Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
NS264
Vandaag
om 20:35:32
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
booster vraag
door
bellejt
Vandaag
om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi
door
phdirk
Vandaag
om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc?
door
Biesje
Vandaag
om 19:05:02
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Molenbaan (werktitel)
door
ruudns
Vandaag
om 12:13:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Een opnieuw beginnende treinliefhebber (gelezen 1696 keer)
daco
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Gepost op:
22 February 2012, 14:43:59 »
Mijn vraag is de volgende
Is er een schema dat aangeeft hoe twee treinen om en om kunnen vertrekken op een parallel spoor dat voorzien is van twee elektrisch bestuurbare wissels.
Concreet er vertrek een trein. Hij maakt zijn "rondje" en komt dan op hetzelfde spoor aan waar hij vertrokken is en stopt. Daarna vertrek een trein op een parallelspoor en maakt in principe hetzelfde "rondje".
Ik rijd met Fleischmann met analoge besturing
Ik zie jullie oplossingen (schema's) graag tegemoet
Gelogd
NS6400
Rangeerprediker
Offline
Berichten: 1466
Re: Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Reactie #1 Gepost op:
22 February 2012, 15:39:05 »
Ik wou dit vroeger ook doen (ik rij inmiddels digitaal en zo heb je deze problemen niet) en had zoiets ontwikkeld (weet niet meer precies)
Bij dit systeem vervangt de rijspanning de constante spanning van de trafo
De rijspanning moet op de afbeelding of helemaal links of helemaal rechts aangesloten worden.
Op beide sporen is een stuk stroomloos spoor (insnedes maar 2 of 3mm van elkaar zetten)
Bij beide wissels zijn de draadbruggen verwijderd. Ze staan zo dat spoor spoor 1 wordt bereden zonder dat de linker wissel wordt opengereden (allebei rechtdoor dus). Als er een trein van rechts aan komt komt hij op een gegevenmoment op het stroomloze stuk A. De wielen van de trein zorgen voor een kort stroompje op dit stuk. Hierdoor ontstaat er een stroomkring (rode draad) die ervoorzorgt dat beide wissels worden omgezet. Hierdoor wordt spoor 1 stroomloos en komt de trein op spoor 1 tot stilstand. Tegelijkertijd komt er stroom te staan op spoor 2 waardoor de trein daarop in beweging komt.
Deze trein komt uiteindelijk na een rondje te hebben gereden weer terug op spoor 2 en zorgt ervoor dat stuk B onderstroom komt te staan. Hierdoor ontstaat er een stroomkring die ervoorzorgt dat de twee wissels worden omgezet. spoor 2 wordt stroomloos en de trein erop valt stil. Spoor 1 komt weer onder stroom te staan en de trein daarop komt in beweging. Enz...
Nadeel van dit systeem is dat je niet meer spanning op de rails mag zetten dan de wisselmotoren kunnen verdragen. Ook mag er niet te weinig spanning op de rails staan omdat de treinen dan zo langzaam gaan dat ze gewoon stilvallen op de stroomloze stukken.
Nogmaals ik weet niet meet precies hoe het zat. Ik ben totaal geen expert hier in. Andere BNLS ers zullen het maar even moeten controleren. misschien klopt er helemaal niets van
Mvg
Paul
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Reactie #2 Gepost op:
22 February 2012, 15:53:18 »
Volgens is Jaap een kei in dit soort analoge schakelingen. Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan met 'zelfdenkende' wissels van Flm (wel het draadbrugje verwijderen) en een reedcontactje tussen de rails (en een magneetje onder de loc of de eerste wagon). Het staat me bij dat in de gebruiksaanwijzing van Flm-wissels hiervoor een heel simpel schema staat.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
daco
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Reactie #3 Gepost op:
25 February 2012, 08:09:13 »
Bedankt voor de twee oplossingen
«
Laatst bewerkt op: 25 February 2012, 08:11:51 door daco
»
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
«
Reactie #4 Gepost op:
25 February 2012, 08:16:30 »
Hier een beschrijving van het inhaalspoor:
http://modeltreinbaan.nl/?p=1895
Hier nog een uitgebreidere versie:
http://modeltreinbaan.nl/?p=5803
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Een opnieuw beginnende treinliefhebber