Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Minder wissels door Huup
Vandaag om 18:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:00:35
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten  (gelezen 2140 keer)

Rudmer72

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten
« Gepost op: 16 April 2012, 18:25:02 »
Beste allemaal,

Momenteel ben ik een projectje aan het voorbereiden om een Fleischmann BR211 om te bouwen naar Loksound samen met een LED lichtwissel. Hiervoor heb ik inmiddels bij Conrad het bekende Tams setje met functie-invertor aangeschaft:

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/fi1/FI-1_DEU.PDF

Omdat ik geen gediplomeerd electrotechnicus ben maar soms best wel een eind kom heb ik voor mijzelf een schema getekend gebaseerd op de beschikbare data waaruit afgeleid kan worden hoe de decoder, LED's en weerstanden geschakeld cq. aangesloten moeten worden.



Nu resten mij toch enkele vragen:

1. Klopt de bedrading op deze manier? M.a.w. mogen de twee PCB's op deze manier aangesloten worden op de decoder? Dus 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant?
2. Het setje wordt geleverd met 6 weerstanden van 1500 Ohm. Ik denk er maar 4 nodig te hebben, dus 2 voor de voorkant van de lok en 2 t.b.v. de achterkant van de lok.
3. De weerstanden zitten aan de kant van de gemeenschappelijke kathode? Maakt dit wat uit? Meestal worden weerstanden toch aan de kant van de anode geplaatst?
4. Wanneer de lok vooruit rijdt zullen er 3 (gele) LED's branden, waarvan er 2 in serie staan met dus 1 weerstand. Maakt dit wat uit voor de felheid van de LED's? Of moet hier een extra weerstand geplaatst worden?
5. Ik vind de beschrijving die bij het setje zit wat sumier, vandaar mijn eigen schema. Ik ben best benieuwd of dit zal functioneren op deze manier.

Graag jullie commentaar/suggesties.

Groeten,

Rudmer de Vries.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2012, 23:21:47 »
1) De bedradingstekening is correct. Je mag er van uit gaan dat je twee printen op deze manier mag aansluiten. Als je op absolute zekerheid wil gaan, dan moet je er eerst één print (b.v. de voorkant) aansluiten. In de verbinding van de grijze draad naar punt X1 van de rechter print moet je dan een (milli-)ampèremeter tussenschakelen. De hoogste stroomwaarde die je dan afleest bij de diverse rijrichtingen (met ingeschakelde verlichting) moet dan minder zijn dan de helft van wat de decoder maximaal mag leveren. Die meting moet je dan ook doen in de aansluiting van de gele draad naar punt X2. Als ook daarvan de gemeten maximale stroom minder is dan de helft van wat de decoder mag leveren, dan zit je safe.
2) Er zitten 6 weerstanden bij omdat er aan de voorkant 3 LEDs kunnen branden. In de getekende schakeling zijn twee LEDs in serie geschakeld. Dit kan tot gevolg hebben dat die twee LEDs minder fel branden. Het lijkt mij beter om de LED die bovenaan in het midden getekend is apart aan te sluiten. Dat gaat als volgt. De verbinding tussen de LED linksboven en de LED middenboven losmaken. De anode van de LED linksboven verbinden met de anode van de LED middenboven. De kathode van de LED middenboven via een weerstand aansluiten op X6.
3) Het maakt niets uit of een weerstand aan de anode- of de kathodekant wordt aangesloten. In de getekende schakeling is bij de duo-LED de kathode gemeenschappelijk. Om weerstanden te besparen, is het in dit geval het slimste om de weerstand in aan de kathodekant te plaatsen. Als je ze per se aan de anodekant wil hebben, dan heb je per print 5 weerstanden nodig i.p.v. 3.
4) Zie antwoord bij 2.
5) In de beschrijving staat in fig. 2 het Anschlussplan. De optionele LED D3 is daar in serie getekend, maar zoals hierboven vermeld, moet parallel ook kunnen. Maar wel voor de zekerheid de maximale stroom meten!
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Rudmer72

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Tams FI-1 funktieinvertor t.b.v. lichtwissel aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 21 April 2012, 18:10:59 »
Hallo,

Bedankt voor je heldere toelichting, ik heb hierop het schema aangepast:



Groeten,

Rudmer de Vries

Rudmer72

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Tams FI-1 funktiedecoder t.b.v. lichtwissel aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2012, 12:41:20 »
Hallo allemaal,
Heeft iemand nog tips om dit allemaal zo praktisch mogelijk in te bouwen en ervaring hiermee?
Ik dacht zelf aan het toepassen van bijvoorbeeld een euro printplaat om ruimte te besparen?
Alle nuttige tips zijn van harte welkom!
Bedankt!
Rudmer de Vries.