Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 22:43:46
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 22:42:06
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 22:38:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 22:35:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
  

Auteur Topic: Ombouw Roco BR50 AC naar DC  (gelezen 4348 keer)

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #15 Gepost op: 19 February 2017, 21:38:19 »
De decoder eens bekeken en daar staat op: MC6BHC908. Google zegt tegen mij dat dat Motorola is, kan het zijn dat de tender daarom volledig niks doet?
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2017, 21:58:46 »
Never mind. Stekker van het programmeerspoor in de versterker steken wil ook helpen! Heel simpele conversie eigenlijk. Morgen volledige heropbouw en eens een test baantje aanleggen maar nu slapen. Vanmorgen om 5.30 pas in bed en vannacht er om 1.30 weer uit...
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2017, 03:32:44 »
https://youtu.be/AERkzJqo55w

Eerst de tender aangepast. Het enige dat ik moest doen daar was op de motorprint de printbaan tussen beide wielcontacten onderbreken zodat deze elektrisch gescheiden waren.

Dan heb ik het sleepcontact verwijderd. Het draadje dat daarvan kwam heb ik op één van de wielcontacten gesoldeerd waarna de tender eigenlijk klaar was en zelfstandig reed.



De aangepaste print. Niet echt ingrijpend, gewoon ter documentatie.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2017, 03:37:12 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2017, 03:51:08 »
https://youtu.be/m1tjWBoJZgE

Hier is de loc volledig herbouwd en rijdt ze als omgebouwde AC loc in DC bedrijf.

Daarvoor heeft ze wel een kleine amputatie ondergaan. Hoewel de assen allemaal geïsoleerd waren kon ik er toch 2 'doorpiepen' met de multimeter. Het bleek dat er ongeveer in het midden een stroomafnemer zit:



Ik heb vergeten om een foto van voor modificatie te maken maar het luistert tussen ketel en chassis redelijk nauw en het wilde niet meer echt lekker passen en dan heb ik het nog niet eens over de draden die er nog bij zouden komen dus voorlopig heb ik deze helemaal weg gelaten tot ik misschien ooit eens het onderdeel in DC uitvoering bestel. Maar ik zeg er eerlijk bij dat de kans reëel is dat dat nooit gebeurt.



Wel heb ik ben ik bij de heropbouw serieus gevloekt op de lange springveer tussen ketel en chassisprint en uiteindelijk ook maar weggelaten. Er komt wel nog een rookgenerator in maar ik zal deze wel rechtstreeks bedraden.

Al bij al stelt het niet veel voor, meeste werk steekt in het schadevrij demonteren en monteren van de loc.

Anyhow, om het op zijn Achterhoeks te zeggen: Ut løp.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2017, 04:11:00 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.