Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door Ronald69
Vandaag om 20:41:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:31:25
Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 20:28:38
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:53:03
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
  

Auteur Topic: Keerlussen bij de stationssporen  (gelezen 2744 keer)

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Keerlussen bij de stationssporen
« Gepost op: 17 December 2009, 20:47:22 »
Hoi,

Ik ben al een hele tijd aan het puzzelen met een keerlusprobleem. Mijn huidige baan zie er (gesimplificeerd) als volgt uit:



In werkelijkheid zijn de lussen aan de rechterkant veel langer. Deze bestaan uit meerdere blokken. Waar het om gaat is de stationssporen in het midden. Hier wil ik iets meer rijmogelijkheden creëren.
Daarvoor heb ik het volgende idee:



Ik rij rechtsom. Hiermee wil ik de volgende blokroutes mogelijk maken:

A -> E
B -> E
C -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
D -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
E -> rechter lus
F -> C of D
G -> linker lus
H -> A, B, C of D

Volgens mij creëer ik hier meerdere keerlusproblemen?
Ik heb de keerlusmanual al eens doorgelezen, deze beschrijft de "standaard" keerlus. Ik zie alleen niet hoe ik die zou moeten toepassen in mijn situatie (kan het überhaupt wat ik wil?)

Ook meen ik ergens eens gelezen te hebben dat er maar 1 trein zich in de keerlus mag bevinden. Is het dan toch mogelijk om een aantal treinen te laten stoppen bij het station zonder dat ik daarmee het doorgaande verkeer over de andere sporen blokkeer?

groeten,
Julien
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 07:36:57 door Julien »
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2009, 21:04:17 »
Waarom ga je niet twee keerlussen in de keren (Bochten) tussen G-H en F-H E-F maken?
« Laatst bewerkt op: 17 December 2009, 21:25:48 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2009, 21:15:51 »
Hoi Bernd,

Ik neem aan dat je bedoelt tussen G-H en E-F?

Zou het daar dan mee op te lossen zijn? Was ik te ingewikkeld aan het denken?
Ik dacht dat ik het probleem ergens bij de stationssporen zelf moest oplossen?

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2009, 21:24:22 »
Sorry, had ik juist gedacht en fout geschreven, zeker E-F !

Dan zou het opgelost zijn! Als je slechts de stationsporen hebt, dan zou je geen probleem hebben. Als je nou de verbindingen bij zet, dan zou je twee keerlussen nodig hebben,..

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2009, 22:14:25 »
Yep, het keerlus probleem los je op in G-H en E-F en nergens anders.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2009, 22:31:37 »
Hoi Bernd en Wim,

Bedankt voor het meedenken.

Ik zal dan twee keerlusschakelingen in G-H en E-F moeten plaatsen. Deze lussen worden altijd in dezelfde richting bereden, ik zal dus genoeg hebben aan twee stuks 1-richting keerlusschakelingen.

Het zal verder ook geen probleem zijn dat de lussen G-H en E-F in het echt uit meerdere achter elkaar liggen blokken bestaan? (er zit zelfs nog een heel schaduwstation in de linkerlus maar dit maakt geen deel uit van het keerlus probleem)

Als ik het met deze componenten krijg opgelost zal ik je binnenkort een mail sturen voor een bestelling Wim!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2009, 22:36:38 »
Julien, ook jouw keerlusprobleem is daarmee op te lossen, geen enkel probleem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2009, 23:36:47 »
Deze lussen worden altijd in dezelfde richting bereden,

A -> E
B -> E
C -> G of F (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
Ik zie hier in de rechter lus toch twee richtingen, of is dat een typfout?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2009, 07:35:48 »
Ik zie hier in de rechter lus toch twee richtingen, of is dat een typfout?

Hoi Klaas,

Je hebt gelijk. De laatste moet zijn van C -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
Ik heb het al aangepast. Bedankt voor de correctie!

groeten,
Julien
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 07:37:30 door Julien »
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2009, 09:14:41 »
Het zal verder ook geen probleem zijn dat de lussen G-H en E-F in het echt uit meerdere achter elkaar liggen blokken bestaan? (er zit zelfs nog een heel schaduwstation in de linkerlus maar dit maakt geen deel uit van het keerlus probleem)

Dat is geen enkel probleem.
Wat jij hier toont is een vrij standaard situatie.
Zo'n zelfde situatie heb ik ook.
Vanuit mijn station heb ik eerst twee blokken naar het schaduwstation (5 sporen parallel), vervolgens weer een blok. Dan een volledig geisoleerd blok met de keerslusschakeling en dan weer twee gewone blokken terug naar het station.
Het is wel belangrijk dat je langste trein volledig in het "keerlusblok" past.

Een van de blokken per keerlus sluit je volledig geisoleerd aan op de keerlusschakeling. De overige blokken sluit je net zo aan (zelfde "polariteit") als in je station.
Gewoon de handleiding volgen en alles zal goed komen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2009, 09:41:57 »
Dat is geen enkel probleem.
Wat jij hier toont is een vrij standaard situatie.
Zo'n zelfde situatie heb ik ook.
....
Het is wel belangrijk dat je langste trein volledig in het "keerlusblok" past.
....
Gewoon de handleiding volgen en alles zal goed komen.

Hoi Eric,

Dat klopt. Achteraf zie ik nu ook dat niet zo complex is. Op een of andere manier was ik het probleem lastiger aan het maken dan nodig was. :-\

De trein past volledig in het keerlusblok daar had ik al rekening mee gehouden.

De keerlusmodules zijn al besteld. Dan kan ik binnenkort aan de slag! :)

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.