Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Buurdal H0 - (Baanplan H0)  (gelezen 11304 keer)

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
Re:Buurdal H0 - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 23 December 2009, 09:33:50 »
hoi Hans,

De baan groeit idd flink in de breedte, maar ja als je bezig bent bedenk je steeds er weer een stukje bij ;D. De bereikbaarheid is idd een uitdaging. Ik heb nog wat aanpassingen gedaan. Perron 4 van het hoofdstation is gesneuveld. Met het museum station is perron 4 niet meer nodig. Daarmee komt er meer ruimte voor mangaten. In het midden kan nu een mangat van ca 90x50cm. Links (bij camping) en rechts (bij boerderij) een mangat van ca 60x50cm. Nu kan ik bijna overal bij met een reikwijdte van max 80cm.

Nog een vraagje over het aantal treinen wat op de baan kan. In het huidige plan heb ik een schaduwstation van 7 sporen. Nu denk ik dat er max zo'n 15 treinen gelijktijdig op de baan kunnen al dan niet rijdend. 6 op schaduwstation (telkens 1 spoor over), 3 op de baan, 2 op het hoofdstation, 2 op het  museumstation en 1 bij de houtzagerij. Hierbij komt dan nog 1 tandradtrein. Klopt dit rekensommetje?

En qua voeding dan 1 x 70VA 16V en 1 x 50VA 16V, een via de intellibox en 1 via een booster.  De tandrad wordt analoog met aparte voeding. De analoge pendelmodule hebben we al liggen vandaar ;). Volgens mij gaat dit wel uitkomen. Voor de wissels en lichtjes e.d. komt hiernaast nog een voeding. Moet eerst nog eens berekenen hoe zwaar die voeding moet zijn.

groet,

Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #16 Gepost op: 23 December 2009, 16:39:02 »
Nog een vraag over de klimspiraal. Rechtsonder zit een spiraal die in totaal ca 35 cm hoogteverschil gaat overbruggen. Nu gebruik ik daarvoor de Piko A bocht R3 en R4 (484 en 586). Het stijgspoor heeft dan een stijgings% van 2,9%. Het daalspoor komt dan op 3,2% bij stijging van 10cm per 360 graden. Totaal wordt de klimspiraal dan 3,5 x 360gr.

Een alternatief is dat ik per 360 gr 2x een rechte toevoeg waardoor het stijg% op 2,6% en het daal% op 2,8%.

Aangezien dit dicht tegen de max stijgings% aanzit vraag ik me af of dit gaat lukken. Ik ga met treinen van max ca 1,9m rondrijden, langer zijn de perronsporen niet.

Groet,

Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #17 Gepost op: 06 January 2010, 14:29:04 »
Na nog weer wat denkwerk hebben we het plan iets omgegooid. De kast stond eigenlijk in de weg en daar hebben we nu ruimte voor gevonden elders dus meer ruimte voor de baan. De baan krijgt nu een middenruimte waardoor alle baandelen goed tot redelijk bereikbaar zijn. Alleen de klimspiraal (rechtsonder) is nog punt van aandacht voor wat betreft de bereikbaarheid.

Wat zijn de wijzigingen:

De Bietschtalbrücke is gesneuveld in het plan. Deze kreeg ik niet goed ingepast.
Station en 2e station omgekeerd qua ligging.
De klimspriraal is nu maar 1,5 cirkel. Het hoofdstation komt iets hoger te liggen
Links op de baan komt een locdepot met kolen, water en wellicht nog een fabriekje of iets dergelijks. Het 2e station is een soort (museum)station waar ook de regiotrein stopt verder heeft de stoomtreinclub daar een aardige verzameling stoomlocs (wel want to have op dit moment ;)) en met die stoomlocs rijden ze regelmatig de dienstregeling van de regiolijn. Rechtsachter bij het bos komt de houtzagerij want het dorp staat bekend om zijn goede hout. De houttreinen (per rit 3 a 4 wagens, tja hout is schaars hè) worden via het kleine station klaargezet voor transport. Ook hier helpt de stoomclub graag bij. Gezien het bergachtige terrein worden de houttreinen getrokken door een “Krokodil” (ook Want to have) van de ÖBB

Het hoofdstation lijkt qua sporenplan een beetje op het station van Seefeld in Tirol en daar stoppen regiotreinen, ICE’s, sneltreinen en zo nu en dan passeert er een goederentrein.

