Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 19:14:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:36
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Jeronimos
Vandaag om 18:45:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 18:36:49
Albert's fantasie in schaal 0e door Huup
Vandaag om 18:31:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Pauldg
Vandaag om 18:23:19
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
  

Auteur Topic: Problemen met ontsporende treinen  (gelezen 1465 keer)

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Problemen met ontsporende treinen
« Gepost op: 11 November 2010, 14:41:11 »
Hallo allemaal,

Ik heb een baanplan gemaakt, en ook al alle rails reeds gelegd. Bij het testrijden blijkt dat er op 1 punt steeds een ontsporing plaatsvindt. Niet enkel met 1 bepaalde lokomotief en wagonnen, maar bij verschillende. Het probleem bevindt zich in het laatste gedeelte van de bocht, zoals zichtbaar op de onderstaande figuur. Het treinen ontsporen ook enkel indien ze van boven naar beneden rijden, of te wel van het schaduwstation omhoog rijden naar het stationspoor.



Ligt deze ontsporing aan het feit dat ik een te krappe boogstraal gebruik? Ik heb Piko A-gleiss rails en ik gebruik R1 voor deze bocht.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Met vriendelijke groeten,

Nick
« Laatst bewerkt op: 11 November 2010, 14:46:12 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:problemen met ontsporende treinen
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2010, 14:44:23 »
R1 is niet handig voor normaal treinbedrijf. Daar bedoel ik mee, in een railplan opnemen waar veel treinverkeer is.

Dat gebruikt men meestal voor een rangeerspoortje, maar er zijn tegenwoordig aardig wat modellen die R1 niet meer redden.
Daarbij, R1 en in een boog en op een helling is vragen om moeilijkheden.
De treinen hebben al moeite met de krappe boog, en er komt extra spanning op te staan omdat het spoor omhoog of omlaag loopt.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:problemen met ontsporende treinen
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2010, 14:44:35 »
Nick,

check de rail, zonnodig gewoon uitwisselen met een andere.
Kijk of de boog goed ligt, eventeel heel iets opvullen aan de buitenboog zodat de boog iets scheef ligt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12505
    • sleutelspoor
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2010, 14:49:37 »
Ik ga voor het eerste antwoord.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2010, 14:50:42 »
Ok dank je Sander, ik zal eens proberen de buitenkant op te vullen...

@Chris: Ik besef dat R1 niet de beste keuze is als dalende/klimmende bocht, maar met een R2 of R3 kwam het baanplan niet uit op de ruimte die ik ter beschikking had. Ik weet het niet, maar is het misschien een oplossing om ipv enkel R1 te gebruiken een combinatie te maken van bv 5x R1 en 1x R2?

gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2010, 14:56:49 »
Komt het alleen voor als het wissel in een afbuigende stand staat ?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22592
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2010, 14:57:25 »
Ik weet het niet, maar is het misschien een oplossing om ipv enkel R1 te gebruiken een combinatie te maken van bv 5x R1 en 1x R2?

Dat zou kunnen schelen. Is je ervaring dat het vooral aan het begin van een boog ontspoort?

Wat ook niet helpt zijn die wissels direct tegen de boog aan. Ook al omdat de afbuigende stand tegengesteld aan de boog is.

Edit: ja dat had ik net ook verzonnen Chris.  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 November 2010, 14:59:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2010, 15:04:49 »
Komt het alleen voor als het wissel in een afbuigende stand staat ?

Nee het is zowel in afbuigende stand als rechtdoorgaande stand

Het is ook niet de locomotief ontspoord, maar om de een of andere vreemde reden de tweede wagon, of tweede bak van de ICE

@Henk: nee het is eigelijk aan het einde van de boog... In de omgekeerde richting dus van onderaan de tekening naar bovenaan gebeurt er maar af en toe een ontsporing


gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2010, 15:07:28 »
Citaat
maar om de een of andere vreemde reden de tweede wagon, of tweede bak van de ICE

Buffer over buffer probleem vermoed ik dan toch. Dan is de boog toch te krap voor bepaalde wagens.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2010, 15:11:23 »
Misschien toch maar eens proberen om een R2 ertussen te passen en zien of het probleem dan opgelost is. Anders zal ik toch de boog moeten veranderen denk ik..

gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #10 Gepost op: 11 November 2010, 15:13:36 »
Als het gaat om treinstellen, of rijtuigen met balgen, is de kans groot dan de overgang naar stijgen/dalen te scherp gemaakt is. De rijtuigen raken elkaar dan zodat op de kortkoppelingen te veel spanning staat en de boel ontspoort. Had ik met een serie Roco plan D's die naar de oprit van een brug altijd op dezelfde plek de fout ingingen: de knik van de oprit was veel te scherp, ookal was de helling maar 2,5%
RETROBAHN A.G.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #11 Gepost op: 11 November 2010, 15:30:07 »
Ja dat kan misschien ook wel het probleem zijn, het lijkt me inderdaad dat de koppeling ervoor zorgt dat het volgende treinstel uit de bocht wordt geduwd. Misschien toch maar trachten een andere boog te maken, en een stukje rechte rail te plaatsen tussen de boog en de wissel. Hoelang moet dit stukje dan ongeveer zijn?

gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #12 Gepost op: 11 November 2010, 15:33:00 »
Minimaal 100 milimeter, zo heeft het rijtuig de tijd om een beetje spanning te verliezen op de koppeling voor de volgende boog te nemen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)