Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
  

Auteur Topic: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?  (gelezen 5276 keer)

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #15 Gepost op: 08 April 2007, 19:19:16 »
Niet te vergeten maar zeer belangrijk is dat de uitgangsspanning van de trafo maximaal 18V mag zijn.

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #16 Gepost op: 08 April 2007, 22:02:16 »
Heb ik niet geschreven er zekeringen tussen te zetten ?
 Als de IB inwendig afgezekerd is  het goed met 70VA of meer dan nog zou ik uitwendig zekeren.
Zoals ik al zei is de IB inderdaad inwendig gezekerd, weliswaar niet met smeltveiligheden of zoiets, maar met een elektronische stroombegrenzing. Ik zie dus eigenlijk geen noodzaak om er nog extra zekeringen tussen te zetten. Als het goed is is de trafo al beveiligd met een bimetaalschakelaar.
De reden dat je regelmatig leest van uitgefikte IB's ligt in het feit dat de componenten in het vermogenscircuit aan de grens zijn bemeten. Ik heb ook eens het genoegen gehad zo'n gesneuvelde IB te mogen repareren. Als je ziet hoe mager het allemaal is gedimensioneerd dan schieten de tranen je in de ogen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Flip

  • Gast
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #17 Gepost op: 09 April 2007, 09:42:23 »
Als het goed is is de trafo al beveiligd met een bimetaalschakelaar.



 Die werken te traag, dan is het kwaad geschied.Beter twee trage glaszekeringen secundair in verhouding met het gevraagde vermogen.  Digitaal gedeelte booster etc afzonderlijk, signalen afzonderlijk , voeding sploelen wissels afzonderlijk enz . Alles achter één zware transfo wel elke voeding afzonderlijk afgezekert.

  Tel maar uit een trafo van 500VA   hoeveel ampere dat is bij een kortsluiting!

Gr Flip

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #18 Gepost op: 09 April 2007, 10:04:12 »
Een bimetaal in een trafo dient enkel als veiligheid voor de trafo. Ter voorkoming van oververhitting en brand.
Zekeringen tussen de trafo en een IB webben enkel zin om te voorkomen dat de stroom door de trafo te groot wordt in het geval de IB echt teveel stroom gaat trekken. Als je ze zo kiest dat deze zekeringen al doorgaan bij een sluiting op de baan mag je wel een aantal op voorraad nemen.

Het beste kun je de spanning op de baan bewaken. Als deze te ver zakt laat je de IB uitschakelen  via de DCC boosteraansluiting. Je kan ook de spanning over de autolamp (als die aanwezig is) meten. Wordt deze meer dan 5 volt dan kun je de IB weer uit laten schakelen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #19 Gepost op: 09 April 2007, 10:17:52 »
  Tel maar uit een trafo van 500VA   hoeveel ampere dat is bij een kortsluiting!

Daar heb ik wel een idee van, want ik heb zo'n trafo. Maar die gebruik ik niet meer.
Juist vanwege het aantal mogelijke amperes bij kortsluiting is het beter om afzonderlijke kleinere trafo's te gebruiken. Dus voor elke booster een eigen trafo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Flip

  • Gast
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #20 Gepost op: 09 April 2007, 13:07:57 »
Een bimetaal in een trafo dient enkel als veiligheid voor de trafo. Ter voorkoming van oververhitting en brand.
Zekeringen tussen de trafo en een IB webben enkel zin om te voorkomen dat de stroom door de trafo te groot wordt in het geval de IB echt teveel stroom gaat trekken. Als je ze zo kiest dat deze zekeringen al doorgaan bij een sluiting op de baan mag je wel een aantal op voorraad nemen.



 De booster(s) van Lenz is elektronisch beveiligt. Bij een sluiting op het spoor gaat hij onmiddellijk in veiligheid.
De boosters worden uit een trafo van 500VA gevoed met tussenschakeling van  3,15T zekeringen. In geval er in het inwendige van de booster iets gebeurt hij niet gans uitbrandt.

Mvg
Flip