Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 09:01:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 08:43:56
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Buurdal H0 - (Baanplan H0)  (gelezen 11307 keer)

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
Buurdal H0 - (Baanplan H0)
« Gepost op: 11 December 2009, 10:31:01 »
Een aantal weken geleden kwamen de dozen met modeltreinspullen na bijna 30 jaar weer boven drijven. Direct werd ons hele gezin geinfecteerd met het modeltreinvisus. De plannen en ambities werden steeds groter en groter. Uiteindelijk hebben we besloten om ons voormalig kantoor om te bouwen tot spoorkamer. De ruimte is ca 4,80 bij 3,00 meter.

De setting is een (fictief) dorp in een vallei in zuid Duitsland met een regionaal doorgangsstation waar ook de "grote" lijnen langskomen. het tijdperk is IV-V niet helemaal getrouw maar we vinden de ICE ook mooi dus die moet ook gaan rijden (en zelfs komt de Thalys in zuid Duitsland :D).

De achterkant van het lange deel bestaat uit een berg waartegen halverwege het hoofdspoor rijdt en onderlangs de "regio" baan en bovenop de bergbaan. In onderstaand plaatje staat ons eerste ontwerp. We gaan de baan digitaal uitrusten met de Intellibox samen met het programma Koploper. Vooralsnog is de er een rijrichting. Op de hoofdbaan wordt rechts gereden (kan ook links).

B: hierkomt het spoor boven vanaf het 6-sporig schaduwstation in "hondenbot" vorm
A: hier is het 2e "hondenbot" lus
C en D: inrijspooren naar station en rangeer terrein
E: regiolijn (deels onder de bergen.

Graag hoor ik jullie opmerkingen bij dit ontwerp.

Groet,

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 16 December 2009, 11:46:39 door Hans van de Burgt »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:buurdal H0 4,80-3,00m
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2009, 23:49:04 »
Hoi Jeroen ( en gezin  (y) ) ,

Eigenlijk een standaard opmerking:

Het station is te 'steriel'. Zeker voor zuidduitse begrippen.

In een flauwe boog, iets diagonaal, of beide, of , of...

Als er maar iets 'spannends' aan komt.

Ik laat het even aan jullie fantasie over, ook omdat ik zie dat jullie al met flexrails overweg kunnen ;)

Grtzz en ik volg het hier,

Karst

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2009, 09:41:02 »
Karst,

Bedankt voor de tip. Gister dat ik naar andere baanplannen keek had ik deze opmerking ook al gelezen. Ik heb nu een en ander gewijzigd.

We zijn ook nog het ontwerp nog op een hele andere manier aan het insteken, maar dat volgt nog.

Waar ik nog mee zit bij dit ontwerp zijn de volgende zaken:

Bereikbaarheid achterste delen (de diepte is 1,30) ik zit te denken aan verwijderbare scenery elementen.
Ik ben nog niet echt tevreden over het rangeerterrein, suggesties zijn welkom.
Als laatste weet ik niet of we de "digitale" mogelijkheden nu optimaal benutten (dit ontwerp was oorspronkelijk bedoeld als analoge baan)

Graag krijg ik hierover nog advies (ook andere opmerkingen zijn natuurlijk welkom).

Nu, na een uurtje fröbelen is dit het resultaat: Het stationnetje van de tandradbaan verplaatst naar het dorp, het station buigt af richting het dorp. Het spoor om weer op het hoofdspoor te komen ("D") loopt nu "onder" het dorp door.

Groet,

Jeroen

alexboom

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2009, 15:35:11 »
Hoi Jeroen,

130 cm is wel erg veel, zelf heb ik op mijn test plaat een diepte van 120 cm maar dat is eigenlijk al niet te doen, na een aantal minuten gebogen te staan om de achterste delen te bereiken is een moeie rug onvermijdbaar, en ik heb bijna geen scenery zodat ik met mijn handen kan steunen hier en daar.

Ook je rechter bovenhoek lijkt zelfs nog een grotere diagonalen afstand dan 130 cm.

Mede om deze reden ga ik mijn defenitieve baan met een diepte van max 70cm maken.
Is een U vorm geen optie voor jullie zodat je de dieptes wat kleiner kan houden?
Mvg Alex

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2009, 15:51:15 »
Kijk ook nog eens kritisch naar de invulling van het landschap. Het station ligt nu behoorlijk ingesloten door sporen en bergen en is dus slecht bereikbaar over de weg voor de aanvoer van passagiers en goederen. In het echt zou het station dan ergens anders zijn gebouwd.
Volgens mij is het nu alles een beetje, zonder duidelijke keuze's te maken. Je kunt dan beter wat dingen weglaten (1 fabriek in plaats van 3) en die mooi uitwerken. Maar.... uiteindelijk blijft het jouw baan, ben je er tevreden mee dan is het een goed plan.
No dress rehearsel, this is our life.

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2009, 19:24:25 »
Waarom deze vorm? Kun je aan de onderkant van de kamer (het blauwe vlak) niet bouwen, dan hoef je niet alles te 'proppen' in het bovenste deel van de kamer. Dan heb je ook niet de problemen dat de baan te diep wordt. Bovendien win je veel rijlengte.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2009, 19:55:48 »
Deze vorm hebben we gekozen omdat er rechtsonder een deur zit en we willen de werktafel en kast ook nog kwijt in deze kamer. We willen inderdaad veel merk ik en dan mot je weer wat schipperen met het schaal aspect :D. Ik heb het rangeerterrein weggehaald. Dit wordt nu vervangen door alleen een houtzagerij met een houthandel o.i.d. en dit dan veel meer uitwerken. Hiermee schep je weer wat ruimte voor een weg. Dit deel van de scenery kan je dan weghalen zodat je goed bij de achterkant en zijkant kan.

