Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
g-j
Vandaag
om 16:56:35
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
TAMS PZS-2.2
door
Japie
Vandaag
om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
GD
Vandaag
om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:32:16
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
AlbertG
Vandaag
om 15:21:13
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:37:28
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen
door
saskia
Vandaag
om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Karben
Vandaag
om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:54:58
Loksound downloads
door
Jaelro
Vandaag
om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
ombouw Piko 118 naar AC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: ombouw Piko 118 naar AC (gelezen 1602 keer)
supertrein
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
ombouw Piko 118 naar AC
«
Gepost op:
21 February 2011, 21:01:28 »
Ik wil graag een Piko 118 DC ombouwen naar AC.
Mijn vraag is eigenlijk alleen of er voldoende ruimte voor de sleper is. Of zijn de draaistellen van de AC en DC versie hetzelfde en is het een kwestie
om de sleper met een schroefje vast te zetten?
Ik weet dat je ook nog wat draadjes om moet solderen.
Ik wil dit doen om er een andere decoder in te zetten. Ik hoef dan niet te betalen voor een decoder die er in zit.
En het is natuurlijk ook leuk knutselen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt.
Erik
Gelogd
TimeLord
Offline
Berichten: 73
GM Power
Re:ombouw Piko 118 naar AC
«
Reactie #1 Gepost op:
21 February 2011, 21:21:17 »
Erik, het is precies zoals je het zegt.
Stelt dus IDD nix voor.
Alleen ben je duurder uit als je een sleper en een decoder los gaat kopen.
De Uhlenbrock decoder die in de AC versie zit is niet slecht.
En wil je helemaal uit je dak gaan dan kun je de sluitseinen via de extra functie uitgangen op je decoder schakelbaar maken.
Je hoeft er zelfs geen weerstandje tussen te zetten want die heeft Piko keurig netjes bij de ledjes op het verlichtingsprintje gezet.
Succes Jeroen
Gelogd
Don't look Back!
Olivier77
Offline
Berichten: 294
Re:ombouw Piko 118 naar AC
«
Reactie #2 Gepost op:
21 February 2011, 21:33:36 »
Beste Erik,
Ik zou ook nog de wielen iets dichter naar elkaar pressen.
Moet voor 3 rail namelijk 14 mm zijn tussen de wielen ipv de 14.3 mm voor 2 rail.
Als je dit niet doet heb je kans op ontsporingen op wissels en vooral op kruiswissels.
Ook gaat de lok een beetje wiebelen op de wissels maar dat is niet altijd zo waarneembaar.
De flens van 2 rail wielen is namelijk minder hoog dan dat van 3 rail wielen en dat is bij Marklin wissels goed waarneembaar.
Dat de sleper het draaistel naar boven duwt op wissels (als er niet genoeg ruimte is) ga je wel snel ondervinden.
Er zijn wel dunnere slepers te vinden (Brawa fluistersleper of bv Marklin voor de lok nr 36743)
Mvg
Olivier
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
TimeLord
Offline
Berichten: 73
GM Power
Re:ombouw Piko 118 naar AC
«
Reactie #3 Gepost op:
21 February 2011, 22:02:17 »
Beste Olivier,
De afstand tussen de beide wielflenzen is bij de AC en DC variant identiek.
De DC assen lopen perfect op M* C-rails.
Dus nix pressen, schaven of slijpen.
Tis gewoon de sleper eronder schroeven, plus draad er aan zetten, op de printplaat 2 draaitjes omzetten, decoder erin en rijden maar.
Grtz Jeroen
Gelogd
Don't look Back!
Olivier77
Offline
Berichten: 294
Re:ombouw Piko 118 naar AC
«
Reactie #4 Gepost op:
21 February 2011, 22:13:11 »
Beste Jeroen,
Als jij het zegt zal het wel zo zijn maar ik kan het moeilijk geloven.
Hoe heb jij het gemeten ?
Mvg
Olivier
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
supertrein
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re:ombouw Piko 118 naar AC
«
Reactie #5 Gepost op:
22 February 2011, 21:18:55 »
Beste Jeroen en Olivier,
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga de Piko 118 vanavond nog bestellen.
Ik ga er een Brawa sleper onder zetten en een decoder heb ik nog (ESU V3.0).
Jeroen hoe kan ik het sluitsein via de extra decoder uitgang schakelbaar maken?
Ik ben wat dat betreft een leek. Ombouwen van 2 naar 3 rail lukt mij wel maar verder....
Ik hoop dat je mij dat uit wilt leggen.
Erik
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
ombouw Piko 118 naar AC