Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Relais aansturen met railspanning MFX of DCC  (gelezen 3932 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Relais aansturen met railspanning MFX of DCC
« Reactie #15 Gepost op: 17 May 2011, 06:15:48 »
Okay, ik wil het toch graag snappen.

Gaat het nu alleen om de binnenverlichting? Waar kwam dat verhaal met die sluitlichten dan vandaan?

Uit de eerdere posts heb ik begrepen dat deze kennis OF zijn sluitlichten OF zijn binnenverlichting wilde laten branden? In dat geval kun je met een functie-uitgang minder toe. (De meeste functie decoders hebben toch een stuk of vier uitgangen?) En in dat geval: Zijn die andere drie al bezet? Waarom anders niet gewoon de sluitlichten op de ene en de binnenverlichting op de andere uitgang aangesloten?

Maar goed, het verhaal is nu volgens mij al heel anders dan in de eerdere posts.

En dan nog, als een strip binnenverlichting 50mA trekt, kun je aan een beetje functiedecoder wel 20 van die dingen aansluiten, dus ik blijf me afvragen: waarom een relais?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 17 May 2011, 06:17:48 door Gerard Wassink »

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Relais aansturen met railspanning MFX of DCC
« Reactie #16 Gepost op: 17 May 2011, 08:50:15 »
Tja Gerard het duizeld mij ook een beetje, ik heb begrepen dat dit specifiek met Marklin te maken heeft of met het feit dat er 1-polige koppelingen worden gebruikt. Ik neem gewoon de railspanning voor de voeding van de decoder en aan de decoder zit op een functieaansluiting een ledstrip en bij elke volgende wagen wordt die met Tams twee polige stekkertjes doorgekoppeld naar de volgende wagen en op die soldeerstrips van de ledstrip aan elke achterzijde zit dan ook gelijk de sluitverlichting (twee kleine rode ledjes in serie met alleen een voorschakelweerstand. Ik gebruik ook geen relais o.i.d. nooit eerder gezien ook. Maar goed, het zij zo.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:Relais aansturen met railspanning MFX of DCC
« Reactie #17 Gepost op: 17 May 2011, 13:55:38 »
Inmiddels hebben Rob en ik via PB ook wat informatie uitgewisseld.
Het blijkt te gaan om een Märklin spoorbaan, waarbij enkelpolige elektrische koppelingen tussen de rijtuigen worden gebruikt.
De massapool (de bruine) kun je dan per rijtuig van de wielen halen. Voor de andere pool is het dan het mooiste om de rode te nemen, en die komt dan via de koppelingen uit het rijtuig met de decoder. Aangezien de rode niet hetzelfde is als de decoderuitgang moet er dus een relais tussen om de spanningen van elkaar te scheiden.
Schijnt in het Märklin systeem een gebruikelijke oplossing te zijn. Op het 3-rail forum heb ik dit wel eens voorbij zien komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Relais aansturen met railspanning MFX of DCC
« Reactie #18 Gepost op: 17 May 2011, 15:11:04 »
Dan toch maar eens doorvragen. Is dit de enige manier om dit bij Marklin wagens te doen? M.a.w. als ik twee-polige stekkertjes of koppelingen gebruik, kan ik het dan op de gebruikelijke manier (zoals de beschrijving van Esu aangeeft) vanuit de functieaansluitingen werken of blijft het relais noodzakelijk?

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:Relais aansturen met railspanning MFX of DCC
« Reactie #19 Gepost op: 17 May 2011, 15:36:32 »
Als je 2-polige koppelingen gebruikt kun je inderdaad de uitgang van de decoder direct op de koppelingen zetten, zodat je die in elk rijtuig beschikbaar hebt. Dan is het relais niet nodig.
Onder voorwaarde natuurlijk dat de decoder genoeg stroom kan leveren voor alle rijtuigen.

De truc met het relais is dus alleen nodig bij 1-polige koppelingen. En dat kan bij Märklin omdat de wielen niet geïsoleerd zijn en daarom is het vrij eenvoudig mogelijk om van alle assen de massa op te pikken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Relais aansturen met railspanning MFX of DCC
« Reactie #20 Gepost op: 17 May 2011, 20:39:30 »
Rob,

Het klinkt wellicht wat omslachtig maar zoals Klaas terecht opmerkt is deze manier van werken op een 3-rail baan heel normaal. Bedenk daarbij dat Märklin enkelpolige koppelingen in het assortiment heeft waarmee de baanspanning bij veel rijtuigen zonder moeite het rijtuig in gevoerd kan worden. Het ombouwen vergt dan geen enkele aanpassing aan het rijtuig, je hoeft dus niet te boren of zagen. Daarnaast voorzien veel fabrikanten van rollend materiaal (Brawa, Roco) rijtuigen vaak van slepers op de assen waardoor ook de massa al kant en klaar aanwezig is. Tenslotte maakt het gebruik van een relais dat je je geen zorgen hoeft te maken over de maximale stroom in de gehele trein. De maximale stroom die je bij mijn weten uit een decoder kunt halen is 1A (Uhlenbrock 76900) terwijl de grenzen van een relais in principe die van de voeding van een baan te boven kunnen gaan.

Het nadeel is dat bij korte stroomonderbrekingen een relais gaat klepperen als een castagnette  :) maar dat valt op te lossen met een elco en een weerstandje.

Ik heb zeker 20 treinen op deze manier van stroom voorzien en het werkt als een zonnetje

Jan

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Relais aansturen met railspanning MFX of DCC
« Reactie #21 Gepost op: 18 May 2011, 08:16:42 »
Ik ben helemaal op de hoogte, bedankt voor de genomen moeite.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden