Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
5166
Vandaag
om 16:07:51
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:07:38
Halling aandrijvingen
door
tothebeach
Vandaag
om 16:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:05:11
Rangeerbaan Molenhoek
door
Juroen
Vandaag
om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:46:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 15:36:41
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Pauldg
Vandaag
om 14:52:17
Exact-Train 2025
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
tothebeach
Vandaag
om 14:25:35
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:23:34
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Sam
Vandaag
om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 14:01:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik van den Eijnden
Vandaag
om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
ronald100
Vandaag
om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:46:31
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 09:25:27
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 09:21:18
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Viessmann/Sommerfeldt bovenleiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Viessmann/Sommerfeldt bovenleiding (gelezen 2217 keer)
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Viessmann/Sommerfeldt bovenleiding
«
Gepost op:
26 February 2011, 10:16:04 »
Ik ben nu eigenlijk een beetje toe aan het aanbrengen van bovenleiding. Ik kan maar moeilijk een keuze maken. Bij Viessmann moet je zelf met een rondbektangetje aan het eind een krullletje maken en bij Sommerfeldt is dat al gedaan. Welk merk is beter is mijn vraag?
Als ik nu van Viessmann bijvoorbeeld artikelnummer 4134, die bovenleiding is 140 mm lang, gaat daar nog de krul af die je buigt met een rondbektang of is dat al meegerekend, voor ik een setje bestel zou ik het wel willen weten, om te voorkomen dat de masten te ver uit elkaar staan.
Ik neem aan dat de maat bij Sommerfeldt inclusief het omgebogen stukje is, is dit ook zo?
Graag hulp.
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2184
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Viessmann/Sommerfeldt bovenleiding
«
Reactie #1 Gepost op:
26 February 2011, 10:47:34 »
Hoi Rob,
Kijk nog eens goed in de verpakkingen... Sommerfeldt (profi, dus die met de dikke rijdraad en de dunne hangdraad) is aan beide zijden "open", of (de "ouderwetse") aan beide zijden dicht met een hangdraad waarin een buikje zit. De Viessmanndraden hebben al aangebogen krulletjes, zoals jij ze noemt.
Bij Sommerfeldt is de lengte van de draden ruim voldoende om de opgegeven afstanden te overspannen; immers de één buigt, de ander soldeert (ik, zei de gek...)
Bij Viessmann weet ik het niet helemaal zeker, maar ik ga ervan uit dat hun opgegeven lengte de "werkzame lengte" is.
Verder hangt de keuze van het merk een beetje af van wat je aan het bouwen bent: De keuze in landen is bij Sommerfeldt groter dan bij Viessmann, mooi (en prijzig) is het allebei...
Succes!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Viessmann/Sommerfeldt bovenleiding