Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
bestaand station of eigen bouw?
door
Ronald69
Vandaag
om 15:43:32
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Eric B
Vandaag
om 15:38:37
Goede wensen voor 2026
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:37:09
Pfarrerwinkel bahn
door
Frank 123
Vandaag
om 15:35:16
Rondom Charlois
door
guus43
Vandaag
om 15:34:07
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
1200blauw
Vandaag
om 15:16:20
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Alewijn
Vandaag
om 15:15:47
Modelwensen 2026
door
Floris Dilz
Vandaag
om 15:13:35
kerstbaan thuis
door
R1954
Vandaag
om 14:51:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
V200-G2000
Vandaag
om 14:25:54
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:47:14
Aachenau West
door
Alewijn
Vandaag
om 13:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
bellejt
Vandaag
om 12:15:29
herrmann
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 11:52:36
Roco 42616
door
Ronald69
Vandaag
om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
Dave.......
Vandaag
om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
RobVille
Vandaag
om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus
door
eichddraig
Vandaag
om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
Keska
Vandaag
om 10:20:48
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
martijnhaman
Vandaag
om 08:40:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 02:23:47
Train o Matic smart power pack
door
Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
wob
22 December 2025, 22:11:59
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje
door
Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Type K draaistellen Nederlandse Spoorwegen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Type K draaistellen Nederlandse Spoorwegen (gelezen 7343 keer)
HenkZ
Re:Type K draaistellen Nederlandse Spoorwegen
«
Reactie #15 Gepost op:
09 May 2010, 22:08:02 »
Bij mijn C12c kit zit de onderstaande versie van de type K draaistellen:
Ik heb niet zo een duidelijk beeld hoe ze in elkaar moeten, dit staat in de bouwbeschrijving:
In plaats van het etsdeel zitten de zwarte beugeltjes bij de kit. De schroefjes (van 2 verschillende types) passen achter in de draaistelzijkanten. De ringetjes passen om de schroefjes. Als ik de schroefjes helemaal aandraai zit alles zo los dat de wielen eruit vallen?!?
M.vr.gr.
Henk
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Tram&Trein NL- H0
«
Reactie #16 Gepost op:
09 May 2010, 23:01:05 »
Als ik zo even snel kijk , dan zijn de boutjes ten eerste te lang en ook loopt de schroefdraad niet door tot de kop.
Dus inkorten kan niet , met kortere boutjes zal je het wel goed kunnen vastzetten.
(zie ook de boutjes op de eerder geplaatste foto van Ivo )
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
JAB van Ree
«
Reactie #17 Gepost op:
09 May 2010, 23:11:35 »
De boutjes op de foto zijn volgens mij de bouten waarmee het draaistel aan de bak word gemonteerd (zie ook de tekening, daar zie je als draaistel tap ook zulke boutjes in gebruik)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Ivo tB
«
Reactie #18 Gepost op:
10 May 2010, 00:21:52 »
De tekening en de onderdelen komen niet helemaal overeen. De truc is dat de assen in de gietstukken worden gelagerd. Zeer waarschijnlijk moet je daarvoor de putjes aan de binnenkant nog verder uitboren. Of dat zo is is te zien aan de beugel. De punten van de assen moeten breder zijn dan de beugel. Is dat niet zo, dan gaat het niet lukken. IK mis trouwens de delen die de uiteinden van de draaistelzijkanten met elkaar verbinden. Verder denk ik dat de schroeven die je laat zien eerder de bouten zijn voor de draaistelbevestiging aan de bak, dan om het draaistel te monteren, maar ik kan me vergissen. Met deze schroeven moet er aan de binnenkant van de schommelveren een gat met getapt schroefdraad zitten. Dat is vast niet het geval.
Kortom, kun je de binnenkant van de draaistelzijkanten nog eens op de foto zetten?
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
stig
«
Reactie #19 Gepost op:
10 May 2010, 00:40:45 »
Wat een mazzelaar die Henk. Want ik heb hier een geweldig aanbod voor Henk. Jij krijgt mijn plastic draaistellen, waar de wielen wel fijn in ronddraaien zonder gedoe en ik neem die lastige net niet lekkere messing draaistellen wel voor mijn rekening. Nou, ik hoor het wel.
Mooi, jij had dus een superset besteld of er in zitten. (ik weet niet of je eerste koper bent)
'T is wel grappig te zien dat Philotrain wel vaker iets zegt in de beschrijving wat helemaal niet overeen komt met de uiteindelijke kit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
HenkZ
«
Reactie #20 Gepost op:
10 May 2010, 22:01:52 »
Stig, bedankt voor je aanbod maar ik heb er ook al een met plastic draaistellen.
De kit heb ik 2e hands gekocht van Philotrain, ik meen een keer op Rail in Leiden. Hij zag er zo uit:
De kit is kennelijk al wat ouder. Er zit geen afwrijfvel bij en ook geen buffers, maar dus wel de messing draaistellen, met RP25 wielen.
Ivo, zie onder voor de achterkant van de draaistellen, met gat met schroefdraad. De kleine messing ringetjes passen precies klemvast in de zwarte beugeltjes. De schroeven voor de draaistelbevestiging liggen er nu ook bij.
