Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
  

Auteur Topic: Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann  (gelezen 4198 keer)

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Gepost op: 08 December 2011, 16:46:36 »
Ik heb een poos geleden via marktplaats 3 personenrijtuigen aangeschaft, hier bleken echter profikoppelingen onder te zitten. Ik heb vervolgens een lok 4381 voorzien van deze koppelingen.
Het blijkt nu echter dat in bochten de afstand (tgv de buffers aan de lok) te kort is en het rijtuig achter de lok uit de rails wordt gewipt. Iemand een oplossing?

Bvd!

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2011, 17:01:16 »
Hebben de waggons een nem schacht?

dan moet je de nokjes van de koppeling afschuren en een stukje naar voren zetten en vastzetten met seconden lijn.
Bij waggons zonder nem schacht kom je de koppeling mechanisme aan te passen, of zoals ik dat heb gedaan,
de buffers van de waggon voorzichtig eraf halen, in korten, en weer terug erop lijmen met seconde lijm.

Daarna heb ik het probleem niet meer gehad.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

nero

  • Gast
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2011, 17:40:01 »
of op de wagens beugelkoppelingen monteren

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2011, 18:40:32 »
Een mooiere oplossing is verende buffers monteren. Ik weet niet precies hoe de wagons er uitzien. Maar er zal wellicht een passende buffer voor te krijgen zijn. Gaatje boren, verende buffer erin lijmen (met olie op het veertje zodat je deze niet vastlijmt) en gaan! Je hebt natuurlijk wel enige handigheid nodig. Piet Peetoom alias GMenS (zie modelspoorstartpagina) kan je wel verder helpen.  (y) Je wagon wordt dan net weer wat echter gelijkend het grote voorbeeld.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2011, 20:47:09 »
Bedankt voor al deze tips (y) (y) (y)
Ze hebben geen nem-schacht, het zijn gewoon de ouderwetse met pinnetje  :-[ Maar het probleem zit hem in de buffers op de lok. De rijtuigen (5660, 5661 en 5662) hebben geen lange buffers...
De buffers van de lok zitten bijna tegen de rijtuigen aan.
Kan het zo zijn dat ik er een andere lok voor moet zetten (=aanschaffen)?
Ik zie trouwens wel dat de koppeling van de lok een paar mm lager zit dan die van de rijtuigen. Is deze lok niet geschikt voor dit type koppeling?
Wat een vragen... :-[

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22520
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2011, 21:04:36 »
Deze modellen zijn door Fleischmann geproduceerd toen de profikoppeling nog niet bestond. Er zijn wel vervangende profi's voor dergelijk ouder materieel, maar het werkt niet altijd goed, zoals je hebt gemerkt. De profi's koppelen wat korter dan de oude haakkoppeling en die loc is daar kennelijk niet op berekend.

Wel heeft Fleischmann voor de serie 151 later een nem-schacht ontwikkeld die hoogstwaarschijnlijk zonder meer op de loc kan worden gemonteerd met precies hetzelfde pinnetje. In die nem-schacht past dan een profi en het geheel houdt voldoende afstand neem ik aan. Fleischmann heeft de loc later zo verkocht.

Hier een link naar het onderdelenblad. Daarop staat de schacht onder nummer 384001.

http://www.fleischmann.de/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/4381.pdf

Maar welke koppeling gebruik je normaal en waarom zet je die niet op de rijtuigen?

« Laatst bewerkt op: 08 December 2011, 21:15:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 08 December 2011, 21:27:43 »
Het is oud materieel, dus ik heb de oude koppelingen (ben een herbeginner)
Ik heb idd ook al zitten denken om er oude types op te zetten, maar met profi is het gewoon mooier.
Ben nu eigenlijk wel benieuwd welke lok ik er dan het beste voor kan zetten. Tips???

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22520
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #7 Gepost op: 08 December 2011, 21:33:32 »
Eeeh, wij kunnen niet weten wat je hebt, gewoon proberen maar met die vervangende koppeling.

Maar met de 151 gaat het dus ook, mits je die schacht als reserveonderdeel bestelt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #8 Gepost op: 08 December 2011, 22:16:18 »
Okee, ga ik dat doen! Kan ik die koppeling gewoon bij de hobbyzaak bestellen?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22520
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #9 Gepost op: 08 December 2011, 22:30:25 »
Inderdaad.
Maar welke locs heb je verder? Die 151 is niet heel logisch voor die flitsende rijtuigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rr66

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2011, 22:43:06 »
Ik heb alleen wat dieselloks en 2 stoomlokjes...
Daarom gaf ik ook aan dat er dan een lok moet worden aangeschaft...

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22520
Re:Profi-koppelingen op ouder materieel fleischmann
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2011, 11:32:45 »
Ah ja, een br103 uit dezelfde periode is natuurlijk wel heel mooi. Dan maar een Roco, want de Fleischmann 103 is ook een tikkie bejaard ontwerp. Maar voor dergelijke rijtuigen kan je heel veel elocs in een uitvoering uit de jaren zeventig en tachtig zetten. Zelfs weleens die 151 denk ik, hoewel dat vooal een goederenloc is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.