Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Luc2000
Vandaag
om 14:23:38
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:17:39
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
Vandaag
om 14:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 14:03:47
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:25:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 12:58:24
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 12:52:26
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:50:56
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
bellejt
Vandaag
om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
SvenW
Vandaag
om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 11:37:53
Bahnstrecke 5867
door
wob
Vandaag
om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Jelmer
Vandaag
om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
MaraNCS
Vandaag
om 10:48:06
Lodewickshaven
door
tothebeach
Vandaag
om 10:13:47
Op Zuid (NL H0)
door
TonM
Vandaag
om 09:38:15
ESU locprogrammer
door
ruudns
Vandaag
om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0
door
Eric B
Vandaag
om 08:32:54
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Gerrit H
Vandaag
om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
g-j
Vandaag
om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten (gelezen 2180 keer)
Rudmer72
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten
«
Gepost op:
16 April 2012, 18:25:02 »
Beste allemaal,
Momenteel ben ik een projectje aan het voorbereiden om een Fleischmann BR211 om te bouwen naar Loksound samen met een LED lichtwissel. Hiervoor heb ik inmiddels bij Conrad het bekende Tams setje met functie-invertor aangeschaft:
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/fi1/FI-1_DEU.PDF
Omdat ik geen gediplomeerd electrotechnicus ben maar soms best wel een eind kom heb ik voor mijzelf een schema getekend gebaseerd op de beschikbare data waaruit afgeleid kan worden hoe de decoder, LED's en weerstanden geschakeld cq. aangesloten moeten worden.
Nu resten mij toch enkele vragen:
1. Klopt de bedrading op deze manier? M.a.w. mogen de twee PCB's op deze manier aangesloten worden op de decoder? Dus 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant?
2. Het setje wordt geleverd met 6 weerstanden van 1500 Ohm. Ik denk er maar 4 nodig te hebben, dus 2 voor de voorkant van de lok en 2 t.b.v. de achterkant van de lok.
3. De weerstanden zitten aan de kant van de gemeenschappelijke kathode? Maakt dit wat uit? Meestal worden weerstanden toch aan de kant van de anode geplaatst?
4. Wanneer de lok vooruit rijdt zullen er 3 (gele) LED's branden, waarvan er 2 in serie staan met dus 1 weerstand. Maakt dit wat uit voor de felheid van de LED's? Of moet hier een extra weerstand geplaatst worden?
5. Ik vind de beschrijving die bij het setje zit wat sumier, vandaar mijn eigen schema. Ik ben best benieuwd of dit zal functioneren op deze manier.
Graag jullie commentaar/suggesties.
Groeten,
Rudmer de Vries.
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1431
Re:Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten
«
Reactie #1 Gepost op:
18 April 2012, 23:21:47 »
1) De bedradingstekening is correct. Je mag er van uit gaan dat je twee printen op deze manier mag aansluiten. Als je op absolute zekerheid wil gaan, dan moet je er eerst één print (b.v. de voorkant) aansluiten. In de verbinding van de grijze draad naar punt X1 van de rechter print moet je dan een (milli-)ampèremeter tussenschakelen. De hoogste stroomwaarde die je dan afleest bij de diverse rijrichtingen (met ingeschakelde verlichting) moet dan minder zijn dan de helft van wat de decoder maximaal mag leveren. Die meting moet je dan ook doen in de aansluiting van de gele draad naar punt X2. Als ook daarvan de gemeten maximale stroom minder is dan de helft van wat de decoder mag leveren, dan zit je safe.
2) Er zitten 6 weerstanden bij omdat er aan de voorkant 3 LEDs kunnen branden. In de getekende schakeling zijn twee LEDs in serie geschakeld. Dit kan tot gevolg hebben dat die twee LEDs minder fel branden. Het lijkt mij beter om de LED die bovenaan in het midden getekend is apart aan te sluiten. Dat gaat als volgt. De verbinding tussen de LED linksboven en de LED middenboven losmaken. De anode van de LED linksboven verbinden met de anode van de LED middenboven. De kathode van de LED middenboven via een weerstand aansluiten op X6.
3) Het maakt niets uit of een weerstand aan de anode- of de kathodekant wordt aangesloten. In de getekende schakeling is bij de duo-LED de kathode gemeenschappelijk. Om weerstanden te besparen, is het in dit geval het slimste om de weerstand in aan de kathodekant te plaatsen. Als je ze per se aan de anodekant wil hebben, dan heb je per print 5 weerstanden nodig i.p.v. 3.
4) Zie antwoord bij 2.
5) In de beschrijving staat in fig. 2 het Anschlussplan. De optionele LED D3 is daar in serie getekend, maar zoals hierboven vermeld, moet parallel ook kunnen. Maar wel voor de zekerheid de maximale stroom meten!
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Rudmer72
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re:Tams FI-1 funktieinvertor t.b.v. lichtwissel aansluiten
«
Reactie #2 Gepost op:
21 April 2012, 18:10:59 »
Hallo,
Bedankt voor je heldere toelichting, ik heb hierop het schema aangepast:
Groeten,
Rudmer de Vries
Gelogd
Rudmer72
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re:Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten
«
Reactie #3 Gepost op:
22 April 2012, 12:41:20 »
Hallo allemaal,
Heeft iemand nog tips om dit allemaal zo praktisch mogelijk in te bouwen en ervaring hiermee?
Ik dacht zelf aan het toepassen van bijvoorbeeld een euro printplaat om ruimte te besparen?
Alle nuttige tips zijn van harte welkom!
Bedankt!
Rudmer de Vries.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten