Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 13:21:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door B2
Vandaag om 13:14:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 12:44:10
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
  

Auteur Topic: Minimale afstand perron / hart rails  (gelezen 13578 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #15 Gepost op: 17 August 2006, 11:20:56 »
Omdat de afbeelding automatisch verkleind wordt voor dit forum formaat, klik je met de rechter muisknop op de afbeelding en klik op afbeelding weergeven. Uiteraard werkt dit NIET met IE, maar gelukkig wel met FF.

Of misschien wil onze grote vriend van de afbeelding een link maken naar de locatie van de afbeelding?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #16 Gepost op: 17 August 2006, 11:36:09 »
Gaat moeilijk naar mijn boekenkast
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #17 Gepost op: 17 August 2006, 11:53:10 »
Hier bij een directe link naar het plaatje

Als het goed is moet je hem nu wel duidelijk kunnen zien.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #18 Gepost op: 17 August 2006, 12:01:51 »
Rail-geometrie en het vrije ruimte profiel

Op basis van het Fleischmann Profi-rail systeem werk ik hieronder uit hoe je e.e.a. kunt toepassen:

Rail-geometrie

zie:  http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/geometrie.jpg

Het Fleischmann profi-rail programma kent een duidelijke geometrie. Er is gebruik gemaakt van een vast rasterformaat. De rails die met een kunststof bedding bedding is voorzien heeft een standaard lengte van 20 cm. Dit is dan ook de lengte van een normale rechte rail (nr. 6101). De totale breedte van de Fleischmann rails is met de kunststof bedding ongeveer 3,2 cm.

Ook de wissels bevinden zich in het raster, waardoor de standaard afstand tussen twee sporen 6,35 cm. bedraagt. Schuine verbindingen worden gemaakt met een hulprail van 10,5 cm. (nr. 6102). Met een tegenboog (nr. 6138), gelijk aan het gebogen stuk van het standaard wissel (nr. 6172/6173) wordt binnen het raster een dubbele railafstand bereikt van 12,7 cm.
De nuttige ruimte voor het aanleggen van een perron tussen de beide rails bedraagt ongeveer 9,5 cm.

Vrije ruimteprofiel

zie: http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/HO-VRPR.gif

Om te voorkomen dat uw treinen in aanraking komen met bovenleidingportalen, perronranden of perronoverkapping moet er rekening gehouden worden met het zogenaamde vrije ruimte profiel.
Zie hiervoor de Normen Europäischer Modellbahnen (NEM)/ MOROP), ofwel NEM 103, danwel de in het Nederlands vertaalde versie van Sobat Kras.
Een van de belangrijkste normen is het vrije ruimte profiel.
 
Volgens de normen van de NEM)/ MOROP zou de spoorafstand gemeten in cm. hart op hart van de sporen bij een schaal van 1:87 volgens NEM-112 5,2 cm. mogen bedragen. Bij Fleischmann profirails is dat dus 6,35 cm.

Als standaardhoogte van de perrons gaan we uit van 1,0 cm, gemeten vanaf de bovenkant van de bielzen. (Dit komt overeen met een hoogte van 0,75 cm + BS)

Breedte van het perron in HO (NS)

zie: http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/perronbreedte.gif

De breedte van de perrons wordt per situatie bepaald. In de regel zijn zij-perrons 6 meter breed en eiland-perrons tussen 8 en 12 meter breed. Bevinden zich op de perrons gebouwen of trappen, dan moet daarnaast ten minste 3 meter perron-breedte aanwezig zijn.

Hierboven zagen we dat binnen de rastermaat van de Fleischmann rail-geometrie bij tweemaal de standaard spoorafstand (2 x 6,35 = 12,7 cm.) een ruimte voor het perron overblijft van ongeveer 9,5 cm.

Gaan we uit van een perron-breedte van 8 meter, dan vraagt dat een schaalbreedte van 8/ 0,87 = 9,2 cm. Het gevolg hiervan is dat de perron-randen iets binnen het vrije ruimte profiel worden geschoven, maar dat de breedte van de wagons dit (nog) net toelaat.

groetjes,

Hans van de Burgt

 
« Laatst bewerkt op: 18 August 2006, 08:42:28 door Hans van de Burgt »

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2007, 14:46:22 »
Naar aanleiding van de genoemde informatie.. ben ik wel benieuw naar het volgende:

Er wordt gezegd dat als er op een perron gebouwen etc. staan dat er minstens 3 meter perron naast moet zijn.

Maar op A'dam CS is dat zeker niet het geval op een aantal perrons waar een, ik noem het maar kioskje, op staan.

En de zij-perrons bijvoorbeeld op Alkmaar is ook geen 6 meter breedt..

Hoe zit dat dan?

En wat is gemiddeld genomen de breedte van een eilandperron?

8 meter ?

Ik hoor het graag

Groetjes Jumboy
Nederlands H0 Modelspoor