Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 20:57:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Service en verbeteringen voor een Philotrain NS 2100  (gelezen 2492 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Service en verbeteringen voor een Philotrain NS 2100
« Gepost op: 25 January 2010, 21:49:45 »
Het blijft mij toch een beetje bezig houden, het verhaal wat ik las in mijn
draadje over de passende rijtuigen achter de NS 2100.

De tandwielkast zou dus eens goed gesmeerd moeten worden om overslijtage
te voorkomen, de tandwielkast heb ik kunnen localiseren maar nu;
Hoe kom ik daar makkelijk bij voor het smeren van de tandwielen?

Er zitten wel diverse schroefjes in diverse maten aan de onderzijde van de loc.
Maar welke er nu voor zorgen dat bijvoorbeeld de bodem van de loc er onder uit
gehaald kan worden, ik ben er niet helemaal zeker van en wil natuurlijk
niet direct het verkeerde loshalen.

Ik heb even een plaatje geschoten met daarop alles duidelijk zichtbaar: (hopen we dan maar)





En na het wat gereden te hebben met de loc viel het mij al snel op dat de bogie
de neiging heeft de rails te verlaten omdat daar naar onderzoek geen gewicht op
staat, slechts het eigengewicht.

Nu heb ik een paar dingen bedacht (niet uitgevoerd) om misschien iets meer druk
te krijgen of het gewicht iets te verhogen.
- Stripje verenstaal (ook wel veel voorkomend bij Flm loccen)
- Gewicht boven op de bogie (maar de ruimte is minimaal)

Ik hoor graag tips en trucs!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Service en verbeteringen voor een Philotrain NS 2100
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2010, 22:16:42 »
Je rail beter leggen, rustiger rijden.  ;D

Ik ken de 2100 niet en ik heb mijn 1700 nog lekker in elkaar gelaten. (dat is ook voor het eerst hoor) Maar probeer voorzichtig wat schroefjes te lossen om de bovenbouw los te krijgen. Dan kun je daarna naar de tandwielkast toewerken. Bij de 7700 was dat eenvoudig te scheiden met 2 of 4 schroefjes. Let heel goed op waar die schroefjes heen springen. Dat je ze dus niet kwijt raakt... Succes. Jammer dat ik je niet echt verder kan helpen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Service en verbeteringen voor een Philotrain NS 2100
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2010, 11:34:52 »
Ja dat is het mooie van die beperkte oplage's die verblijven over het algemeen
in de vitrine  ;D en verzamelen geen stof en al dat soort narigheden.

Nu heb ik de onderzijde nog eens beter bekeken en zit ik nog met een kleine
vraag betreffende het remwerk, dat zit toch wel een beetje in de weg.
Nu lijkt het er op dat het remwerk op 2 plaatsen met een pen/gat verbinding
in de zijkant van het frame is aangebracht en aan de achterzijde van
de loc middels een plaatje en 2 schroefjes is vastgezet.

Goed voorlopig kan ik er niks mee, ik moet eerst achter een setje kleinere
schroevendraaiers aan want wat ik heb is gewoon te groot.
Een mooi klusje voor het weekend, kan ik er dan even rustig voor gaan zitten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5