Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:51:39
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Fotodijkje en fotodiorama door Wim Vink
Vandaag om 16:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:57:00
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesiƫ door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
  

Auteur Topic: Ombouw Roco BR50 AC naar DC  (gelezen 4340 keer)

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #15 Gepost op: 19 February 2017, 21:38:19 »
De decoder eens bekeken en daar staat op: MC6BHC908. Google zegt tegen mij dat dat Motorola is, kan het zijn dat de tender daarom volledig niks doet?
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2017, 21:58:46 »
Never mind. Stekker van het programmeerspoor in de versterker steken wil ook helpen! Heel simpele conversie eigenlijk. Morgen volledige heropbouw en eens een test baantje aanleggen maar nu slapen. Vanmorgen om 5.30 pas in bed en vannacht er om 1.30 weer uit...
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2017, 03:32:44 »
https://youtu.be/AERkzJqo55w

Eerst de tender aangepast. Het enige dat ik moest doen daar was op de motorprint de printbaan tussen beide wielcontacten onderbreken zodat deze elektrisch gescheiden waren.

Dan heb ik het sleepcontact verwijderd. Het draadje dat daarvan kwam heb ik op één van de wielcontacten gesoldeerd waarna de tender eigenlijk klaar was en zelfstandig reed.



De aangepaste print. Niet echt ingrijpend, gewoon ter documentatie.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2017, 03:37:12 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2017, 03:51:08 »
https://youtu.be/m1tjWBoJZgE

Hier is de loc volledig herbouwd en rijdt ze als omgebouwde AC loc in DC bedrijf.

Daarvoor heeft ze wel een kleine amputatie ondergaan. Hoewel de assen allemaal geïsoleerd waren kon ik er toch 2 'doorpiepen' met de multimeter. Het bleek dat er ongeveer in het midden een stroomafnemer zit:



Ik heb vergeten om een foto van voor modificatie te maken maar het luistert tussen ketel en chassis redelijk nauw en het wilde niet meer echt lekker passen en dan heb ik het nog niet eens over de draden die er nog bij zouden komen dus voorlopig heb ik deze helemaal weg gelaten tot ik misschien ooit eens het onderdeel in DC uitvoering bestel. Maar ik zeg er eerlijk bij dat de kans reëel is dat dat nooit gebeurt.



Wel heb ik ben ik bij de heropbouw serieus gevloekt op de lange springveer tussen ketel en chassisprint en uiteindelijk ook maar weggelaten. Er komt wel nog een rookgenerator in maar ik zal deze wel rechtstreeks bedraden.

Al bij al stelt het niet veel voor, meeste werk steekt in het schadevrij demonteren en monteren van de loc.

Anyhow, om het op zijn Achterhoeks te zeggen: Ut løp.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2017, 04:11:00 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.