Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
  

Auteur Topic: Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor  (gelezen 7897 keer)

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
    • Delfste Modelbouwvereniging
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
« Gepost op: 31 March 2010, 00:20:31 »
Messing modellen van N-spoor NS locomotieven zien er van buiten mooi en strak uit, maar het onderstel laat nog al eens de wensen over. Dat is jammer want een mooie loc die niet lekker rangeert is uiteindelijk gewoon niet meer het lievelingetje. Daar kan verandering in worden gebracht!

Het onderstel van de korte MAK locomotief van minitrix biedt uitkomsten. Het is relatief smal, ongeveer even lang qua wielbasis als NS diesel locs 2400 en 2200. De rijeigenschappen van een minitrix MAK loc zijn zeer goed. Het maakt goed contact, heeft een vliegwiel, rijdt vrij langzaam bij hoge spanning dus rangeert vrij fijn. Ook de mogelijkheid tot digitaliseren en de led-verlichting kan soms mooi uitkomen.

2200

Als eerst is de 2200 van THS uitelkaar gehaald, het betrof een eerste serie waarbij roco onderdelen zijn gebruikt. De rijeigenschappen waren dramatisch. Het frame is uitelkaar gezaagd zodat de bufferbalken inclusief trapjes overgezet kunnen worden. Daarvoor moet het minitrix onderstel in de juiste vorm geslepen worden met als gevolg dat het kortkoppelmechaniek gesloopt moet worden. De oude THS koppeling zal dus weer terug komen. De kap biedt zoveel ruimte dat ook de printplaten,decoder aansluiting en led verlichting kunnen blijven zitten. De zijkanten van de draaistellen zijn eenvoudig te vervangen door het ouden langs de achterkant met een mes af te snijden en met secondelijm en activator de messing draaistelzijkanten weer te plaatsen. De dieseltank blijft zitten omdat deze nagenoeg dezelfde vorm heeft als het orginele van THS. Het model is bijna gereed, de gele balk onder de looptrede moet nog opnieuw gemaakt worden. De eerste testrit was een groot succes, vandaar dat ook de 2400 wordt aangepast met dit onderstel.




2400

De kap messing kap van onbekende fabrikant is zelf gespoten en voorzien van handgrepen. Het model is net even anders dan die van phildie. Deze heeft net geen knikje in het dak en is iets kleiner. Dat heeft als gevolg dat de kap vrij smal is en dat het onderstel van mintrix smaller gemaakt moet worden. Ook alle randjes voor het kortkoppel systeem worden weggefreest om de messing (holle) bodemplaat zo laag mogelijk boven de draaistellen te houden. De orginele motor is helaas ook te smal en dus wordt deze vervangen door een Mashima motor die ipv 10,4 mm 9,4 mm dik is. Net genoeg om er goed in te passen. De printplaten en led verlichting komen ook niet terug omdat deze te breed zijn. De dieseltank wordt nu wel terug geplaatst, maar daar moet aardig wat metaal voor worden weggefreest en dat kostte zelfs het laatste slijpschijfje.  




Meer foto's van dit artikel op www.delftsemodelbouwvereniging.nl/nieuws/

Ook andere leuke dingen op te zien!
« Laatst bewerkt op: 31 March 2010, 00:24:48 door Paul-P »
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2010, 21:11:19 »
Hoi Paul-P,
Leuke dingetjes, dit vertoon op de verwezen site, raar dat u niet meer respons hebt van NS rijders.
Zelf rijdt ik H0, maar heb 15 jaar met N gewerkt, daarom nog steeds interesse.
Laat u niet ontmoedigen, het kan hier soms raar lopen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2010, 21:46:44 »
heb het ook op n-spoorforum geplaats daar ook een paar reacties..
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2010, 16:13:44 »
Zie dit draadje over een 3D/RM NS 2200 kapje, we gaan vast dankbaar gebruikmaken van het voorbeeld van de Delftse Modelspoorders!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28793.msg449880.html#msg449880
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix