Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Viessmann en Blokbeveiliging  (gelezen 5889 keer)

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Viessmann en Blokbeveiliging
« Gepost op: 10 November 2006, 21:53:36 »
Hallo iedereen,

ik heb een sein gekregen, Viessmann 4411 N Bloksein, en wilde graag weten wat ik nog meer nodig heb om dit sein werkend te krijgen.
De baan is een ovaal waarop ik 4 blokken wil maken.

Ik heb de handleiding doorgenomen, maar wordt hier niet veel wijzer van.
Wel begrijp ik dat ik een relais nodig heb (5551) en meerdere seinen ::) .
Maar hoe zorg ik ervoor dat de trein stopt als een blok bezet is ?

Ik rijd overigens analoog en snap weinig van electra ed. (Sorry  :-[ :-[)

Richard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2006, 22:34:14 »
Door de rijstroom uit te schakelen met dat relais als het sein op rood staat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2006, 09:44:01 »
Bedankt voor uw antwoord.

Ga vanmiddag de relais halen en proberen.

Moet de rijstroom over het hele blok uitgeschakeld worden of alleen een gedeelte?
Dit vraag ik voornamelijk omdat er ook treinstellen zoals de koploper zullen rijden en trek en duw materiaal. En het motorrijtuig achteraan rijdt.

Richard

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2006, 18:03:56 »
Beste iedereen,

ik heb het relais 5551 gekocht maar heb nu problemen met het aansluiten.
Is het met dit relais mogelijk het sein continu te laten branden??
En in de handleiding staat ook iets als een drukknop bij het woord Groen, heb ik dit ook nog nodig?

klik

Het enige wat me nu lukt is om het sein even op rood te laten springen als ik er spanning op zet met een contactrail.

Ik kom er niet meer uit.

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2006, 19:38:18 »
Richard, vertel eens eerlijk: heb je het spulletje precies zo aangesloten als het schema in de handleiding?
En hoe schakel je eigenlijk, met een contactrail of met een schakelrail?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2006, 20:34:14 »
hoi

ik heb alles aangesloten zoals in de handleiding, heb dit 3x opnieuw gedaan.
Schakelen deed ik met een contactrail van minitrix.

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2006, 21:57:34 »
Richard,

ik begin te vermoeden wat je verkeerd hebt gedaan.
Op het aansluitschema zitten aan de bovenkant van het relais 2 blauwe en 1 gele draad.
Die rechtse blauwe, die in het schema via een drukknop naar de bruine gaat, hoe heb je die aangesloten? Zit daar een drukknop tussen, of zit hij direct aan de bruine, of zit hij helemaal nergens aan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2006, 22:27:28 »
@Klaas

hij zit direct aan de bruine vast.
Maar als ik het goed begrijp moet er dus nog een drukknop tussen ?

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #8 Gepost op: 12 November 2006, 00:04:10 »
Direct aan de bruine.... ja, daar had ik al zo'n bruin vermoeden van. ;D

Dat relais heeft twee spoelen. De ene stuurt hem in de A-stand, de andere in de B-stand. Eenmaal gestuurd blijft het relais in die stand staan.
Maar als die ene draad rechtstreeks aan de bruine zit, dan blijft de rechtse spoel constant onder spanning staan.
Als je dan de linkse spoel even spanning geeft, dan klapt het relais even om, maar zodra je die spanning wegneemt wint de rechtse spoel en schiet hij direct weer terug.

Er moet dus inderdaad een drukknop tussen, of een andere schakelrail. Maar in ieder geval niet rechtstreeks aan de bruine.

Even een vraagje, die Minitrix schakelrail, weet je daar een artikelnummer van?

PS: je weet nu wel gelijk wat het schemasymbool van een drukknop is. ;)
« Laatst bewerkt op: 12 November 2006, 00:08:26 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #9 Gepost op: 12 November 2006, 10:05:04 »

Even een vraagje, die Minitrix schakelrail, weet je daar een artikelnummer van?

PS: je weet nu wel gelijk wat het schemasymbool van een drukknop is. ;)


Het nummer van Minitrix contactrail is 14979.

Die drukknop was wel even denken, kwam daar niet uit, bedankt.

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #10 Gepost op: 12 November 2006, 15:50:57 »
Richard,

nog een experimentje waardoor je hopelijk wat inzicht krijgt in wat dat relais doet:

Zet de hele schakeling op zoals in de handleiding staat, behalve die twee blauwe draden. Die sluit je alleen aan aan het relais. De andere einden pak je beet, in elke hand één, en tik ze om beurten tegen de bruine. Misschien roep je dan wel "eureka"!
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #11 Gepost op: 12 November 2006, 17:48:56 »
Ik begin het door te krijgen.
Veel dank voor het helpen, ga volgend weekend weer verder met de seinen.

Richard

jvdhulst

  • Gast
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2007, 21:43:42 »
Hallo,

Ook ik heb net het universeel relais van Viessmann gekocht, en ik zat ook te twijfelen over de drukschakelaar.

Ik wilde dit relais gebruiken om stroom aan/uit te zetten op spoor 1 en 2. Met andere woorden als loc 1 aankomt op spoor 1, stuurt deze via een reedcontact een puls, haalt de stroom van spoor 1 en zet stroom op spoor 2, hierdoor gaat loc 2 rijden. Bij binnenkomst van loc 2 op spoor 2 gaat het omgekeerd.

Aangezien ik dit automatisch wil laten verlopen wil ik eigenlijk niet zo'n druk schakelaar ertussen hebben. Kan ik in plaats daarvan een 2e reed schakelaar (onder het andere spoor) gebruiken?

Graag jullie raad, want ik wil het relais niet kapotmaken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2007, 23:50:03 »
Kan ik in plaats daarvan een 2e reed schakelaar (onder het andere spoor) gebruiken?
Ja, dat kan. Je moet wel aan één ding denken: als de trein het reedcontact heeft geactiveerd wordt hij afgeschakeld, maar hij moet dan wel een klein beetje doorrollen totdat het reedcontact weer "los" komt.
Anders worden bij binnenkomst van de volgende trein beide spoelen van het relais tegelijk geactiveerd en dan weet het relais niet meer wat hij doen moet. In het gunstigste geval gaat het relais heen en weer staan klapperen tussen de beide standen, in het ongunstigste geval wordt een van de spoelen niet meer afgeschakeld en gaat in rook op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jvdhulst

  • Gast
Re: Viessmann en Blokbeveiliging
« Reactie #14 Gepost op: 27 January 2007, 00:22:51 »
Top, bedankt.