Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
Vandaag om 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23

Auteur Topic: Modulebaan - Maximale hoek tussen houtsnede en as spoorlijn  (gelezen 2697 keer)

Poelmans

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Modulebaan - Maximale hoek tussen houtsnede en as spoorlijn
« Gepost op: 03 December 2009, 17:57:04 »
Hoi iedereen,

Zoals je kan zien ben ik nieuw hier. Ik heb dan ook nog niet zolang geleden de treinenpassie uit mijn jeugd terug opgepikt.

Momenteel ben ik met de gedachte aan het spelen om een baan te bouwen op mijn zolder van ongeveer 1,20m op 3m. Ik weet echter dat ik binnen dit en 5 jaar niet meer in deze woning woon, en huiver met de gedachte dat ik ooit die baan moet afbreken.

Net daarom was ik van plan om met modules van maximum 60cm breed, en een bepaalde maximale lengte (pakweg 1,50m) te werken, zodat alles netjes door het zolderluik past. De rails slijp/zaag ik op de overgangen dan door, net zoals op een modulebaan. Maar met 1 groot verschil:

Omdat ik op die baan ook een aantal bochten moet maken zal op bepaalde stukken het spoor niet loodrecht over de moduleranden gaan. En dan gaat bij mij direct een lampje 'ontsporingsgevaar' branden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is de minimumhoek tussen de as van je spoor, en de snede die je door je spoor maakt, om een ontsporingsvrije treinloop goed mogelijk te maken?

Schaal HO, en rails waarschijnlijk rocoline 2.1mm. En de speling op de aansluitingen zal waarschijnlijk miniem blijven: eerst modules tegen mekaar zetten, dan sporen leggen, dan overslijpen?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Modulebaan - Maximale hoek tussen houtsnede en as spoorlijn
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2009, 18:01:46 »
Welkom hier :)

Misschien heb je een tekening o.i.d. voor ons? Zodat we kunnen zien wat de bedoeling is?

mat '69

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2009, 19:10:02 »
Je kunt er ook voor kiezen om de rails nu gewoon over de scheidingen tussen de bakken te leggen en pas wanneer je echt de boel moet verhuizen door te halen. Je zou op deze plekken een kort stuk rails kunnen zetten wat je eventueel nog helemaal kan vervangen mochten het erg schuine hoeken worden. Dan heb je het minste werk om het er later nog uit te halen. Ik heb hetzelfde gehad, bakken verhuist naar een andere kamer en op een paar plaatsen een nieuw stukje moeten invoegen, maar het reed daarna weer als een trein.

grt Ferry

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2009, 19:21:32 »
Ik heb op mijn spoorbaan ook zulke situaties. Bijna alle sporen kruisen de moduleovergangen onder een schuine hoek.
De maximale hoek is bij mij ongeveer 45 graden. Daarmee bedoel ik dus de hoek tussen de lijn die loodrecht op de scheiding staat en de hartlijn van het spoor.

Op een overgang liggen 4 gebogen sporen naast elkaar die allemaal de scheiding schuin oversteken. Zo'n situatie moet je wel met enig overleg bouwen. Ik heb de modules aan elkaar gekoppeld en toen alle 4 de sporen tegelijk over de scheiding gelegd. Daarna de rails aan weerszijden van de scheiding gefixeerd en toen alle sporen doorgezaagd.

Je kunt de modules dan meteen als modules behandelen. Daarmee bedoel ik dat ik een module op zijn kant zet of zelfs ondersteboven leg als ik aan de onderkant moet werken. Dat is veel comfortabeler dan boven je hoofd prutsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Poelmans

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2009, 20:08:09 »
Bedankt alvast voor de reacties.Hier even een plaatje op aanvraag van Ronald:

Zoals je ziet word de hoek hier en daar wel érg groot. Maar ik zat plots te denken om de spoorstaven loodrecht op de as van de spoorlijn door te zagen, maar dan verspringend: elke spoorstaaf wordt nog steeds pal boven de rand van de module over gezaagd...

Uiteraard koppel ik eerst de modules, om daarna de sporen te leggen en te fixeren en pas op het allerlaatste ze door te zagen.

Zou dat goedkomen?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2009, 20:52:52 »
Goedeavond,

Dat is ook een oplossing. Zelf heb ik de volgende oplossing niet gebruikt maar ik heb het wel gezien bij tentoonstellingen, dat ze een stuk van 100 tot 150mm rails op een los gedeelte hebben gemonteerd en deze op de overgang gelegd.In jouw situatie kan je die natuurlijk op een of andere manier vastschroeven en als je moet verhuizen los maken. Het voordeel is dat je dan gewoon haakse overgangen hebt.

groet Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #6 Gepost op: 03 December 2009, 21:01:40 »
De hoek is minder belangrijk dan de constructie. Het is van groot belang dat de sporen bij de overgangen goed vast liggen. Dit kan lastig worden naarmate de hoek scherper wordt. Het stuk biels dat het uiteinde van de spoorstaaf op de plaats moet houden wordt dan kort en de spoorstaaf kan makkelijk los raken. Je zou er voor kunnen kiezen om de spoorstaven aan het uiteinde b.v. op een stukje printplaat kunnen solderen. De printplaat kun je dan aan de ondergrond lijmen of schroeven. Je hebt er dan wel weer een andere uitdaging bij gekregen n.l. het netjes camoufleren van de printplaat.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Poelmans

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2009, 21:13:15 »
Is dat probleem niet grotendeels opgelost als je op de overgangen stijve rail legt ipv flexrail?
« Laatst bewerkt op: 04 December 2009, 10:07:10 door Peter van der Leek »