Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:54:19
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 15:33:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40

Auteur Topic: welke problemen bij gebruik R1+R2 bochten profi rail HO  (gelezen 4957 keer)

kawaaad

• Offline Offline
welke problemen bij gebruik R1+R2 bochten profi rail HO
« Gepost op: 07 August 2012, 18:46:25 »
hallo,ik lees steeds meer over problemen met het door de bochten lopen van loks en wagens.ik rijd fleischmann en hoofdzakelijk stoom.Aangezien ik mijn baan nog moet gaan bouwen wil ik toch wel eens weten wat deze problemen zijn.Als ik stukken lees links en rechts dan kan ik mijn 6120+6125 bochten wel weggooien.ik heb nog een hagelnieuwe roco br23 staan ,nu lees ik dat roco vaak problemen geeft in de bochten.Wie heeft ervaring??

Marc M

• Offline Offline
Re:welke problemen bij gebruik R1+R2 bochten profi rail HO
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2012, 18:54:46 »
Ik heb ook een Roco BR23. Nooit problemen ervaren met de Fleischmann 6120 en al helemaal niet met de 6125.  ;)

Op mijn nieuwe baan heb ik echter nog maar op één plaats deze krappe boogstraal liggen met de mogelijkheid om er omheen te rijden. Zo kan ik ook geen problemen krijgen met toekomstig materieel.
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

jurrie-burrie

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2012, 19:20:55 »
hallo

ik heb persoonlijk ook geen problemen met de bochten 6120 en 6125.
alleen 1 locomotief ontspoort nog wel eens op een bochtwissel.

groet jurgen

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2012, 19:47:56 »
Het probleem van de boogwissels (ik heb het hier over Fleischmann ProfiRail) zit niet zozeer in de loks. Ik heb op een testbaantje met deze wissels een aantal loks waar ik problemen mee verwachtte laten rijden. Zelfs een Trix Br 52 met kondenstender gaf geen problemen. Ik ben er echter elders op dit forum op gewezen dat er problemen ontstaan met het over elkaar schuiven van buffers. Het gaat dus om gekoppelde wagons. Op mijn oude baan haat ik soms dit probleem ook, maar dan met Fleischman ModelRails.

Voor mij in ieder geval reden genoeg om de boogwissels uit mijn ontwerp te verwijderen. De twee voor testdoeleinden aangeschafte boogwissels zal ik dus niet gebruiken.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Mark been

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2012, 19:56:27 »
Ik gebruik ook die bochten en ook de boogwissels. Bij mij geven ze geen problemen. Alle locs en treinstellen en wagonnen gaan daar goed overheen.

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2012, 20:09:33 »
Ha Kawaad,

Het probleem zit hem niet in de rails of de gemiddelde lok.
Het zit hem wel in de langere stoomloks, met name die van een recentere ontwerpdatum.
Diverse Trix en Fleischmann loks zijn ontworpen om te kunnen rijden op R1-boogstralen. Veel nieuwere loks en bijna alle Roco loks willen dat niet. De BR23 vormt daarop - voor zover ik weet - een uitzondering, omdat deze relatief kort is. Het knelpunt is vooral de voorloopas, die in conflict komt met de zuigerstangen, die voor de cilinders uitsteken. Over het algemeen staat bij het productblad van de lok wel voor welke boogstralen die geschikt is.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de grotere Piko-stoomloks: daar staat zelfs in de catalogus en op internet duidelijk bij vermeld voor welke boogstralen deze geschikt zijn.

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2012, 21:03:50 »
Mijn grootste stoomlok is de Br 45 van Liliput. Rijdt probleemloos door binnenstraal van boogwissel. Volgens mij staat in de bijgesloten handleiding (kan ik nu zo snel niet bij) dat de lok een grotere minimum radius nodig heeft. Ik bedoel hiermee te zeggen dat datgene dat op papier al of niet moet kunnen, in de praktijk nogal eens anders uitpakt. Ten kwade of ten goede. Ik heb simpelweg het zekere voor het onzekere genomen en ben afgegaan op de ervaringen van anderen, zoals die mij op dit forum te kennen werd gegeven.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2012, 21:19:40 »
R1-bogen van Flm, ongeveer 360 mm, heb ik zelf hier en daar op m'n baan. Die beperken helaas de aanschaf van materiaal. Als ik m'n baan opnieuw zou opzetten, zou ik minimaal voor R2 kiezen. Daar kan vrijwel al het materiaal doorheen, dus ook grote stomers en treinstellen van Roco, die steeds vaker R2 vereisen.
Sympathiek is dat  er nog steeds aardig wat fabrikanten zijn die hun materiaal zo ontwerpen dat dit door R1 kan.

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2012, 22:00:20 »
Hallo,alvast bedankt voor de reacties.Ik wordt hier weer wat vrolijker van.Mijn bedoeling is bouwen in periode lll met veel industrie vervoer zoals zelflossers,olie transport,grote kraan en wat personenvervoer.Het meeste van mijn materiaal is oud(30-50jr).Nadeel is wel hiervan dat ik wat problemen heb met sommige wielen met te hoge flenzen(zie ander draadje van mij)De baan met dubbel parade baan gaat mijn hele zolder rondlopen.(4x3.5 mtr)Dus als het goed is geen enge keerlussen e.d. Dus eigenlijk een grote ovaal met neven banen waar lokaal lokjes gaan lopen.

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2012, 03:12:47 »
Hallo Kawaad,

ik ben bezig op mijn baan om de kleinste straal (360 mm) helemaal te vermijden. Toevallig heb ik vandaag de laatste drie meegebogen wissels (Fleischmann Profi) verwijderd. Slechts een klein deel van mijn materieel heeft problemen met deze bogen. Feitelijk zijn dat voornamelijk lange stoomlocs, lange treinstellen en enkele lange personenwagens. Bij het goederenverkeer heb ik helemaal geen last. Omdat ik liever geen beperkingen heb en met al mijn materieel overal wil kunnen rijden heb ik toch besloten de kleinste straal weg te halen. Dit is ook ingegeven door het feit dat steeds meer modellen in de echte schaal 1:87 uitkomen en dus niet ingekort, zoals we dat heel lang gewend waren.
Als je dus niet met lang materieel gaat rijden, lijkt het me geen probleem om de kleinere straal te houden. Daar waar mogelijk zou ik zeker proberen toch de grotere stralen te gebruiken, omdat het gewoonweg beter uitziet. Wil je later toch langere stoomlocs inzetten, kies dan voor Fleischmann locs of de nieuwere Liliputs (gek genoeg hebben bij Liliput net de oudere ontwerpen vaak een probleem met de krappe bogen). Bij treinstellen en rijtuigen zou ik in de winkel voor de aanschaf vragen of ze de trein/wagen even door de kleine straal kunnen laten rijden, zodat je ziet of dat lukt.

Succes Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #10 Gepost op: 08 August 2012, 08:35:50 »
Als je (noodgedwongen) een scherpe bocht aanlegt, moet je rekening houden met lange rijtuigen, die nogal kunnen overhangen in deze bogen. Ook locomotieven kennen dit probleem.

Foto van Jaap, BNLS-fotowedstrijd van juni/juli 2012.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 08 August 2012, 08:37:55 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 08 August 2012, 10:16:49 »
De baan met dubbel parade baan gaat mijn hele zolder rondlopen.(4x3.5 mtr)

Als dat het geval is, waarom dan überhaupt die 36cm radius R1 willen gebruiken?? Dan heb je toch ruimte genoeg voor minimaal R2 (45 cm) of zelfs iets meer?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule