Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:06:11
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5
door
Mar-Cas
Vandaag
om 17:00:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:59:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:53:59
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
AB 7216
Vandaag
om 16:51:46
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 16:50:36
Alternatieven voor servo's
door
Eric B
Vandaag
om 16:34:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
NS264
Vandaag
om 16:29:22
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
R1954
Vandaag
om 16:24:22
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 16:20:32
Tapatalk
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 16:18:42
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:11:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:58:57
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
stoombr38
Vandaag
om 15:56:02
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 15:25:12
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 15:16:18
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:51:33
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Alewijn
Vandaag
om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:37:31
Sankt Georgen.
door
william_2
Vandaag
om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:44:35
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:38:44
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein
door
sncf231e
Vandaag
om 13:18:21
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:06:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Fleischmann Profigleis wissel: hoe ballasten zonder intern vast te lijmen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann Profigleis wissel: hoe ballasten zonder intern vast te lijmen? (gelezen 6241 keer)
Upstairs-City
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Fleischmann Profigleis wissel: hoe ballasten zonder intern vast te lijmen?
«
Gepost op:
17 September 2013, 22:06:06 »
Er is al heel veel geschreven en besproken over bedding en ballast.
Echter het is echt zoeken naar het juiste antwoord op de volgende vraag, waar ik zelf behoorlijk mee aan het stoeien ben :
Ik heb dus profi gleis van Fleischmann,
Er liggen bijna 25 wissels in de baan,
Daar omheen wil ik dus groen en zand strooien,
Maar net als al vele andere heb ik ook al een wissel welke niet meer werkt nadat ik met water/houtlijm de bedding er om heen heb vast gemaakt.
Boosdoenders zijn de kleine gaten aan de zijkant van een profi wissel.
Daar loopt dus blijkbaar te gemakkelijk de lijm in.
Wissel vast -》wissel onbruikbaar geworden, helaas niet te herstellen.
Wat is nu DE GOUDE TIP om dit te voorkomen ? ? ?
Of afplakken
Of gips ervoor
Of eerst strooisel vast leggen wissel terug plaatsen
Of .......
(Heb je voorbeelden op foto's, graag, ik kan alleen wissels tonen die niet meer werken)
Dank vast voor jullie reacties
«
Laatst bewerkt op: 03 December 2013, 21:41:03 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
lid van
www.msgvalkenswaard.nl
, bouw momenteel aan mijn eigen stadje: upstairs city
mass am see
Offline
Berichten: 3993
de hondsrug baan
Re: Fleischmann Profi gleis wissel ballast
«
Reactie #1 Gepost op:
18 September 2013, 07:56:16 »
Hoi,
Het is mij ook overkomen dat er houtlijm in de gaten is gelopen van de profiwissels bij het inbedden, alles geprobeerd om de wissel weer gangbaar te maken.
Maar iemand van hier had de tip om WD 40 te gebruiken en de wissels werken weer, moet nog meer ballast aan brengen ,maar ben een beetje huiverig geworden bij de profiwissels en denk wat zuiniger met lijm te zijn maar heb niet de gouden tip voor jou.
mvgr Evert en Bas
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3537
Mcn NSR Groningen.
Re: Fleischmann Profi gleis wissel ballast
«
Reactie #2 Gepost op:
18 September 2013, 10:42:01 »
Een simpele tip,
Plak de openingen alvorens de gaan ballasten af met schilderstape, het liefst
een beetje ruim, nadat het ballastbed droog is afsnijden met een mesje.
Eventueel met een beetje verf nabewerken of iets dergelijks.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Rob1963
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Fleischmann Profi gleis wissel ballast
«
Reactie #3 Gepost op:
18 September 2013, 14:40:03 »
Ik heb in op mijn vorige baan hier ook last van gehad, had bedacht dat ik een simpel boterhammenzakje onder de wissel legde en langs de zijkanten weer naar boven dichtvouw en daarna met schilderstape vastplak. Na het ballasten en drogen het zakje voorzichtig wegtrekken of wegsnijden, met deze methode had ik geen last meer van vastgeplakte wissels. evt. vergeten delen kunnen nog voorzichtig ballast of geverfd worden..... succes! Rob
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Fleischmann Profi gleis wissel ballast
«
Reactie #4 Gepost op:
18 September 2013, 19:53:08 »
Zoals al aangehaald voorzichtig zijn met lijm dichtbij je wissel doordat het zo dun is loopt het vanzelf uit alle kanten op.
Evt voor het drogen wat WD40 gebruiken op en "in" je wissels,en na het drogen van de ballast alsnog voor je probeert de wissel om te zetten even wat wd 40 gebruiken.
Dat zou in principe in de meeste gevallen afdoende moeten zijn
Een echte "foolproof" methode is er echter niet en dus ook geen GOUDEN tip die ten alle tijde voorkomt dat het ongewenste toch is gebeurd
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Upstairs-City
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Fleischmann Profi gleis wissel ballast
«
Reactie #5 Gepost op:
18 September 2013, 21:46:58 »
Dank je voor al jullie reacties.
Ik lees het dus goed, ik ben inderdaad echt niet de enige die dit kent.
Wel wordt mij duidelijk dat dichttapen of met plastic eigenlijk het enige is dat kan helpen.
Voorzichtig ben ik ook geworden, zeker, kost anders wel erg veel deze goedkope hobby
WD40 zal ik ook maar eens proberen, dat is zowieso geen slecht voorstel aangezien het soms best een tijd stil ligt (zomerdagen) en het anders inderdaad ook best herrie maakt. Klein beetje kan nooit geen kwaad (ga het toch eerst op 1 wissel proberen overigens)
Ik ga volgende week weer starten met het bestrooien en ga proberen dit te voorkomen..
