Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door Rsd1000
Vandaag om 02:31:36
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:26:09
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen door barry1972
Vandaag om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door R.C.Grootveld
Vandaag om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
28 October 2025, 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
28 October 2025, 21:26:01
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
Piko 2025 door Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
  

Auteur Topic: Voorschriften sluitseinen  (gelezen 2215 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Voorschriften sluitseinen
« Gepost op: 21 June 2010, 10:50:02 »
Wie kan mij (op weg) helpen aan (naar) de voorschriften die gelden voor sluitseinen op goederenwagons in Nederland? Verschillen deze eventueel in de diverse tijdperken?

B.v.d.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2010, 11:17:50 »
Hallo Ted,

Volgens mij kan je in dit berichtje staat een link naar het "seinenboek". Dat zal je misschien al een stukje verder helpen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2010, 13:35:43 »
Ik denk dat je hier wel wat verder mee komt
Seinregelement 1954

Huidige seinregelement kent volgens mijn nog maar 2 mogelijkheden : 2 rode sluitseinen voor reizigersmaterieel en een sluitseinbord voor goederentreinen. De knipperbol is al weer heel even verleden tijd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2010, 15:43:20 »
Goederen treinen dienen aan de achterzijde te zijn voor zien van 2 sluitbordjes.
Reizigerstreinen van 2 brandende sluitseinen.
Werktreinen dienen overdag 2 sluitbordjes te hebben en 's nachts 1 sluitbordje en 1 brandende knipperbol.
GreetZ Arjen
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2010, 16:15:45 »
Ik zie hier verschillende "voorschriften" voorbij komen.
Maar dit seinenboek is er toch vrij duidelijk over: personentreinen twee rode lampen, die mogen knipperen, of twee sluitborden.
Voor goederentreinen volstaat 1 lamp.

Zo'n jaar of tien geleden heeft NS Belgische rijtuigen gehuurd. Die hadden allemaal 2 sluitborden op elk uiteinde van de rijtuigen geschilderd.
Lekker makkelijk, die konden er niet afwaaien, altijd een sluitsein achterop de trein en je kon nooit vergeten om de lampen aan en uit te doen.

Overigens ging de oorspronkelijke vraag over de voorschriften door de tijdperken heen. Daar is zo af en toe wat aan veranderd. Hoe precies, dat weet ik ook niet. Daarvoor zou je op zoek moeten naar verouderde seinreglementen. Maar de algemene lijn lijkt wel te zijn dat ze steeds makkelijker zijn geworden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
    • Mijn fotosite
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2010, 16:22:56 »
Volgens mij hebben de dubbeldekkers DDM ook van die geschilderde borden. Nogal typisch overigens, die geschilderde sluitseinen; de oorspronkelijke bedoeling van een sluitsein was juist om de laatste wagen/rijtuig als zodanig aan te duiden, zodat personeel langs de baan kon zien of alles nog wel aan de trein hing. Maar als je een trein hebt met geschilderde seinen op elk rijtuig en er breken een paar rijtuigen van de trein af, dan heeft het laatste rijtuig van het doorrijdende deel ook een sluitsein. Hoe weet je dan of dit dan wel echt het laatste rijtuig is  8)

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2010, 17:05:11 »
Door die geschilderde borden gaat inderdaad de oorspronkelijke bedoeling van het sluitsein verloren.
Aan de andere kant is het ook zo, als een trein in tweeën breekt, dan breken ook de luchtslangen en remmen allebei de delen vanzelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
    • Mijn fotosite
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2010, 18:22:57 »
Klopt Klaas, het is eigenlijk ook een wat achterhaald idee. Bovendien zie ik nooit iemand langs de baan staan kijken of de laatste wagen inderdaad wel de laatste wagen is  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3535
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2010, 18:31:21 »
De laatste wagen hoort ook niet "alléén" maar aan de sluitseinen herkenbaar ze zijn maar ook
aan de laatste koppeling die netjes in zijn eigen haak gehangen is.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2010, 19:45:57 »
Die voorschriften dateren nog uit de tijd van de blokposten (=prehistorie in Nederland). Nu zijn sluitseinen eigenlijk alleen zodat je ziet dat het de achterkant is, dat is om diverse redenen wel handig. Die reflecterende stickers zijn wat dat betreft een beetje, eh, suboptimaal.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2010, 23:56:47 »
daarbij heeft (in Nederland) de laatste wagen de koppeling altijd in de haak ipv in de hiervoor bedoelde ophangbeugel. Dit is ook nog uit die tijd, maar wordt tegenwoordig ook lang niet altijd meer gedaan. Dit is ook een teken van laatste rijtuig van een trein.

mvg,

Robin

guest7823

  • Gast
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2010, 14:54:08 »
daarbij heeft (in Nederland) de laatste wagen de koppeling altijd in de haak ipv in de hiervoor bedoelde ophangbeugel. Dit is ook nog uit die tijd, maar wordt tegenwoordig ook lang niet altijd meer gedaan. Dit is ook een teken van laatste rijtuig van een trein.

Deze werkwijze kan je nog bijna dagelijks in de praktijk gebracht zien bij de SHM

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Voorschriften sluitseinen
« Reactie #12 Gepost op: 27 June 2010, 22:42:08 »
Die voorschriften dateren nog uit de tijd van de blokposten (=prehistorie in Nederland).

Vergeet niet dat ook bij relaisbeveiliging ooit sprake was van het z.g.n. Relaisblokstelsel:
Van dit blokstelsel bestaan nog verschillende soorten. Simpel gezegd bestaat het baanvak uit één blok. Dit blok heeft geen spoordetectie. Als een trein op het eindstation is aangekomen dient de machinist na te gaan of de hele trein nog compleet is, en bediend daarna een knop zodat het blok weer vrij komt. Er bestaat ook een versie waarbij bij het eindstation gedetecteerd wordt of de trein is aangekomen, de machinist hoeft dan geen knop in te drukken.

Relaisblokstelsels werden onder andere toegepast op de lijnen Santpoort - IJmuiden en Roermond - Vlodrop.

Bij Santpoort Noord - IJmuiden moest de treindientleider Santpoort Noord bekijken of de trein in zijn geheel binnen was en dan de knop 'Tr. binnen"drukken.