog steeds een stroom van maximaal zo'n 90 mA (bij 18 V wisselspanning) naar de wisselspoelen, maar dat is nooit genoeg om ze om te zetten, die dingen trekken zowat 1 Ampere. Voor de relais-spoel maakt het niet zoveel uit, het totaal van de 100 Ohm van de weerstand en de 800 Ohm van de relaisspoelzelf levert een stroomverlies door de relaisspoel van nog geen 10% op... En je 100 mA 1N4148 diodes blijven heel!
...maar dubbelspoel relais lossen het fundamentele probleem op, dus dat is altijd beter...    :)
« Laatst bewerkt op: 08 May 2012, 23:27:43 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26710
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #22 Gepost op: 08 May 2012, 23:38:16 »
Van waar naar waar loopt die gelijkstroom dan?
Vanaf de linker drukknop via de linker diode, dan via de rechter diode en via de rechter wisselspoel naar de onderste wisselspanningsdraad.
Bij de reset gebeurt overigens hetzelfde, maar dan met de andere spoel, want het schema is symmetrisch.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #23 Gepost op: 08 May 2012, 23:42:18 »
2-polig drukknopje (als die bestaan)?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26710
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #24 Gepost op: 08 May 2012, 23:55:16 »
Ja, die bestaan. Maar zijn wat prijzig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #25 Gepost op: 09 May 2012, 13:00:31 »
Aan een tweepolig drukknopje heb ik ook al gedacht. Maar bij navraag in de electronicawinkel, deze bestaan niet.
Ik heb een bi-stabielrelais met twee spoelen gevonden. AXICOM V23079-serie voor € 5,40.
Dus dat valt wel mee.
Trouwens bij de resteknop doet het probleem van een gelijkstroom door de wisselspoel zich niet voor, want de setdiode spert de stroom.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26710
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #26 Gepost op: 09 May 2012, 13:19:51 »
Trouwens bij de resteknop doet het probleem van een gelijkstroom door de wisselspoel zich niet voor, want de setdiode spert de stroom.
Begrijpelijke vergissing, maar toch een vergissing.
Als je de resetknop bedient, dan loopt de stroom door de spoelen in omgekeerde richting.
Dus vanaf de onderste wisselspanningsdraad via de linker wisselspoel, de diodes en de resetknop naar de bovenste wisselspanningsdraad
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #27 Gepost op: 09 May 2012, 13:49:11 »
Hier nog een mogelijkheid voor een bistabiel relais, nog steeds prijzig: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1866
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #28 Gepost op: 10 May 2012, 12:00:59 »
Ik heb inmiddels 14x bi-stabielrelais met twee wisselcontacten kunnen bestellen.
Die kleintjes van 14,5x7,2x9,9 mm.
Ik wou bij deze de discussie sluiten en iedereen vriendelijk bedanken voor het meedenken.
Ik heb er veel van opgestoken.
Trouwens mijn Märklin C-wissels schakelen nu zonder storing nadat ik de eindschakelaars van de wisselspoelen verwijderd heb. Slecht produkt van Märklin vind ik. Maar zodoende was ik wel de terugmelding kwijt. Vandaar deze oplossing met bi-stabiele relais. Een elektronische oplossing gaat boven mijn pet. Gewone relais (2x per wissel)en dan met overneemcontact had ook wel gekund. Veel lastiger om het schema te tekenen, bovendien staat er dan altijd spanning op een van de relaisspoelen.
Relais zijn wel wat duurder, maar dat kan ik nog begrijpen.