Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
Vandaag om 20:01:06
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:50:21
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:58:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 18:47:44
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
  

Auteur Topic: Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.  (gelezen 1839 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4022
Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.
« Gepost op: 22 April 2007, 18:32:31 »
Hallo,
 Ik ben bezig met een tamelijk zware rijvoeding voor mijn schaal 1 treinen.
 Er hoeft er maar een tegelijk te rijden, maar dan heb ik  toch ca 4 A nodig, bij ca 14V.
 Ik heb een gestabiliseerde voeding van Conrad, voor 3 A .Net te weinig, wat stroomcap. betreft.
Nu wil ik die gestab. spanning alleen  gebruiken voor de handregeling, die dus met een paar transistors een geleidelijke aanzet en afrem schak. stuurt.
 Dat kan die C** voeding makkelijk regelen, hij wordt nauwelijks belast.

   Voor de 4 A wil ik dan een aparte gelijkrichtbrug nemen, met de ~~aansluitingen parallel  aan die in de C** voeding.De  min aansl. komt aan de  min van de C** voeding. De plus is alleen voor de regeltorren.De trafo heeft een cap van 4 A ,dus ook dat kan.

 De lok motoren lijken me niet geschikt voor thyristorregelingen, dat geeft vuurwerk bij de koolborstels, gewone gelijkspanning dus.

 Mijn vraag is, of of ik de beide " minnen" aan elkaar kan leggen,zonder dat er vereffeningsstromen gaan lopen.
 Wie heeft er commentaar op? Klaas?
 Groeten,Peter
« Laatst bewerkt op: 22 April 2007, 20:32:25 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2007, 23:14:01 »
Mijn vraag is, of of ik de beide " minnen" aan elkaar kan leggen,zonder dat er vereffeningsstromen gaan lopen.

Peter,
je wilt ook al de ~~ aansluitingen aan elkaar leggen. Dat betekent dus dat de "onderste" diodes van de gelijkrichtbruggen parallel komen te staan. Dat levert niet zozeer vereffeningsstromen op, maar wel een onzekere stroomverdeling over de diodes. Het kan goed gaan, maar je kunt ook kans hebben dat de stroom onevenredig verdeeld wordt en dan kan er een diode sneuvelen.
De veiligste oplossing is om voor beide voedingen een aparte trafo te nemen en alleen de minnen aan elkaar te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4022
Re: Gestabiliseerd en ongestabiliseerd uit een trafo.
« Reactie #2 Gepost op: 23 April 2007, 09:55:48 »
Hallo Klaas,
Ik vermoedde al dat zoiets mogelijk was.
Maar het is wel eens goed, als een ander er wat over zeggen kan.
 Dan maar aparte trafo's .  ;D
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen