Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:31:38
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 August 2025, 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
22 August 2025, 15:31:19

Auteur Topic: Welk vet gebruiken voor onderhoud  (gelezen 10821 keer)

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
« Reactie #15 Gepost op: 06 August 2011, 15:00:05 »
OK, we wonen in een vrij land dus als je je lokje wilt smeren met goedkop(er)e en dus eventueel zuurhoudende olie of vet moet je dat helemaal zelf weten...   (y)
Maar ikzelf had als 12-jarige graag een waarschuwing gehad toen ik het advies van een (achteraf) onwetende oom opvolgde en vervolgens m'n Marklinlokje helemaal vastroestte!    :'(
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Grumpy

• Een tevreden Märklin Digitaal rijder.
  • Offline Offline
  • Oost-Souburg.
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Reactie #16 Gepost op: 06 August 2011, 15:28:35 »
Hans,

Geloof mij, Klaas en ik weten, door ruime ervaring, waar wij het over hebben.
Zelf ben ik dagelijks bezig met onderhoud en ombouw van locs, zoals al aangegeven, in de schalen N- H0- LGB.
Wij zullen echt niets plaatsen (reageren) wat schade toe kan brengen aan andermans materialen.
Aan onwaarheden heeft niemand iets.

Mogelijk, maar waarom zou ik moeilijk doen met een liter motorolie als de modelspoorfabrikanten me een handig flesje met doseernaald leveren?

Reken even uit hoeveel flesjes men kan vullen met 1 liter 10W30? :o
Ik denk dat het een flinke besparing oplevert en dat voor exact dezelfde olie. ;D
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #17 Gepost op: 06 August 2011, 15:41:47 »
Citaat van: Grumpy link=topic=38310.msg589544#msg589544 date=1312637315
Ik denk dat het een flinke besparing oplevert en dat voor [u
exact dezelfde[/u] olie. ;D

Ik denk dat die besparing aardig tegenvalt als ik op de vorige pagina lees dat iemand al 7 jaar doet met hetzelfde tubetje vet. Als dat ook voor olie geldt, dan is de besparing nihil.
Grt, Wim

Deka

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 06 August 2011, 16:08:41 »
Heren,

Uit zeer ruime ervaring (5 jaar onderzoekswerk op het gebied van motoroliën) kan ik zeggen dat Riny volgens mij gelijk heeft.
Motorolie, de synthetische dan natuurlijk, is een uitgebalanceerd mengsel van vele stoffen. Daarmee wordt onder meer voorkomen:
- verzuring van het smeermiddel (vermindert de werking)
- slijtage door de wrijving tussen de bewegende delen
- vermindering van smerende werking bij hogere temperatuur.
De werking van smeervet komt in feite neer op vorming van een heel dun laagje (enkele micons=duizendste mm) tussen de bewegende delen. Dat zorgt dan voor verminderde wrijving (=weerstand). Daarvoor komen teflonpoeder of molybdeensulfide (Molycote) in aanmerking, of bv. grafietpoeder.
Doordat het dunne, smerende filmpje het gewenste effect oplevert, is het onnodig om veel olie en/of vet te gebruiken. Daarom liever zorgen voor regelmatig onderhoud, dus restjes smeermiddel verwijderen en vervangen door vers.
Ikzelf heb altijd een wegwerp-injectiespuitje met naald (en beschermkap) liggen, gevuld met motorolie, en daarnaast een beetje teflonvet. Dat blijkt al jaren voldoende te zijn.

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #19 Gepost op: 06 August 2011, 16:17:13 »
En het natuurlijk ook nog zo dat motorolie voor verbrandingsmotoren is bedoeld, waarin heel andere (extreme) toestanden voorkomen zoals b.v. hitte.
Dus dan lijkt het me dat motorolie zeker geschikt is voor modelspoor.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 06 August 2011, 16:28:41 »
Reken even uit hoeveel flesjes men kan vullen met 1 liter 10W30? :o
Ik denk dat het een flinke besparing oplevert en dat voor exact dezelfde olie. ;D

Daar heb ik moeite mee hoor, zo zonder rekenmachine, dus vertel me eens, hoeveel geld zou ik per jaar kunnen besparen denk je? Als aanwijzing, mijn huidige flesje Fallerolie heb ik al zeker een jaar of 5, maar ik denk eigenlijk langer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 06 August 2011, 20:22:12 »
Henk, het gaat mij niet eens in de eerste plaats om de financiële besparing. Ik heb er niet zo veel moeite mee om 10 of 20 euro neer te tellen voor een flesje olie als ik wist dat die olie de enige goede is.
Waar ik wel moeite mee heb is dat fabrikanten de hoofdprijs vragen voor een paar ml. olie en het het doen voorkomen alsof ze iets speciaals verkopen, terwijl het gewoon motorolie is.
En als je ze dan vraagt wat er zo speciaal is aan die olie, dan krijg je niet eens antwoord. Ze verkopen dus gewone smeerolie, maar willen graag de mythe overeind houden dat het iets bijzonders is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #22 Gepost op: 06 August 2011, 20:36:20 »
Ik weet dat er verschil is tussen synthetische olie en dat andere spul waar zuur in schijnt te kunnen zitten. Maar in welke flesjes/bussen/kannen dat zit weet ik niet, ik ben geen expert.
Wat als iemand jullie advies maar half opvolgt en de verkeerde soort gebruikt? Ik vind een paar Euro niet de moeite als je een veelvoud aan de loks uitgeeft die je moet onderhouden...

BTW: Weet een van de experts het antwoord op mijn eerdere vraag:
Bestaan er loks (van Kato of Tomix bijvoorbeeld) met nylon tandwielen die je NIET mag smeren met olie of vet? Ik heb begrepen dat de Tomix class 66 er zoeen is...?
« Laatst bewerkt op: 06 August 2011, 20:44:11 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 06 August 2011, 21:23:38 »
Ja het blijft een lastig verhaal mensen te overtuigen dat de te gebruiken olie normale smeerolie betreft.
Wel kan ik zeggen als expert op industriele dieselmotoren gebied, (ombouw van de BERTA/JOSE/ANNEKE was ik op het generatorset project verantwoordelijk) dat er een groot verschil zit in kwaliteit van verschillende olien.
In mijn vooropleidingen zit ook een gedeelte olie en vetten, ik kan je zeggen dat met het draaien van motoren heel veel zuren in de smeerolie terechtkomen, dit dient opgevangen en geneutraliseerd te worden om stilstand corrosie op blankmetalen delen te voorkomen in het inwendige van de motor.
Ook vocht als gevolg van compressie doorblaasgassen(carterventilatie) en temperatuurverchillen dienen opgenomen te worden.
veel kleine lichtbelaste aandrijvingen in kleinere motoren worden ook uitgevoerd met kunstof tandwielen om bv gewicht/wrijving en geluidsreductie, ondanks de optredende vervuilingen en belastingen ontstaat er geen schade aan de tandwielen en inwendige delen.
Ik denk (weet haast wel zeker) dat er geen normale motorolie verkrijgbaar meer is waar deze beschermende dopes niet in aanwezig zijn.
Wel gebruik ik een goede smeerolie die overblijft na het verversen van mijn motor en buitenboord motor van mijn boot, deze zijn speciaal geschikt om corrosie en tandwiel fretting te voorkomen als gevolg van een tekort aan smering (uitstekende en langdurige hechting)
Voor het vet gebruik ik ook dun vet op teflon basis voor de in mijn vorige bericht omschreven redenen.
Terug komende op de vraag, schade aan nylon tandwielen door gebuik van verkeerd vet?, ik denk dat dat wel mee zal vallen, ik zou er in het geheel niet bang voor zijn.
Ik denk dat er niemand hier kan roepen ik heb een aandrijvinkje kapot gehad als gevolg van het gebruik van verkeerd olie of vet.
Wel is het zo en dit is al eerder aangehaald dat schade kan ontstaan door verkeerd gebruik en onderhoud, regelmatig reinigen oude olie en vet resten verwijderen goed droogmaken en spaarzaam voorzien van nieuwe olie en vet.
Als je de voorschriften leest in de handleidingen denk ik gezien mijn gebruik dat dit uitkomt op elk jaar goed reinigen en voorzien van nieuwe smeermiddelen.

Wel moet een ieder het zelf weten hoe hij dit wil doen, en met wat, ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die in zijn schuur geen fles motorolie heeft staan om zijn auto/motor/scooter of wat dan ook bij te vullen inplaats van dit weg te doen als chemisch afval is hier een goede besteding voor te bedenken, ditzelfde geldt meetal ook voor een tubetje of doosje smeervet voor fietsen of andere te smeren objecten.

Wat ook al eerder is gezegd deel ik de mening om geen geld uit te geven voor iets wat niets maar dan ook niets bijzonders is, er is echt geen olie maatschappij die voor deze zeer kleine hoeveelheden een speciaal olie/vet gaat ontwikkelen alleen voor modelbaanspoorders.

Wat ieders keuze ook is veel succes, en bij normaal gebruik kan er mijnz inziens niets misgaan en bespaar je de extra kosten.

Groeten Leen.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 06 August 2011, 21:49:28 »
Wel moet een ieder het zelf weten hoe hij dit wil doen, en met wat, ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die in zijn schuur geen fles motorolie heeft staan om zijn auto/motor/scooter of wat dan ook bij te vullen inplaats van dit weg te doen als chemisch afval is hier een goede besteding voor te bedenken,
Nou, ik dus.
Grt, Wim

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 06 August 2011, 22:50:37 »
Ik ook niet, waarom zou ik motorolie of een pot vet in mijn schuur hebben staan? Motorolie zit in de motor van mijn auto en die pot vet bewaart de fietsenmaker voor me.

Alles waar ik op het punt van smeermiddelen behoefte aan heb is een klein tubetje vet en een klein flesje olie met doseernaald. En laat de modelspoorindustrie dat nou net leveren voor pakweg 2 euro per jaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 06 August 2011, 22:58:38 »
Lijkt me in mijn geval zeker een stuk goedkoper dan eerst een schuur bouwen om die motorolie die ik ook nog moet kopen, weg te kunnen zetten.  ;D

groeten, Huub

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #27 Gepost op: 08 August 2011, 08:50:20 »
Oké mensen, bedankt voor het meedenken. Ik merk al, de meningen zijn verdeeld.