Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Recht gat voor seinpaal  (gelezen 1954 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Recht gat voor seinpaal
« Gepost op: 08 July 2010, 14:15:07 »
Ik vind het nogal moeilijk een exact recht gat te krijgen waar een seinpaal in komt te staan. Iemand een tip om dit kaarsrecht te krijgen? Ik boor al wel met een kleine boor een gaatje voor.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #1 Gepost op: 08 July 2010, 14:39:19 »
Voorboren met een kleine boor zal niet veel helpen. Als het kleine gat al scheef is zal het grote gat waarschijnlijk ook scheef worden.
Bij sommige boorstandaards kun je de boorkop zo ver laten zakken dat je door de voetplaat heen kunt boren. Dus als je de voetplaat vlak op de treinentafel kunt krijgen zou dat een oplossing zijn.

Maar meestal heb je daar helemaal geen ruimte voor. Dan kun je op de kolomboormachine een gat door een blokje hout boren. Dat blokje leg je dan op de spoorbaan en gebruik je als geleider voor je handboor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #2 Gepost op: 08 July 2010, 14:40:56 »
Ah, da's inderdaad slim. Nou heb ik wel geen boorstandaard, maar dat blokje met wat gaten voorgeboord moet wel te regelen zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #3 Gepost op: 09 July 2010, 12:18:26 »
Sven,

In de bouwmarkten vind je soms een klein gereedschapje om deuvels er recht in te boren. Het is niets anders dan een dik blok (hol) metaal met gaten van 5, 6 8 en 10mm. Regelmatig te vinden in de 5 euro bakken.

Succes, gr,  Bert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #4 Gepost op: 09 July 2010, 12:23:47 »
Ik heb er nooit naar gezocht, maar ga daar zeker naar kijken. Gelukkig heb ik pas een gat voor één seinpaal geboord.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronv

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #5 Gepost op: 09 July 2010, 12:42:14 »
Je moet er wel aan denken dat de hulpmiddeltjes die genoemd worden alleen werken als je baan op die plek vlak ligt. Op hellingen gaat het je daarmee niet lukken om je seinpalen vertikaal te krijgen (wel haaks op de helling, maar dat is niet helemaal hoe het hoort...).

Ik weet niet wat voor boormachine je gebruikt, je zou eens kunnen kijken of het lukt er een klein waterpasje op te plakken (dubbelzijdig plakband).

Ron

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #6 Gepost op: 09 July 2010, 12:45:50 »
Ron, het is aardig van je om daarvoor te waarschuwen, maar je moet eerlijk gezegd wel heel dom zijn om dat al niet bij voorbaat te snappen. 

Met een waterpas krijg ik zelfs plankjes aan de muur schuin. Dát doe ik op het oog beter. ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #7 Gepost op: 09 July 2010, 12:48:23 »
Of het blokje zodanig maken dat het vlak over de spoorstaven ligt. Kun er je tegelijk een afstandhouder van maken zodat je sein niet binnen profiel komt te staan. Gewoon twee kleine spijkertjes (1 mm hoog) aan de onderzijde op de juiste afstand van het seinpaal-gat. Je schuift het blokje over de rails totdat de spijkertjes de rail raken en dan de boor erdoorheen.

PS: ik ga even niet uit van hellingen of verkanting.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #8 Gepost op: 09 July 2010, 13:10:51 »
PS: ik ga even niet uit van hellingen of verkanting.
Of van een hoger liggend perron.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #9 Gepost op: 09 July 2010, 15:14:17 »
De methode die ik met succes een veertigtal keren heb toegepast, is het volgende:

Eerst de juiste plaats bepalen, rekening houdend met het profiel van vrije ruimte, én de plaats waar een trein stopt.
Vervolgens een gat boren, los uit de hand, zoveel mogelijk haaks, met een boortje dat een fractie van een millimeter wijder is dan de buis van het sein. Daardoor heb je iets speling, waardoor het vertikaal plaatsen van de seinmast geen probleem is. Vastzetten met een druppeltje houtlijm, dan kan je in het uur daarna nog wel zonodig corrigeren.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Recht gat voor seinpaal
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2010, 17:46:32 »
... ... Ik weet niet wat voor boormachine je gebruikt, je zou eens kunnen kijken of het lukt er een klein waterpasje op te plakken (dubbelzijdig plakband)...

Ik kon dit draadje niet zo gauw terug vinden, maar: hier nog een tip.

Ik heb al een trein