De berg is bereikbaar middels een tandradbaan en is vooral geliefd bij bergbeklimmers en paragliders en zo. De precieze invulling weten we nog niet. Dit kan een dorpje worden maar ook bv een hotel met een boerderij met camping o.i.d.

Graag weer suggesties.

Goed het plan ziet er nu zo uit:

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #18 Gepost op: 20 January 2010, 22:16:19 »
goed, het was een tijdje stil, maar we hebben niet stil gezeten. Na vele plannen maken en weer aan de kant leggen hebben we een plan wat ons erg aanspreekt. Het basis sporenplan is niet helemaal origineel, want we waren erg gecharmeerd van het plan van Huib Maaskant en dan zijn waldberg project. We hebben wel ons eigen tintje er aan gegeven en qua scenery wordt het uiteraard heel anders. Ook de tandradbaan houden we in ere, maar de grote Bietschtalbrucke die doet niet meer mee, wel enkele kleinere bruggen.

We hebben besloten om in periode V te gaan rijden. Modern materiaal dus maar ook een stoomclub en enkele klassiekers zoals de Rheingold.

Zo ziet het er nu uit:

We zijn inmidels een week of 2 bezig met de proefbaan.

Koploper geinstalleerd alles aangesloten en zowaar het werkte, ook het eerste baanontwerp in koploper. Inmiddels al flink geoefend met koploper. We maken gebruik van de Intellibox Basic, Uhlenbrock schakelmodule's en de bezetmelders van Huib Maaskant (BMD16N-SD) en deze zijn aangesloten op de IB met Loconet adapter van Wim Ros (S88LN). De eerste bezetmelder hebben we kant en klaar aangeschaft en de 2e heb ik van de week zelf gemaakt en dat is zowaar gelukt. Tevens hebben we de multimaus van Roco die we in een later stadium ook op de IB gaan aansluiten.

O ja, het spoor wordt Piko A-gleis en een deel wordt gelegd met Fleischmann model rails, hier hebben we nog een berg van liggen.

Vanavond het eerste deel van het frame in elkaar gezet, dit betreft het linker deel. Morgen avond de proefbaan opruimen en dan hoop ik van het weekend het frame van de lange muur te maken.

Kortom we zijn gestart :D!!

Zoals zo velen, willen we u op de hoogte houden van onze vorderingen.

Verzoek aan de moderator om dit topic te verplaatsen naar "wat zijn we aan het bouwen" alvast dank hiervoor.

Groet,

Jeroen

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #19 Gepost op: 20 January 2010, 22:31:32 »
Altijd handig zo'n proefbaan! Succes met de bouw van de baan (y)

Je kan ook zelf een nieuwe draad openen in "wat zijn wij aan het bouwen" met jouw eerste stappen en de laatste versie van de baanplan.

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2010, 01:36:59 »
Ik ga deze ook zeer zeker volgen. Het baanplan en je aanpak belooft veel goeds (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2010, 09:04:25 »
Leuk baanplan!
2 opmerkingen:
- Ik zou het paradebaanvak een wat vloeiender verloop geven (flexrails). Het toont nu een beetje star met scherpe bochten.
- Kijk nog eens kritisch naar de wisselstraat rechts voor het station. Vanuit het depot is maar één statiionsspoor te bereiken.