Ik ben nu bezig e.e.a. om te gooien maar dat lukt nog niet helemaal.

Het ziet er nu zo uit:

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2009, 20:55:27 »
Goed bezig!  (y) Dit ziet er al een stuk rustiger en beter uit.
Beriekbaarheid van de sporen en scenery blijft wel een aandachtspunt.
No dress rehearsel, this is our life.

mat '69

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2009, 22:16:05 »
Leuk plan. Als je de achtergrond wat afrond in de hoeken kun je vooral in de rechter bovenhoek een "sta gat" maken waardoor je er wel in geval van nood overal bij kan komen. En een gebogen achtergrond staat nog een stuk beter dan een scherpe 90 graden hoek.

succes Ferry

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2009, 22:36:47 »
Goed bezig!  (y) Dit ziet er al een stuk rustiger en beter uit.
Beriekbaarheid van de sporen en scenery blijft wel een aandachtspunt.

Dank!!

Vanavond ook weer een 2e plan gemaakt met een station en het Bietschental viaduct (past ook in een zuid Duits Alpen landschap.

Bij A komt het dubbele zichtbare spoor uit het schaduwstation (ook weer hondenbot) op niveau -1. Bij B een spiraal omhoog zodat de lijn bij C over het Bietschental viaduct loopt  op niveau +1. Na de tunnel zakt het spoor dan langzaam naar stationsniveau.  De keerlus is middels een hondenbot onder de berg rechtsboven. Ook het tandradbaantje heeft hier weer een plaatsje en ook de houtzagerij. De stoomclub moet het met een spoor minder doen. De regiobaan is komen te vervallen. Al met al toch nog zo'n 75-80m spoor (moet de spiraal nog uitwerken). Bij dit ontwerp komt de nadruk meer te liggen volgens mij op een mooie treinenloop en dienstregeling.

Goed daar komt ie:

Groet,

Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
Re:buurdal H0 - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2009, 19:55:35 »
een kleine verduidelijking met de berg ingetekend.

Het schaduwstation (A) komt dan op 70cm, de Bietschtal brucke (C) komt dan op 1,05 m en het tandradspoor (geel) komt op ca 1,25m hoog. Het station komt dan op 90cm hoog.

Volgens ons gaat dit een interessant treinbeeld geven, maar is dit ook zo volgens jullie meer ervaren blik??
Nutten we nu de mogelijkheden van een digitale baan uit?

Groet,

Jeroen

Michel33

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2009, 21:09:11 »
Hoi Jeroen,

Ik zie dat je niet stil zit met ontwerpen! Goed bezig lijkt me.

Vind persoonlijk het eerdere (uitgeklede) ontwerp beter dan je huidige. Ik mis nu het paradespoor voor het station dat juist zo mooi is om treinen goed van dichtbij in het landschap te kunnen zien en diepte geeft voor het achterliggende station. Daarnaast komen de sporen die in en uit de bergen duiken in het nieuwe plan mij een beetje te gekunsteld over.
Maar ga vooral door met het ontwerpen, uiteindelijk ontstaat er iets waar je helemaal achter staat!

Michel

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2009, 09:45:41 »
goed, het ontwerpen gaat weer verder. Toch inderdaad een gemis dat er geen parade strecke in plan 2 zat. Nu na enig denkwerk een combi gemaakt tussen plan 1 en 2. De wijzigingen:

De lange rechte wand breder gemaakt. Berijkbaarheid wordt opgelost met wegneembare scenery.
Het station diagonaal geplaatst en voorzien van een passeerspoor voor bv de goederentreinen.
Vanuit het schaduwstation maar 1 spoor zichtbaar onder de bietschtal brucke daardoor worden de opstelsporen van het schaduwstation wat langer (nu ca 2m)
zowel van links als van rechts kan het station aangereden worden, beide over 1 spoor (geen ruimte voor dubbelspoor. Volgens mij gaat koploper hier wel uitkomen.
verder wat scenery aangebracht.
Er zit nu een keerlus in. Ik moet nog uitvinden wat een handige plek is om de keerlus module te plaatsen.

Zo ziet het er nu uit:

Graag ook weer op of aanmerkingen.

Groet,

Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
Re:Buurdal H0 - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 22 December 2009, 22:35:00 »
en daar is de volgende versie, je blijft bezig hè :D

Ik wil eigenlijk een mooi stoomloc depot een plek op de baan geven en daarnaast wilde ik een 3e station. Dit is nu het "museum station" geworden. In het Buurdal is namelijk een zeer aktieve stoomclub die zowel de het stoomdepot als de bergbaan beheren en exploiteren.
De keerlusmodules (2x) worden geplaatst na het station (vel rose) en een in het schaduwstation. Dit betekent dat de verdere banen gelijk gepolariseerd zijn.

De scenery delen van de camping/dorp en boerderij worden uitneembaar, ik probeer daar middels een scharnier en een gasveer constructie deze delen te kunnen openen.

Zo ziet het plan er nu uit.:

Graag wederom op of aanmerkingen

Groet,

Jeroen

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re:Buurdal H0 - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 23 December 2009, 07:27:14 »
Hallo Jeroen,

Jouw baanplan groeit in de breedte met iedere nieuwe versie. Ik ben bang dat je een probleem gaat krijgen.
Vooral bij de laatste versie zal je arm te kort zijn om een storing op te lossen op het achterste baandeel.
Het ontwerp biedt echter ook geen ruimte om een aantal mansgaten in te plannen.

grzz,

Hans