Ik heb een draaistel ook even provisorisch in elkaar gezet, zie onder. De zwarte beugeltjes zijn aan de smalle kant en er moeten dus ringetjes tussen. Alleen, zodra ik het draaaistel oppak valt alles uit elkaar en alles zit scheef. Delen om de draaistel zijkanten met elkaar te verbinden zitten er ook niet bij.
Kortom, nog even doorpuzzelen!
stig
«
Reactie #21 Gepost op:
10 May 2010, 22:12:05 »
Dat wieg effect is wel de bedoeling hoor. De draaistelzijkanten moeten niet (mag wel) stijf tegen de dwarsbalk. Ik heb enkele amerikaanse draaistellen volgens hetzelfde principe. De plastic draaistellen hebben dit uiteraard niet omdat ze star zijn. Daarom heb je daarbij bij de draaistelmiddelpunt een wiegeffect en zitten de assen star in eht draaistel.
Ik weet niet goed hoe ik dit zo even duidelijker kan uitleggen. Ik hoop dat je het snapt. De afstand moet alleen wel zodanig zijn dat de assen er niet zomaar tussenuit vallen. Tevens moet er wel een grens zijn aan het wieg of schommel effect. De draaistelzijkanten hoeven niet als een molen door te draaien natuurlijk.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
HenkZ
«
Reactie #22 Gepost op:
10 May 2010, 22:32:51 »
Ik snap het, alleen er is geen begrenzing. De ene zijkant draait dus omhoog, de ander omlaag en de wielen vallen eruit. Waarschijnlijk wordt het wel beter als ik de putjes waar de assen in lageren wat dieper uitboor.
stig
«
Reactie #23 Gepost op:
10 May 2010, 22:42:50 »
Ik zie het al. Op het plaatje zorgt die extra dwarsbalkjes voor en achter het draaistel daarvoor. Maar ze hebben er om onduidelijke reden voor gekozen die niet mee te etsen, of de balk is gewoon in de plaats van een ets gekomen. Maar dan mis je dus de begrenzing. Zie de lipjes. Binnen dat kan die een beetje flexen. Jammer, zo werkt het niet en zul je hem star moeten monteren op de een of andere manier.
HenkZ
«
Reactie #24 Gepost op:
10 May 2010, 23:35:52 »
In het zakje met de onderdelen van de draaistellen zit ook nog een stukje messing U profiel. Zonder dat dit in de bouwbeschrijving vermeld wordt. Misschien moet dit tussen de uitstekende pennetjes van de draaistelzijkanten gesoldeerd worden. Alleen is het draaistel dan star en kunnen de wielen er niet meer uit.
stig
«
Reactie #25 Gepost op:
10 May 2010, 23:48:33 »
Dat zou heel goed kunnen . Maar dan zit er nog wel een beetje wipwap effect in. Het lijkt mij alleen zo lastig de wielen monteren als je die messing u profiel vast soldeert. Je kunt de uiteinden dan niet meer uit elkaar buigen. Misschien aan 1 zijde vast solderen en in de andere niet.
Ivo tB
«
Reactie #26 Gepost op:
12 May 2010, 12:14:11 »
Henk,
Die messing U-profielen zijn zeker bedoeld om de draaistelzijkanten aan elkaar te solderen. Helemaal star gaat niet, maar op 3 punten zou ik ze vast zetten. De putjes in de draaistelzijkanten zijn veel te ondiep om de assen goed in te lageren. Die moet je echt nog even boren of mooier nog frezen met een driehoekig conisch freesje. Dan komen de draaistelzijkanten ook iets dichter bij elkaar, maar dat is positief voor de mogelijkheid tot draaien met de gemonteerde treeplanken. Wel heel erg oppassen voor contact van de wielen zelf met de draaistelzijkanten, want dat leidt onvermijdelijk tot kortsluiting. Lastig in dit verband zijn de meegegoten remblokken, die je waarschijnlijk een stukje naar buiten moet buigen. Maar als je een U profiel vast soldeert zet je het draaistel vast met de middenbalk en de schroeven. Ik vind dit overigens wel de mooiste uitvoering van dit draaistel. Degene die ik heb zijn minder, doordat er een schroefje aan de bovenkant zit op het hoekprofieltje. Als je de gaten in de draaistelzijkanten iets dieper maakt dan nodig krijg je ook het wiegeffect, waardoor de wielen alle 4 keurig op de rails blijven staan.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Gert Arkema
Rhenopa / Bruggen-IG:
«
Reactie #27 Gepost op:
12 May 2010, 12:21:22 »
Kun je niet tussen de uiteinden van de draaistelzijkanten (waar het U tje aan gesoldeerd had moeten worden) een stel dunne lange spiraalveren solderen? Ik bedoel het soort wat wel gebruikt werd als drijfriem bij van die model-stoommachines of die armbandjes die ik laatst in de bak van de speelgoed-Blokker zag liggen. Die zijn vrij dun (2 a 2,5 mm zo uit m'n hoofd) en als je ze onder een beetje spanning vastzet is de zaak gefixeerd zonder losse eindjes, wijken de zijkanten niet en laten ze tegelijk een beetje draaiing van de zijkanten tov elkaar toe. Als de boutjes waarom de zijkanten draaien dan niet al te strak aangedraaid zijn, kun je de hele draaistellen spuiten en later pas de wielstellen inzetten.
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
« vorige
volgende »