Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Gert Arkema
Vandaag om 13:03:15
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 12:27:49
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
  

Auteur Topic: ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig  (gelezen 3462 keer)

Kris Henderikx

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Gepost op: 14 May 2010, 19:19:52 »
Ik heb al een tijdje het Roco stuurstandrijtuig (artnr 45264) maar omdat ik nog onvoldoende 2 klas rijtuigen heb zet ik die nog niet in op m'n modelbaan (het is nog even wachten op ACME ... )  ;D
Intussen heb ik al wel geprobeerd om ook vooraan een kortkoppeling aan te brengen zoals beschreven in de handleiding.
Eerst met het Roco exemplaar (maar dat ding stak zo veel vooruit dat het niet om aan te zien was), dan vervolgens met een "kortere" Fleischmann koppeling die minder stoort.
Nadien er even een lok aan gekoppeld en wat bleek toen : de afstand tussen beide is zo groot dat je niet nog moeilijk over een kortkoppeling kan spreken en zo is het ook geen zicht vind ik - zie foto's



Heeft er nog iemand dat meegemaakt en zo ja is er een oplossing voor (zodat het toch niets echter lijkt ?




Bart-1967

  • Gast
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 14 May 2010, 19:26:44 »
Gaat het wel goed als ik op die foto's klik ? Alleen maar reclame !

Kris Henderikx

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #2 Gepost op: 14 May 2010, 19:33:13 »
Gaat het wel goed als ik op die foto's klik ? Alleen maar reclame !

een beetje naar onder slepen  (y)
maar hier nog eens full size !


« Laatst bewerkt op: 14 May 2010, 20:00:57 door Kris Henderikx »

Bart-1967

  • Gast
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #3 Gepost op: 14 May 2010, 20:09:47 »
Dit ziet er toch gewoon goed uit ?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #4 Gepost op: 14 May 2010, 20:16:29 »
Je schacht zit gewoon ver naar voren. Je moet kijken of die naar achter kan. Zelf zou ik me er niet druk omdat je later toch het stuurstandrijtuig achteraan zet en je de koppeling aan de uiteindes van de trein kan verwijderen.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #5 Gepost op: 14 May 2010, 20:33:59 »
omdat je later toch het stuurstandrijtuig achteraan zet en je de koppeling aan de uiteindes van de trein kan verwijderen.

En wat als je toch met de stuurstand voorbeeld getrouw achter de lok wilt rijden  ::) zie foto  8)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #6 Gepost op: 14 May 2010, 20:45:57 »
dan moet je de schacht naar achter zetten.

Overigens is het niet alleen in Zwitserland zo. Onze benelux heeft precies hetzelfde.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #7 Gepost op: 14 May 2010, 21:06:44 »
Onze benelux heeft precies hetzelfde.

Met dit DB stuurstandrijtuig  ::)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #8 Gepost op: 14 May 2010, 21:18:12 »
ja ;D

Kris Henderikx

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #9 Gepost op: 15 May 2010, 13:41:52 »
Hierbij enkele foto's van de onderkant
Mijn idee is om het aparte bevestigingsstuk alsook de Fleischmann koppeling wat in te korten zodat de afstand tussen lok en rijtuig kleiner wordt (liefst zo getrouw mogelijk).
De constructie om de koppeling te bevestigen (voor het draaistel) laat ik wel ongemoeid.
De koppeling zal ik dan wel vast moeten lijmen




Het stuurstandrijtuig zal inderdaad meestal ingezet worden in een IC samen met een 101 of 120 maar soms zie je toch foto's dat deze getrokken worden door een oude 110 (of beter 115) in een PbZ ook in combinatie met rijtuigen van DB Regio ex Silberlinge en Dubbeldekkers

http://rail-austria.startbilder.de/name/einzelbild/number/38576/kategorie/Deutschland~E-Loks~BR+115.html

http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/390771/kategorie/suchen/suchbegriff/pbz.html
 
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/387523/kategorie/suchen/suchbegriff/pbz.html

http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/367000/kategorie/suchen/suchbegriff/pbz.html
« Laatst bewerkt op: 15 May 2010, 14:51:14 door Kris Henderikx »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #10 Gepost op: 15 May 2010, 19:24:24 »
....de afstand tussen beide is zo groot dat je niet nog moeilijk over een kortkoppeling kan spreken en zo is het ook geen zicht vind ik - zie foto's
Logisch, er is helemaal geen kortkoppelingsmechniek, en dan kan je inderdaad moeilijk van een kortkoppeling spreken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #11 Gepost op: 01 June 2010, 21:09:05 »
Er zit dan niets anders op dan een kortkoppelingsmechaniek in te bouwen. Lijkt me trouwens een leuk klusje.

Groet, Bas

2rail-Tim

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
Re:ROCO DB Intercity stuurstandrijtuig
« Reactie #12 Gepost op: 01 June 2010, 22:05:27 »
Jammer dat de fleischmann uitvoering van de IC een iets andere schaal heeft, deze is namelijk wel erg goed uitgevoerd om een lok voor je stuurstand goed kortgekoppeld te laten rijden.