Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
  

Auteur Topic: Bezet melder heeft last van storing.  (gelezen 10224 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Bezet melder heeft last van storing.
« Reactie #15 Gepost op: 20 June 2006, 15:02:28 »
 Hallo,
 De storing die ik had,was maar bij een melder,omdat ik ergens een kleine uitbreiding had,met maar een bezetmelder railsektie.Vandaar die 6meter.Die draad loopt alleen over ca 50cm samen  gebonden met een aantal retourdraden voor andere melders en een draad voor een aantal ongedetekteerde railsekties vanaf een uitneembaar deel  naar de rest van de baan op de ''vaste wal''.
Op de  rest van die route ligt de  draad ca 50 cm verwijderd van andere draden.Met de scoop zag ik alleen storing op die draad  (Gras),als er een trein reed op het uitneembare deel.
 Vooral de weerstand (2K2) over de  4 diodes vermindert de storing,kennelijk omdat de lijn niet meer zo hoogohmig is t.o.v. massa.De condensator van 68nF doet de rest.
Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bezet melder heeft last van storing.
« Reactie #16 Gepost op: 20 June 2006, 16:31:02 »
Citaat
Ik heb de Lenz schakeling wel gemeten met afgevlakte gelijkspanning. Maar dat was alleen om zuivere meetwaardes te krijgen.
Met een goede scoop kun je het ook meten en zul je nagenoeg dezelfde meetwaarden krijgen.

Citaat
Ik denk dat bij Peter het probleem zit in de grote afstanden, in samenhang met de routes van de draden. Hij heeft het over draadlengtes tot 6 meter. Als dat niet goed is gelegd kunnen die draden onderweg storingen oppikken.
Vandaar mij eerder opmerkingen over het leggen van draden.

Toch een punt van aandacht.
Uitgaande van het schema en bijbehorende meetgegevens.  Met name de Basis-Emmiter spanning hangt ook op het randje (700mV voor BC547B), bij enige spreiding en eventuele storing kan dit er voor zorgen dat de transistor net niet in geleiding komt. 
Je kunt de proef op de som nemen door in serie met D1 en D2 nog een diode te plaatsen. De weerstand parallel aan de diodes is om de gevoeligheid te begrenzen, ook hier kun je wat mee spelen.

Met vriendelijke groet,
Hub

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Bezet melder heeft last van storing.
« Reactie #17 Gepost op: 20 June 2006, 17:16:42 »
Met name de Basis-Emmiter spanning hangt ook op het randje (700mV voor BC547B), bij enige spreiding en eventuele storing kan dit er voor zorgen dat de transistor net niet in geleiding komt. 
Dat valt erg mee Hub.
Een BC 547 begint al te geleiden bij 500mV b-e spanning, dus 700 is ruim voldoende, dan staat hij echt helemaal open.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bezet melder heeft last van storing.
« Reactie #18 Gepost op: 20 June 2006, 18:17:45 »
Die 700mV (max) heb ik even uit de datasheet gehaald Min:580 mV, Typ: 660mV en max  700mV. Motorola spreekt zelfs over 550, 700 en 770 mV.
De 500mV zou je inderdaad verwachten, toch hadden wij eens een probleem met een schakeling, niets te maken modelbouw overigens, waarbij het ontwerp aangepast werd waardoor het probleem opgelost was. Door toleranties op andere onderdelen kwam de tor net niet in geleiding. Bij het ontwerp was rekening gehouden met een b-e spanning van 600 mV.
Vandaar mijn opmerking.

Groetjes,
Hub