Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:51:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:10:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 09:00:42
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
  

Auteur Topic: Doorgeslepen rails verbinden  (gelezen 2135 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Doorgeslepen rails verbinden
« Gepost op: 08 March 2010, 08:25:08 »
Hallo,

Afgelopen weekeinde is mijn treinbaan verhuist naar de zolder.
Het onderstel van de baan was al voorbereid in drie delen dus dat was niet zo'n probleem.
De rails moest echter op meerdere plekken doorgeslepen worden met een slijpschijfje.

Al met al was het overplaatsen geen groot probleem alleen bij het opbouwen liep ik tegen het feit aan dat de doorgeslepen rails niet meer aansluit (logisch natuurlijk want met slijpen haal je toch materiaal weg)

Ik heb nu een aantal overgangen van ongeveer 0,5 tot 1 mm die toch wel hinderlijk zijn, zeker waar het bochten betreft.

Heeft iemand een goede tip om de rails op te vullen zodat er weer een mooie overgang  ontstaat?
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2010, 08:49:38 »
Ja, rail verder wegslijpen en een nieuw verbindingstukje inleggen. Denk aan een centimeter of 4 a 5.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2010, 10:13:56 »
Hoi Kieft.
Een railverbindertje een opstaande zijde wegslijpen zodat u een L bekomt, aan de buitenzijde na weghalen van beetje materiaal onder bijde rails, deze langs de buitenzijde er onder schuiven en solderen.(voor geschotterde rails)
Wanneer niet geschotterd de rails een deel losmaken,railverbindertjes tussen plaatsen en de laatste twee rails een beetje openschuiven.
Matheus.
Bij slijpen van het railverbindertje opletten, word zeer warm.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6732
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2010, 10:40:32 »
Het ontstane spleetje kun je dicht lijmen met 2 componenten lijm. Na uitharden even bijwerken en eventueel de roestkleur weer afwerken.

Gr, Ben.

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2010, 13:20:22 »
Dank voor de reacties. :)
Ik denk dat ik voor de opties 1 en 3 ga afhankelijk hoe de rails gelegen is.

Optie 1 lijkt me geschikt voor plaatsen waar de rails recht ligt, in bochten wordt dit wat lastig omdat je dan met twee keer een las zit in de bocht. Tenzij je er een heel groot stuk tussen uit gaat halen ;D
Optie drie lijkt me het meest geschikt voor de bochten.
Ben: hoe werk je de lijm bij als hij hard geworden is?  met een slijpsteentje of een mesje of....?

Optie 2 (Matheus) lijkt me in mijn geval iets minder geschikt omdat ik dan nog met een opening blijf zitten. Of is het de bedoeling dat de raillas als achtergrond dient van de soldeer. Oftwel dat je de opening opvult met soldeertin?

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2010, 14:28:27 »
....in bochten wordt dit wat lastig omdat je dan met twee keer een las zit in de bocht. Tenzij je er een heel groot stuk tussen uit gaat halen ;D
Dat hoeft geen probleem te zijn. Je moet het inzetstukje wel netjes in vorm buigen.
Maar ik zou voor een andere optie gaan. Raileinden verbinden met een railverbinder, de boel doorsolderen en de opening met soldeer "volmetselen".
Daarna met beitel, mes en/of vijl bijwerken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #6 Gepost op: 08 March 2010, 14:48:07 »
Daarna met beitel, mes en/of vijl bijwerken.

Neem aan dat je dit niet al te letterlijk bedoelt? ;D

Zat ook aan deze mogelijkheid te denken, tweecomponenten komt bijna op hetzelfde neer alleen scheelt het een railverbinder.

Voordeel van railverbinder en solderen is dat de rails goed ligt t.o.v. elkaar. Nadeel is dat je in ieder geval één zijn een stuk(je) los moet maken. Rails zit nl. met boekbinderslijm op de ondergrond en alleen bij de overgang is hij ook geschroefd.
Voordeel van lijm is, dat je  de rails niet los hoeft te maken van de ondergrond; rails moet echter wel goed in lijn liggen.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #7 Gepost op: 08 March 2010, 15:39:22 »
Zorg ook dat je stroomvoorziening op beide einde goed is. Twee-compenentenlijm geleid niet!!

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #8 Gepost op: 08 March 2010, 16:05:59 »
Neem aan dat je dit niet al te letterlijk bedoelt? ;D
Waarom zou ik dat niet letterlijk bedoelen?
Soldeer is vrij zacht, kan je goed met een beitel bewerken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #9 Gepost op: 08 March 2010, 18:39:55 »
Hoi Kieft,
Zoals Klaas meld bedoel ik het ook, railverbindertje en solderen, nadien met vijltje bijwerken.
Heb toch tussen haakjes gezet, voor geschotterde rail!!!!! Als ze niet geschotterd zijn, gewoon een hele railverbinder.
Ik wil je het gewoon makkelijk maken zonder breken aan je rails.
In een bocht kan je de oplopende rail,(buitenbocht) een tikje aan de binnenzijde afschuinen, zogenaamde braam wegnemen.
Groetjes,
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #10 Gepost op: 08 March 2010, 21:54:07 »
Wat bedoel je met het woord 'schotteren', Matheus? Ik ken het woord niet.
Ik heb al een trein

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Doorgeslepen rails verbinden
« Reactie #11 Gepost op: 08 March 2010, 23:44:32 »
Duits voor ballasten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)