Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Baanplan Tim89  (gelezen 3863 keer)

Tim89

• Offline Offline
  • ***** ***** * 11
Baanplan Tim89
« Gepost op: 21 November 2011, 02:26:39 »
Hoi allemaal :)!

Ben al een tijdje aan een baanplan aan het ontwerpen en zo makkelijk gaat dat nog niet ;D! Ik rijd Nederlands en vooral tijdperk IV. Daarom ook opzoek gegaan naar een Nederlands station om na te maken, ik ben beetje uitgekomen op Mariënberg. Het baanplan van dit station (door de jaren heen) heb ik aangepast tot het naar mijn idee goed geslaagd was ;D! De naam voor het station heb ik nog niet bekend, dus deze zal wel komen in de toekomst :p!

De baan zal worden opgebouwd uit meerdere modules, zodat bij latere verhuizing naar een eigen huis de baan ook makkelijk mee genomen kan worden. Hieronder het baanplan :D! (Ik rijd Märklin C-rails).

Baanplan:

3D-Beeld:

Beide open eindes zullen aan elkaar verbonden worden door een enkel spoor, welke ook weer makkelijk gedemonteerd kan worden. Wel kan er dan rond gereden worden ;D!

De reden dat ik mijn baanplan hier neerzet is dat ik mij afvroeg of er nog iemand ideeën/suggesties heeft voor dit baanplan?

Tim
Nederlands Tijdperk IV

Rudolfph

• Offline Offline
Re:Baanplan Tim89
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2011, 10:10:45 »
Je kan de perrons nog wat verlengen door de wissels aan de linkerzijde zoveel mogelijk naar links te leggen, de 3 onderste sporen worden dan een halve raillengte langer, de twee bovenste sporen anderhalve raillengte. In H0 lijkt me dat geen overbodige luxe. Aan de andere kant moet je die halve raillengte misschien laten liggen waar hij nu ligt om een rustigere loop van de treinen in de wissels te krijgen. Dan kunnen alleen de bovenste sporen een hele raillengte langer worden. Wat maak je rechtsboven bij de kopsporen? Iets van een industrie-aansluiting zorgt voor wat levendigheid door het bijbehorende rangeerwerk, dat is altijd goed om te realiseren.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Tim89

• Offline Offline
  • ***** ***** * 11
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2011, 02:18:54 »
Dank voor je antwoord :)!

Bij die halve rail links in gedachte was, is een spoorwegovergang. Beveiligd door een AKI :D! Verder geeft het inderdaad een iets rustiger spoorverloop.

De extra hele rail bij het bovenste spoor ligt er meer omdat op die hoogte in de ruimte erboven een stationsgebouw zal komen. Aangezien ik nog geen bepaald gebouw in gedachte heb, heb ik wat extra ruimte over gelaten door een hele rail te plaatsen :)!

Rechtsboven op de 3e module wil ik inderdaad een soort van goederenoverslag/industrieaansluiting proberen te realiseren.

Zal morgen (eigenlijk vandaag ;D) een nieuwe tekening maken met daarin de dingen die hierboven genoemd zijn.

Tim
Nederlands Tijdperk IV

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2011, 10:58:47 »
Hoi Tim,
je wilt in modules gaan werken en dat is natuurlijk super mooi als dat lukt. Toch vraag ik me af of het haalbaar is om een module van 216x60cm te maken. Als dat wel kan heb ik niks gezegd. Als dat niet kan zou je in de keuze van stationsgebouw en dergelijke rekening mee moeten houden dat je hem misschien door midden moet zagen of iets dergelijks om 2 modules van 1m lengte te krijgen.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2011, 15:09:43 »
2,16 meter is niet hanteerbaar als je in een normale gezinswoning woont. Beter ergens rond de 1,5 meter als maximum voor een module. Hou er rekening mee dat in oudere woningen 2,01 meter de hoogste deuropening is en bij nieuwere woningen is dat dacht ik 10 cm meer.

Ik spreek overigens uit ervaring...... :)

Tim89

• Offline Offline
  • ***** ***** * 11
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2011, 19:11:32 »
Goedenavond,

Hierbij allerseerst het baanplan met de extra dingen bij ingetekend :)!

@Feiko/Ronald Halma, dank voor jullie antwoord :)! Ik heb lang gekeken naar een mooie maat voor een module. Omdat ik eigenlijk niet graag een stationsmodule in 2-en wil hebben, maar wel (lange) perrons wil hebben kwam ik uit op 216cm breed ;D! Ik zal eens gaan kijken als ik 216cm bij 60cm gaan proberen neer te leggen en kijken of het eventueel makkelijk te vervoeren is :)!

Indien het niet praktisch zal zijn, heeft iemand dan een oplossing om wel 1 stationsmodule te behouden met lange perrons :D?

Verder nog iemand suggesties/ideeën (y)?

Tim
Nederlands Tijdperk IV

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2011, 02:38:34 »
Wat je eventueel zou kunnen doen is de module wel in 2 stukken 'zagen' maar zoals wel vaker gebeurt het stationsgebouw op 1 module bouwen en de perrons op de andere module door laten lopen zodat je wel je lange perrons hebt. Op die perrons kan je desnoods nog een kiosk en wachthokjes of iets dergelijks bouwen zodat het niet het niet heel kaal is.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Papierbouwer

• Offline Offline
    • sec geplot
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2011, 09:09:39 »
Je kan ook twee modules bouwen en het stationsgebouw los neerzetten.

Erik

Tim89

• Offline Offline
  • ***** ***** * 11
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2012, 00:25:44 »
Heb nog eens kritisch gekeken naar een moduel van 216cm bij 60cm en dat is toch gewoon niet realistisch + hanteerbaar... Dus heb de baan opgedeeld in modules van ongeveer 100cm bij 70cm.

Heb de baan 10cm in de breedte verbreed, zodat er toch nog wat meer ruimte voor scenery beschikbaar komt (y)! Rechts bij de dubbele kruising heb ik nog het idee om een onderdoorgang (tunnel) voor autoverkeer te maken :)!

Tim
Nederlands Tijdperk IV

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2012, 23:19:51 »
@Feiko/Ronald Halma, dank voor jullie antwoord :)! Ik heb lang gekeken naar een mooie maat voor een module.

Graag gedaan (y)

Heb nog eens kritisch gekeken naar een moduel van 216cm bij 60cm en dat is toch gewoon niet realistisch + hanteerbaar...

Tja... eind November had ik je al gezegd dat 2,16 meter gewoon niet hanteerbaar is als module. ;) Dat kun je wel eenmalig maken, ergens neerzetten en laten staan zoals het is. Wil je het kunnen vervoeren moet je echt kleinere modules maken. Geloof me, dat is kennis uit ervaring  :)

Dus heb de baan opgedeeld in modules van ongeveer 100cm bij 70cm.

Kijk Tim, dat is een hanteerbaar formaat! (Alhoewel 70cm diep nog behoorlijk is maar wel redelijk hanteerbaar)