Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:24:23
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
  

Auteur Topic: Dilemma.....  (gelezen 2035 keer)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Dilemma.....
« Gepost op: 05 September 2009, 19:27:13 »
Hallo,

De laatste weken druk geweest met het aanpassen ( en slopen  ;D    ) van wat er tot nu opgebouwd was. De belangrijkste reden was het feit dat ik van 2 scherpe keerlussen af wilde die aan beide zijden van de deur waren gebouwd. Dat de deur vrij bleef is natuurlijk prettig , maar de scherpe bogen vond ik storend en niet realistisch ( ivm uithangen )

Daarom een hoop aangepast en er komt een ophaalbrug voor de deur. Hiermee krijg ik langere rijlengtes en wijde bogen.

Langs de wand van de hele kamer is een draagbalk constructie gemaakt waar de modules opliggen. De diepte van de modules is 60 cm.

In het midden komt het station op een module van 80 cm breed. De loopbreedte tussen de modules is ongeveer 80 cm.

Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik steeds meer NL materieel gaan waarderen en een aardige collectie opgebouwd naast het duitse materieel.

Nu ben ik niet heel strikt wat betreft tijdperken , mix van materieel, maar bijv. de Koploper door een berglandschap gaat me net even te ver  ::)

Nu mijn dilemma ; Volledig overgaan naar een NL baan of een combinatie, grensgebied.

Bij het plan van een grensgebied zal langs 1 kant het duitse gedeelte komen, station is sowieso NL. Bij deze optie zal een 2 e brug en een extra module in het midden aan de rechterkant moeten komen om het NL en D materieel enigzins gescheiden te houden.
Nadeel zijn de beperktere vrije ruimte en een extra 2e brug die beweegbaar moet zijn ( kruipen heb ik geen zin in  8)   )

Kan koploper overweg met 2 landen in 1 spoorplan wat betreft seinen e.d. ?



De andere optie , volledig NL, heeft als voordeel dat de 2e brug niet hoeft ( zal een kopstation worden ) en de vrije ruimte blijft. Nadeel is dat ik nogal wat duits materieel , scenery e.d. heb en ook erg leuk vindt, wat dan niet meer bruikbaar is


Het sporenplan is even snel getekend en het is de bedoeling dat er nog wel het een en ander bijkomt ( industrie gebied e.d. )

Natuurlijk is het een persoonlijke beslissing , maar ik ben er nog niet helemaal uit en ben benieuwd naar jullie ideeen , meningen, op en afbouwende kritiek enz.


Vast bedankt voor het meedenken !

Groeten

Ferry


Rudolf2

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Dilemma.....
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2009, 11:54:14 »
zomaar een idee van mij:
Dat kopstation in het midden wordt een grensstation tussen Nederland en Duitsland; rechtaf langs de deur en dan een schaduwstation met keerlus, eventueel onderweg daarnaartoe een centimeter of 5 klimmen.
Linksaf hetzelfde verhaal, maar met een daling van een centimeter of 10, kan het schaduwstation met keerlus onder het nederlandse deel komen te liggen.
Beide keerlussen liggen dan tegen de korte wand achter de deur, daar is nogal wat ruimte om ruime bogen te bouwen.

Rudolf

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re:Dilemma.....
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2009, 12:43:13 »
Hallo Rudolf,

Bedankt voor je reactie en ideeen , maar de beslissing is al genomen om volledig naar een NL baan te gaan.

Binnenkort zal er een hoop Duits materiaal bij vraag en aanbod verschijnen  ;D

Keerlussen en 2 verdiepingen zijn in een modulebak sowieso niet handig om te bouwen, is m'n ervaring  ???

De bouw van de nieuwe baan staat beschreven in "Hilverdaal "

Met vriendelijke groeten,


Ferry