Marc.
No dress rehearsel, this is our life.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #22 Gepost op: 21 January 2010, 10:41:37 »
Leuk baanplan!
2 opmerkingen:
- Ik zou het paradebaanvak een wat vloeiender verloop geven (flexrails). Het toont nu een beetje star met scherpe bochten.
- Kijk nog eens kritisch naar de wisselstraat rechts voor het station. Vanuit het depot is maar één statiionsspoor te bereiken.

Marc.

Het is idd de bedoeling om het parade baanvak met flexrails te gaan leggen om zo een wat vloeiender geheel te krijgen.

Voor wat je 2e punt betreft, dit klopt, ik heb een versie hiervoor een wisselstraat gemaakt waardoor vanuit het locdepot alle stationssporen bereikt konden worden, maar dat gaf een heel onrustig beeld (het wordt aardig proppen dan in die hoek :)) en daarom heb ik die er weer uit gehaald. Ik ben er nog niet helemaal uit.

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #23 Gepost op: 21 January 2010, 10:43:03 »
Hallo Nacbar,

Wat Marc-Tramt al aan haalde wat betreft de bereikbaarheid uit het depot moet ik hem gelijk geven en ook
de vloeiende sporen met flexrails van de paradebaan, hij was me even voor.

Ik heb geprobeerd een beetje het idee te tekenen van marc-tramt en van mij.

edit[ Nachbar hier is misschien de oplossing voor jou.

grt, marc.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2010, 10:44:36 door IPIO'er »
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #24 Gepost op: 21 January 2010, 11:00:17 »
die wissel rechtsboven gaat er mss toch komen, zo had ik hem gistermiddag ook ingetekend, maar toch weer uit gehaald. Nu ik het zo zie ga ik hem denk ik toch weer terug plaatsen.

Zoiets aan flex had ik ook in gedachte, maar wel iets minder naar "binnen" komend omdat daar onze "stad/dorp" gepland staat.

Dank voor de suggestie (y)

kevinhhw

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 21 January 2010, 11:28:32 »
 ;D word echt mooi vooral die brug
en het landschap (y)

mvg,kevin

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #26 Gepost op: 22 January 2010, 13:25:40 »

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #27 Gepost op: 22 January 2010, 13:52:11 »
Hoi Jeroen,

Ik denk al je de baan breder maakt dan 1,20 kan je niet overal meer bij, bij het ontwerpen van mijn baan Mass am See heb ik mij zelf voor genomen overal bij te kunnen komen, heb mijn baan nu 1,08 M en ik kan er net bij en heb best lengte, je moet niet vergeten als je kleiner bent dan BV1,75 dan zijn je armen meestal ook korter,plus dat je ook nog wat op de baan staan hebt waar je overheen moet hangen, ook wat hoogte aangaat heb ik voor tafelhoogte gekozen.zodat je makkelijk onder de tafel kan kruipen, dat scheelt voor later als je op leeftijd bent  ;D dan gaat het kruipen niet meer zo makkelijk.

succes met het bouwen van je baan. en vgr Evert Masselink

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #28 Gepost op: 22 January 2010, 15:15:51 »
Evert,

De baan aan de lange kant wordt 90-95cm diep. De bubbel aan de linkerkant wordt 120cm diep, met in het midden een sta gat van 60x60 waar uitneembare scenery komt. In de hoeken rechtsboven en onder is ruimte waar ik kan staan aan de achterkant van de baan. Alleen het deel waar de klimspiraal komt met daar boven het lokdepot wordt wat lastiger bereikbaar, maar dat wordt wss een geheel afneembare plaat waarop het lokdepot met een deel van het station wordt gebouwd. Via de binnenkant van de spiraal kan je dan overal bij.

De hoogte van het schaduwstation is nu 70cm. Gezien mijn leeftijd gaat dat nog zeker een jaar of 20 lukken, uiteraard bij leven en welzijn  :D

Volgens mij gaan we niet in de zelfde Epoche rijden maar wellicht dat er het komende jaar toch een trein naar "Mass am See" gaat rijden (y)

Groet,

Jeroen