Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 14:26:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:21:42
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
NS 1700 transfers
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
Rudy0907
Vandaag
om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan
door
Bouwer
Vandaag
om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale
door
Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack
door
NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025
door
Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor (gelezen 7738 keer)
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Gepost op:
31 March 2010, 00:20:31 »
Messing modellen van N-spoor NS locomotieven zien er van buiten mooi en strak uit, maar het onderstel laat nog al eens de wensen over. Dat is jammer want een mooie loc die niet lekker rangeert is uiteindelijk gewoon niet meer het lievelingetje. Daar kan verandering in worden gebracht!
Het onderstel van de korte MAK locomotief van minitrix biedt uitkomsten. Het is relatief smal, ongeveer even lang qua wielbasis als NS diesel locs 2400 en 2200. De rijeigenschappen van een minitrix MAK loc zijn zeer goed. Het maakt goed contact, heeft een vliegwiel, rijdt vrij langzaam bij hoge spanning dus rangeert vrij fijn. Ook de mogelijkheid tot digitaliseren en de led-verlichting kan soms mooi uitkomen.
2200
Als eerst is de 2200 van THS uitelkaar gehaald, het betrof een eerste serie waarbij roco onderdelen zijn gebruikt. De rijeigenschappen waren dramatisch. Het frame is uitelkaar gezaagd zodat de bufferbalken inclusief trapjes overgezet kunnen worden. Daarvoor moet het minitrix onderstel in de juiste vorm geslepen worden met als gevolg dat het kortkoppelmechaniek gesloopt moet worden. De oude THS koppeling zal dus weer terug komen. De kap biedt zoveel ruimte dat ook de printplaten,decoder aansluiting en led verlichting kunnen blijven zitten. De zijkanten van de draaistellen zijn eenvoudig te vervangen door het ouden langs de achterkant met een mes af te snijden en met secondelijm en activator de messing draaistelzijkanten weer te plaatsen. De dieseltank blijft zitten omdat deze nagenoeg dezelfde vorm heeft als het orginele van THS. Het model is bijna gereed, de gele balk onder de looptrede moet nog opnieuw gemaakt worden. De eerste testrit was een groot succes, vandaar dat ook de 2400 wordt aangepast met dit onderstel.
2400
De kap messing kap van onbekende fabrikant is zelf gespoten en voorzien van handgrepen. Het model is net even anders dan die van phildie. Deze heeft net geen knikje in het dak en is iets kleiner. Dat heeft als gevolg dat de kap vrij smal is en dat het onderstel van mintrix smaller gemaakt moet worden. Ook alle randjes voor het kortkoppel systeem worden weggefreest om de messing (holle) bodemplaat zo laag mogelijk boven de draaistellen te houden. De orginele motor is helaas ook te smal en dus wordt deze vervangen door een Mashima motor die ipv 10,4 mm 9,4 mm dik is. Net genoeg om er goed in te passen. De printplaten en led verlichting komen ook niet terug omdat deze te breed zijn. De dieseltank wordt nu wel terug geplaatst, maar daar moet aardig wat metaal voor worden weggefreest en dat kostte zelfs het laatste slijpschijfje.
Meer foto's van dit artikel op
www.delftsemodelbouwvereniging.nl/nieuws/
Ook andere leuke dingen op te zien!
«
Laatst bewerkt op: 31 March 2010, 00:24:48 door Paul-P
»
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #1 Gepost op:
31 March 2010, 21:11:19 »
Hoi Paul-P,
Leuke dingetjes, dit vertoon op de verwezen site, raar dat u niet meer respons hebt van NS rijders.
Zelf rijdt ik H0, maar heb 15 jaar met N gewerkt, daarom nog steeds interesse.
Laat u niet ontmoedigen, het kan hier soms raar lopen.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #2 Gepost op:
31 March 2010, 21:46:44 »
heb het ook op n-spoorforum geplaats daar ook een paar reacties..
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #3 Gepost op:
08 August 2010, 16:13:44 »
Zie dit draadje over een 3D/RM NS 2200 kapje, we gaan vast dankbaar gebruikmaken van het voorbeeld van de Delftse Modelspoorders!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28793.msg449880.html#msg449880
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor