Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Peter J K
Vandaag om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
24 October 2025, 16:04:50
  

Auteur Topic: Trekkracht Lima mat '46  (gelezen 1731 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Trekkracht Lima mat '46
« Gepost op: 03 January 2010, 11:41:04 »
Ik heb gisteren een decoder in mijn oude Lima 46-je gebouwd. Ik had er al eerder een Modeltorgue motortje in gezet.
Alles funktioneert naar behoren alleen het rijgedrag is niet best.
Allereerst was de snelheid veel te hoog; het ding stoof echt weg. Ik heb de max. snelheid aangepast en het is nu aanzienlijk beter.
Alleen de trekkracht niet. Op een helling van 2,5% blijft hij doorslippend staan. Ook in bochten houdt hij in (min radius is R4 Rocoline)
Ik ga hem straks weer eens openmaken en kijken wat er nou fout gaat in die bochten.
Iemand hier enige ervaring mee ?
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2010, 11:54:00 »
Heeft het motor draaistel nog voldoende bewegingsruimte, misschien komt die met hellingen met 1 asje van de rail te staan ?
Heb je het beide rijrichtingen getest ?



(Ik neem aan dat met de oude motor wel alles de helling op gaat)
Vr. groeten,
Bob

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2010, 11:56:50 »
Is het een motor met of zonder anti-slib band op de aandrijving? De oude limamotor waarschijnlijk wel. Dit zou het verschil kunnnen zijn.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Jean

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • DB spoorbaantje: Schwarzburg Heimat
    • Schwarzburg Heimat
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2010, 11:58:15 »
Een mogelijke oplossing tegen het doorslippen is het verzwaren van het tractiegedeelte van het treinstel, al dan niet in combinatie met het plaatsen van stroevere rubberbandjes. Die van Fleischmann bijvoorbeeld.

Groeten,
Jean

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2010, 12:00:34 »
De stroomafname strips/stangetjes drukken nogal heftig op de wielen waardoor deze soms tijdens het rijden zelfs stil blijven staan; probeer de druk te verlichten of anders misschien ietsjes smeren.

Groet Stephan.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2010, 12:30:54 »
Zoals Prutser al zegt :
Tussendraaistel de contact"veertjes" weggooien en nieuwe maken uit messingdraad 0.35 oid, dat drukt minder waardoor dat draaistel beter loopt.
Verder even kijken of je antislipbandjes nog goed zijn. Ik weet hoe de anti-ASB maffia er over denkt, maar voor dit treinstel zijn ze helaas nodig. Verder verzwaren van de bak zou niet nodig hoeven zijn...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2010, 12:35:13 »
Hoi,

Verder verzwaren idd niet, maar wel het op de juiste plaats aanbrengen/vastzetten van de homp ijzer die in de aangedreven bak ligt.

Verder kijken of je draaistellen idd genoeg uitslag maken en.... of de geleidingen van het Jacobsstel wel mooi soepel lopen.

Natuurlijk eens met JAB om de stroomafname op de Jacob te vervangen door fosforbrons.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 03 January 2010, 12:41:36 door Karst Drenth »

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Trekkracht Lima mat '46
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2010, 13:10:04 »
Dank voor de antwoorden.
Heb het stelletje even open laten rijden en verzwaard waarna hij/zij zonder problemen de helling opreed. Daarvoor moet ik wel aardig wat lood toevoegen. Ik concludeer (correct me if I'm wrong) dat de twee antispipbandjes nog goed zijn mits voldoende druk..
Nog niet naar het jacobsstel gekeken, ga ik doen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.