Dank nogmaals, bouw ze allemaal
Gelogd
lid van
www.msgvalkenswaard.nl
, bouw momenteel aan mijn eigen stadje: upstairs city
Ronald81
Offline
Berichten: 2662
Re: Fleischmann Profi gleis wissel ballast
«
Reactie #6 Gepost op:
18 September 2013, 21:50:39 »
Ik heb bij m'n vorige baan ook Profi-wissels geballast. En ja, ik had inderdaad ook last van vastzittende tongen.
Het stukje plastic, waar ze op bevestigd zijn, levert vaak het grootste probleem op.
Gewoon lijm goed laten uitharden, en dan kun je vaak met een klein (smal) schroevendraaiertje dat stukje plastic wel weer in beweging krijgen.
Kost soms ff wat gepriegel, maar het is me wel steeds gelukt!
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
phdirk
Offline
Berichten: 1964
Re: Fleischmann Profi gleis wissel ballast
«
Reactie #7 Gepost op:
19 September 2013, 16:48:18 »
Hi All,
Met een beetje moed is een Profi wissel wel weer gangbaar te maken. Je moet dan het blikken plaatje aan de onderzijde verwijderen. Doe dat wel als je eerst je wissel in een plastic zak hebt gestopt. Dan zijn de onderdelen die eruit vliegen makkelijker terug te vinden. Alles netjes schoonmaken en weer in elkaar zetten. Daarbij kan een lang Stanleymes behulpzaam zijn om alles op zijn plek te houden als de onderplaat weer wordt aangebracht. Als die zit kan het mes eruit worden getrokken en de plaat verder worden vastgezet. Succes met deze mogelijke expeditie.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
erwin janssens
Offline
Berichten: 594
Mol-Cargo is under construction
Re: Fleischmann Profi gleis wissel ballast
«
Reactie #8 Gepost op:
03 December 2013, 19:37:06 »
Zo moeilijk is het niet hoor om je wissels van ballast te voorzien , voorzichtig moet je er wel mee zijn.
Ik leg een heel klein stukje plastic ( dikte 0.75mm) op de omgedraaide wisselaandrijving , vervolgens tape ik de aandrijving af , ik snij mijn tape een beetje in dezelfde vorm als de aandrijving. Dan geef ik de tape een kleurtje.
Vervolgens smeer ik ( een klein beetje - dus geen overdaad) de tape die over de aandrijving ligt in met elastische ballastlijm en strooi er de steentjes over , dat insmeren doe ik zodat de steentjes overal op de tape goed blijven kleven.
Dan gebruik ik een druppelflesje met elastische ballastlijm en druppel heel voorzichtig over de ballast.
En dan krijg je dit als resultaat.
Gelogd
http://www.flickr.com/photos/51065302@N03/
spoorzeven
Offline
Berichten: 5642
Re: Fleischmann Profi gleis wissel ballast
«
Reactie #9 Gepost op:
03 December 2013, 19:58:58 »
@Erwin: je legt de rails dus op iets van een ondergrond (je schrijft dat je de aandrijvingen hebt omgedraaid)? Soms de bekende blauwe platen?
Groet, Frank
Gelogd
Groet, Frank
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: Fleischmann Profigleis wissel: hoe ballasten zonder intern vast te lijmen?
«
Reactie #10 Gepost op:
03 December 2013, 21:43:25 »
Als ik voor Erwin kan spreken: nee, ik vermoed die doorzichtige overhead sheets.
Gr, Bert
Gelogd
erwin janssens
Offline
Berichten: 594
Mol-Cargo is under construction
Re: Fleischmann Profigleis wissel: hoe ballasten zonder intern vast te lijmen?
«
Reactie #11 Gepost op:
03 December 2013, 21:52:19 »
@Frank , mijn excuses , helemaal vergeten te melden dat ik onder de Fleischmann profi-rails 3mm dik architectenkarton leg , waarom architectenkarton , dat dempt het geluid goed , is makkelijk te bewerken en je kan je rails er nog mooier mee ballasten , de fabrieksballast is , voor mij althans , iets te laag om er een mooie bedding van te maken.
Enkele plaatjes om het wat duidelijker te maken.
Op onderstaande foto zie je een profi-rail recht uit de doos , let ook even op het architectenkarton.
Hetzelfde stukje rail , maar dan voorzien van een kleurtje en ballast.
En hier zie je de omgekeerde wisselaandrijving.
Gelogd
http://www.flickr.com/photos/51065302@N03/
spoorzeven
Offline
Berichten: 5642
Re: Fleischmann Profigleis wissel: hoe ballasten zonder intern vast te lijmen?
«
Reactie #12 Gepost op:
03 December 2013, 22:10:34 »
Thxs! Heb je trouwens ook een bouwdraadje?
Gelogd
Groet, Frank
erwin janssens
Offline
Berichten: 594
Mol-Cargo is under construction
Re: Fleischmann Profigleis wissel: hoe ballasten zonder intern vast te lijmen?
«
Reactie #13 Gepost op:
03 December 2013, 22:19:33 »
Yep , dat heb ik ook.
Ik heb het daar trouwens ook al eens uitgelegd hoe je de Profi's mooier kan maken.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,1211.1005.html
Gelogd
http://www.flickr.com/photos/51065302@N03/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Fleischmann Profigleis wissel: hoe ballasten zonder intern vast te lijmen?