Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
  

Auteur Topic: Keerlus zonder keerlusschakeling  (gelezen 2793 keer)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Keerlus zonder keerlusschakeling
« Gepost op: 12 December 2011, 11:47:43 »
Hoi,

Ik ben bezig met het ontwerp van een kopstation, via een stuk enkelspoor gekoppeld aan een keerlus. In de keerlus liggen opstelsporen. Het hele spul zal digitaal bestuurd worden (tweerail, DCC). Ik vraag me af waarom ik een elektronische keerlusschakeling nodig heb. Waarom kan ik niet gewoon de spanning schakelen via de wisselstand? Ik bedoel daarmee: beide wisselstanden isoleren van de keerlus, een relais aansturen op basis van de wisselstand en via dit relais de keerlus onder spanning brengen.

Groeten,
Peter

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2011, 11:49:22 »
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2011, 11:57:54 »
Als je het geheel automatiseert, dan heb je in feite zelf ook een eenvoudige keerlusautomaat gecreëerd.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2011, 13:13:57 »
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

Dat hoeft toch helemaal niet?
Als het wissel in stand A staat dan zorg je dat het relais zo staat dat de trein daar zonder problemen de keerlus in of uit kan rijden.
Als het wissel in stand B staat dan staat het relais anders om zodat de andere overgang correct is. Maar bij beide overgangen kan de trein dan zowel de keerlus in als uitrijden zonder probleem.


Gebruik zelf relais en paar reed contacten voor mijn keerlus schakelingen.
Heb je geen ingewikkelde schakelingen voor nodig, en werkt ook nog eens zonder kortsluitdetectie zoals enkele oplossingen wel doen.

Roelco

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2011, 13:14:25 »
Dat kan heel goed. Het heeft alleen als nadeel dat je altijd links of rechtsom door de keerlus moet rijden.

Dat klopt niet, naamgenoot.

Ga maar na. Als ik de keerlus inrijd met - laten we zeggen - de wissel in de rechtuit stand, dan heeft de keerlus de ene polariteit. Tot stilstand gekomen, pool ik de keerlus om door de wissel om te zetten, dan heeft de keerlus de andere polariteit. De trein kan verder en de keerlus uit rijden. Ik laat de wissel liggen zoals die ligt. Een volgende trein zal nu onbelemmerd vanaf de andere kant de keerlus inrijden.

My $0.02

Gerard

PS: rjr, dat zeg ik...  8) ;D (je was me net voor)

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2011, 13:22:35 »
Beste Peter,

Ik heb laatst een aantal opties voor keerlusschakelingen op een rijtje gezet. Misschien staat er een handige voor je tussen:

http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm

Succes!

Huib

Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2011, 14:12:49 »
Beste Huib,

Mijn idee lijkt een beetje op jouw schema met de booster als "schakelaar". Het relais wordt echter geschakeld door een contact in het wissel. Omdat alles geautomatiseerd wordt en er bovendien opstelsporen in de keerlus liggen, moet het gehele spoor worden voorzien van bezetmelders. Afhankelijk van de ingelegde rijweg (en dus wisselstand) wordt de spanning op de keerlus zodanig geschakeld, dat deze correct aansluit op het wissel.

Groeten,
Peter

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2011, 14:29:33 »
Beste Peter,

Let dan even op het volgende: niet alle terugmelddecoders kunnen tegen het ompolen van de spanning. De BMD16N-SD bijvoorbeeld wel, maar de terugmelddecoders van Uhlenbrock bijvoorbeeld niet. In het laatste geval zul je per terugmeldsectie een relais nodig hebben.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:Keerlus zonder keerlusschakeling
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2011, 15:50:24 »
Hoi,

Ik ben bezig met het ontwerp van een kopstation, via een stuk enkelspoor gekoppeld aan een keerlus. In de keerlus liggen opstelsporen. Het hele spul zal digitaal bestuurd worden (tweerail, DCC). Ik vraag me af waarom ik een elektronische keerlusschakeling nodig heb. Waarom kan ik niet gewoon de spanning schakelen via de wisselstand? Ik bedoel daarmee: beide wisselstanden isoleren van de keerlus, een relais aansturen op basis van de wisselstand en via dit relais de keerlus onder spanning brengen.

Groeten,
Peter

geen probleem

de wissel schakelt de keerlus, samen met het punt stuk.
zolang je de wissel niet open rijdt is dit een prima oplossing.
die ook uitgebreid behandeld wordt op diverse websites, ook deze

https://images.beneluxspoor.net/bnls/BALLOON_TRACK.jpg
« Laatst bewerkt op: 12 December 2011, 15:53:11 door lucy »