Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco maus 2 door ronald100
Vandaag om 16:40:44
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Hasenwald
Vandaag om 16:13:26
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Servé
Vandaag om 15:33:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
  

Auteur Topic: Bovenleiding (lus in draden)  (gelezen 3222 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Bovenleiding (lus in draden)
« Gepost op: 27 February 2008, 12:54:50 »
Hallo,

Ik heb een vraag over onderstaande foto.



Vanaf de handraad lopen er twee extra stroom toevoer draden naar de rijdraad. Je ziet het op plaatsen waar locs en treinstellen optrekken.
De functie lijkt me dan ook duidelijk n.l. extra mogelijkheid voor stroomtoevoer om het doorbranden van de rijddraad bij aanzetten te voorkomen.
Mijn vraag is nu: waarom zitter er van die grote lussen in.
Door de ophangdraden kan de afstand tussen de hangdraad en rijdraad niet veel veranderen en zou een kleine lus om rek op te vangen voldoende zijn maar dit is toch wat overdreven.
Zit hier een diepere gedachte in.

Eric
Gr.
Eric

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bovenleiding (lus in draden)
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2008, 13:52:48 »
Ik denk dat de grootte van de lus mede bepaald wordt door de stijfheid van de gebruikte kabel, wil je de lus kleiner maken moet je het draad dus geforceerd buigen waardoor de lus dus niet meer zo flexibel is, maar dit weet ik dus niet zeker.

Gr. Stephan.

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Bovenleiding (lus in draden)
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2008, 15:40:39 »
Hallo Eric,

De afstand tussen de rijdraad en de hangdraad kan wel degelijk verschillen.
Denk maar eens aan zomer en winter. De hangdraadjes hangen zomers schuin doordat alle draden (rijdraad en hangdraad uit zetten. Dit moet soepel opgevangen kunnen worden. Dus zoals Stephan zegt een grotere lus is soepeler. Ook de druk van de Stra zal er een rol inspelen.
Deze draden die verzorgen de toevoer tussen de rijdraad en ophangdraad   en versterkings draad (kabel is beter).
Deze verbinding, is n elk veld d.w.z tussen twee masten in. De verbinding is dan enkel uitgevoerd.
Wanneer deze versterkingsdraden  een veld over slaan, dan is de verbinding dubbel uitgevoerd, zoals op de foto.
In het verleden waren de hangdraadjes die deze functie vervulden.
Door de starre verbinding kwam het doorbranden van de hangdraadjes regelmatig voor.
Later is men de ophang gaan veranderen en zagje bij elke boven en onder klem een lusje, die voor een betere verbinding zorg(d)en.
Nu de stromen door de bovenleiding door het intensieve gebruik groter worden was dit niet meer afdoende.
Vanaf een bepaald moment werden deze draden geplaatst, en de hangdraadjes geisoleerd zodat doorbranden niet meer mogelijk is.
Op vernieuwde trajecten zie je dus geen lusjes meer.
Maar op weer andere trajecten weer wel. (bezuinigingen??)
Er zijn ook trajecten met oude bovenleiding (b.v. Alkmaar - Zaandam de oudelijn ) De constructie is dan duidelijk anders.

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Bovenleiding (lus in draden)
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2008, 16:34:05 »
Ab,

Bedankt voor je antwoord. De uitzetting in de zomer en krimp in de winter daar had ik nog niet aan gedacht.
Zal straks nog eens uitgebreider naar de constructie kijken als ik sta te wachten in Eindhoven. Er zijn voldoende opstel/passeersporen aanwezig.

Die kleine lusjes (of het ontbreken ervan) in de hangdraden waren me ook al eerder opgevallen. Weer wat bijgeleerd.

Eric
Gr.
Eric

guest7823

  • Gast
Re: Bovenleiding (lus in draden)
« Reactie #4 Gepost op: 27 February 2008, 18:44:00 »
Aanvullend:

De toevoerdraad is relatief dik, indien je die zonder lus aansluit creeer je een "vast punt" in de rijdraad. Dat wil je op die plek niet. Door de lus blijft de rijdraad ten alle tijden aan de hangdraden hangen ipv onder sommige omstandigheden aan de voedingsdraad.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding (lus in draden)
« Reactie #5 Gepost op: 27 February 2008, 19:40:41 »
Het gaat bij deze constructie niet om het uitzetten of krimpen door temperatuurveranderingen. Alles in nl. van koper, dus zal alles gelijkmatig groter of kleiner worden.
De functie van de lus is het voorkomen van een hard punt als er een stroomafnemer onderdoor glijdt. De stroomafnemer tilt de rijdraad een stukje op. De dunne hangdraden gaan vanzelf slap hangen op dat moment. Maar de dikke versterkingsleiding zou de draagkabel mee omhoog tillen, waardoor er ineens een veel grotere druk op de stroomafnemer ontstaat. En om dat te voorkomen zit er een lus in de draad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.