Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door Peter Kleton
Vandaag om 19:15:58
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 18:36:20
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 18:29:38
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:09:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:04:27
Line-up foto's van modellen door Huup
Vandaag om 18:02:34
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 16:16:53
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
  

Auteur Topic: Fleischmann motortandwiel demonteren  (gelezen 9331 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #15 Gepost op: 16 September 2010, 09:52:49 »
Ook de koolresten zijn al weggeschraapt, zal eerst de meting eens uitvoeren, zonder gelijk het tandwiel te verwijderen. Ik kom er op terug.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5448
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #16 Gepost op: 16 September 2010, 09:55:41 »
tandwiel verhitten is in de modelbouw een nono, niet doen.
Hier spreekt mijn ervaring je toch tegen, de (relatief zachte) messing tandwielen op een Fleischmann motor zijn juist op die manier zonder beschadiging af te nemen. Mechanisch verwijderen vergroot de kans op schade omdat een hobbyist meestal geen spullen heeft het tandwiel exact haaks van/op de as te schuiven.
En dan natuurlijk geen grote gasbrander er op, iemand die het voor elkaar krijgt een messing tandwiel te laten smelten voor het los is, kan beter loodgieter worden. ;D

Wat betreft kortsluiting: Indien het een draaistelmotor betreft kan het zijn dat er aan de + koolborstelhouder een te grote soldeerklodder zit, of de draad er los doorheen is gestoken: zodra het draaistel beweegt raakt deze de geaarde motordeksel en heb je sluiting. Komt vooral bij oudere loc's zoals de 1200 wel voor, zeker na eerdere 'reparaties'
RETROBAHN A.G.

Lokpaint

  • Gast
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2010, 10:19:30 »
Pff, moeilijk gedoe hier..gewoon met een stift op de ankeras tikken.

Bart

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6397
  • ***
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2010, 10:20:16 »
Als hij pas na ca 1 uur rijden de sluiting geeft, kan het toch zijn dat de isolatie van de ankerwikkelingen slecht is. Dan zal je dus in koude waarschijnlijk geen sluitingen meten. Meet ook eens hoogohmig tussen de as en de collectorplaatjes. Deze moet oneindig blijven.
mvrg, Ruud
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2010, 10:35:02 »
Ik heb even de collectoren gemeten en deze geven achtereenvolgens tussen de polen 14,9 - 17,1 - 15,8 aan.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2010, 10:59:11 »
dat klopt dus gewoon.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27030
    • Pagina van klaas
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2010, 12:19:04 »
Pff, moeilijk gedoe hier..gewoon met een stift op de ankeras tikken.
Had ik ook al voorgesteld, maar dan moet je dus wel iets hebben om het tandwiel goed te ondersteunen.
Maar misschien is het helemaal niet nodig om het tandwiel er af te halen. Eerst maar eens vaststellen waar het probleem zit.

Ik heb even de collectoren gemeten en deze geven achtereenvolgens tussen de polen 14,9 - 17,1 - 15,8 aan.
Dat is wat ik bedoelde met ongeveer hetzelfde. Niks mis mee dus.
Wat je nu eens kan proberen is de loc op een blokje leggen zodat de wielen vrij hangen, dan spanning op de borstelaansluitingen en dat ding maar eens een poosje laten snorren. Kijken of het probleem dan ook optreedt. Zoals anderen al gesuggereerd hebben kan de fout ook ergens anders zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #22 Gepost op: 16 September 2010, 12:28:13 »
wat ik hier nog niet expliciet gelezen heb: geeft de loc kortsluiting op de centrale of op de decoder (stoppen met rijden en lampen van de loc die gaan knipperen)?
Als de loc kortsluiting veroorzaakt op de centrale is het ongeveer uitgesloten dat dat door de motor komt, die zit immers "achter" de decoder, de decoder slaat vanzelf in de beveiliging of wordt opgeblazen als de motor teveel stroom trekt (kortsluiting maakt) en op de centrale merk je daar niets van. Als de centrale meldt dat er kortsluiting is moet dat dus "voor" de decoder zijn, dus in de stroomafname, een wiel of stuk drijfwerk dat op de verkeerde plaats het frame raakt, of slecht weggewerkte bedrading.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #23 Gepost op: 16 September 2010, 12:39:31 »
Nou, het zekere voor het onzekere genomen en even een ander ankertje gepakt en daar de weerstand van gemeten. Op alle mogelijke plaatsen meet ik 14,x Ohm. Heb dit anker in het motorhuis geplaatst en naar nu blijkt geen kortsluiting meer. Hij staat nu al een uur op de rails. O, ja de kortsluiting trad op in de centrale en niet in de decoder. Tandwielen gewisseld met het voorwarmen van de wielen met een 60 Watt Weller soldeerbout, duurde maar even en ik kon het tandwiel van de as halen. Dit ook weer gedaan met het nieuwe tandwiel (even opwarmen) en met nauwelijks kracht op de as laten zakken en rustig laten afkoelen en wat blijk, vast. Dank allen voor de genomen moeite. Wat er nu met het andere anker aan de hand was weet ik niet want als ik geen 0 Ohm meet of oneindig hoog zou het anker toch goed moeten zijn. Maar goed, hij (BR212) doet het weer.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27030
    • Pagina van klaas
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #24 Gepost op: 16 September 2010, 13:40:37 »
....want als ik geen 0 Ohm meet of oneindig hoog zou het anker toch goed moeten zijn.
Nul ohm kan eigenlijk alleen maar als je een keiharde sluiting hebt tussen de lamellen.
Oneindig kan alleen maar als er minstens twee wikkelingen onderbroken zijn. De wikkelingen staan nl. in een kring, dus als er 1 is onderbroken, dan meet je via de omweg toch nog iets, ongeveer de dubbele waarde.

Maar mooi dat het is opgelost, en dat het afnemen en opzetten van het tandwiel ook vrij makkelijk ging. Hopelijk blijft dit in ons collectief geheugen hangen, zodat we de volgende vrager sneller kunnen helpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #25 Gepost op: 16 September 2010, 16:03:22 »
Leuk dat het is gelukt Rob en de marine vaart er wel bij.

Groeten van de zeven.

willem.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #26 Gepost op: 16 September 2010, 16:54:30 »
Bedankt voor de tips, dan kan ik mijn lokje dat hier nutteloos ligt ook eens onder handen nemen!

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Fleischmann motortandwiel demonteren
« Reactie #27 Gepost op: 17 September 2010, 08:30:27 »
Kijk eens, daar doen we het voor. En voor mij natuurlijk. Ik ben er enorm mee geholpen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden