Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: Een opnieuw beginnende treinliefhebber  (gelezen 1696 keer)

daco

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Gepost op: 22 February 2012, 14:43:59 »
Mijn vraag is de volgende

Is er een schema dat aangeeft hoe twee treinen om en om kunnen vertrekken op een parallel spoor dat voorzien is van twee elektrisch bestuurbare wissels.
Concreet er vertrek een trein. Hij maakt zijn "rondje" en komt dan op hetzelfde spoor aan waar hij vertrokken is en stopt. Daarna vertrek een trein op een parallelspoor en maakt in principe hetzelfde "rondje".
Ik rijd met Fleischmann met analoge besturing
Ik zie jullie oplossingen (schema's) graag tegemoet

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2012, 15:39:05 »
Ik wou dit vroeger ook doen (ik rij inmiddels digitaal en zo heb je deze problemen niet) en had zoiets ontwikkeld (weet niet meer precies)


Bij dit systeem vervangt de rijspanning de constante spanning van de trafo

De rijspanning moet op de afbeelding of helemaal links of helemaal rechts aangesloten worden.

Op beide sporen is een stuk stroomloos spoor (insnedes maar 2 of 3mm van elkaar zetten)

Bij beide wissels zijn de draadbruggen verwijderd. Ze staan zo dat spoor spoor 1 wordt bereden zonder dat de linker wissel wordt opengereden (allebei rechtdoor dus). Als er een trein van rechts aan komt komt hij op een gegevenmoment op het stroomloze stuk A. De wielen van de trein zorgen voor een kort stroompje op dit stuk. Hierdoor ontstaat er een stroomkring (rode draad) die ervoorzorgt dat beide wissels worden omgezet. Hierdoor wordt spoor 1 stroomloos en komt de trein op spoor 1 tot stilstand. Tegelijkertijd komt er stroom te staan op spoor 2 waardoor de trein daarop in beweging komt.

Deze trein komt uiteindelijk na een rondje te hebben gereden weer terug op spoor 2 en zorgt ervoor dat stuk B onderstroom komt te staan. Hierdoor ontstaat er een stroomkring die ervoorzorgt dat de twee wissels worden omgezet. spoor 2 wordt stroomloos en de trein erop valt stil. Spoor 1 komt weer onder stroom te staan en de trein daarop komt in beweging. Enz...

Nadeel van dit systeem is dat je niet meer spanning op de rails mag zetten dan de wisselmotoren kunnen verdragen. Ook mag er niet te weinig spanning op de rails staan omdat de treinen dan zo langzaam gaan dat ze gewoon stilvallen op de stroomloze stukken.

Nogmaals ik weet niet meet precies hoe het zat. Ik ben totaal geen expert hier in. Andere BNLS ers zullen het maar even moeten controleren. misschien klopt er helemaal niets van

Mvg
Paul

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2012, 15:53:18 »
Volgens is Jaap een kei in dit soort analoge schakelingen. Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan met 'zelfdenkende' wissels van Flm (wel het draadbrugje verwijderen) en een reedcontactje tussen de rails (en een magneetje onder de loc of de eerste wagon). Het staat me bij dat in de gebruiksaanwijzing van Flm-wissels hiervoor een heel simpel schema staat.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

daco

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 25 February 2012, 08:09:13 »
Bedankt voor de twee oplossingen
« Laatst bewerkt op: 25 February 2012, 08:11:51 door daco »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 25 February 2012, 08:16:30 »
Hier een beschrijving van het inhaalspoor: http://modeltreinbaan.nl/?p=1895
Hier nog een uitgebreidere versie: http://modeltreinbaan.nl/?p=5803

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl