Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Peco code 83  (gelezen 1877 keer)

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Peco code 83
« Gepost op: 28 December 2011, 21:36:09 »
Hallo allemaal,

Na jaren van niets doen ga ik binnenkort weer een nieuwe baan opbouwen en ben me aan het oriënteren op verschillende merken. Ik ben nogal gecharmeerd van de ruime wisselhoek die peco code 83 heeft. Maar dit schijnt gebaseerd te zijn op de Amerikaanse markt. Een paar vragen:
- Wie kan mij vertellen wat er specifiek Amerikaans is aan Peco code 83 en in hoeverre verschilt dit van Duitse wissels?
- Heeft iemand ervaring met deze wissels, bijv in vergelijking met Tillig of Peco code 75?

PS ik heb nog wat Roco met bedding maar dat wil ik bewaren voor "onder de grond".

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Peco code 83
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2011, 21:57:55 »
Amerikaanse wissels hebben meer dwarsliggers dan europese wissels. Ook liggen deze in een ander patroon, zijn de hartstukken etc anders opgebouwd etc.
Als je een europese baan wilt bouwen en je wilt echt slanke wissels inzetten kun je het beste Tillig EW5 en EW6 nemen of nog een paar maanden wachten op Weinert: mein-gleis, dat is echt naar het (Duitse) voorbeeld.

Groet,

dirkjan

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Peco code 83
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2011, 17:02:50 »
Mein-gleis ziet er inderdaad prachtig uit, maar hoezo een paar maanden wachten? Is overigens behoorlijk aan de prijs voor zover ik dat kan achterhalen. Alternatief is dan zelfbouw wissels van Günter Weller. Heeft iemand daar ervaring mee? Zie: http://www.g-weller.de/

Groet,
Mario

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Peco code 83
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2011, 18:31:24 »
Waarom sluit je tillig uit?

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Peco code 83
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2011, 20:46:59 »
Het is niet bedoeling Tillig uit te sluiten. Ik was gewoon geïnteresseerd in de andere merken om een goede vergelijking en keuze te kunnen maken.  Sterker nog: mijn idee gaat op dit moment uit naar Tillig EW3 in combinatie met Engels wissels van Weller.  Ik wil aan de ene kant de boogstralen ruim houden maar gelet op de beschikbare ruimte ook weer niet al te groot. Het blijft natuurlijk schipperen. Als ik van de EW 3 het deel voorbij de punt recht laat creëer ik een slanke wisselhoek van 9 graden. Weller heeft een daarbij passend Engels wissel. Alternatief is het Engels wissel van Roco line met een wisselhoek van 10 graden.

Groet
Mario

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Peco code 83
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2011, 20:53:51 »
Tillig EW3 met Weller DKW is een prima combinatie voor een fijne wisselstraat. Voor de hoofdlijn niet op schaal maar veel netter dan 'standaard' wissels. Vergeet de DKW van Roco als je het hartstuk niet vervangt door een die beter met alle wielen om kan gaan (RP25 of ander fijn materiaal valt daar in) zie hier

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 29 December 2011, 21:21:02 door Falkenberg »

trainee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Peco code 83
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2011, 21:16:32 »
Thx voor de informatie. Ik kan hier wel iets mee  (y)

Mario