Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:40:22
Exact-Train 2025
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
tothebeach
Vandaag
om 14:25:35
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:23:34
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Sam
Vandaag
om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 14:01:04
Halling aandrijvingen
door
Silvolde
Vandaag
om 13:46:55
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik van den Eijnden
Vandaag
om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
ronald100
Vandaag
om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:46:31
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 09:25:27
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 09:21:18
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Afstand perron tot hart piko a-gleiss
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Afstand perron tot hart piko a-gleiss (gelezen 1986 keer)
Henk H.
Offline
Berichten: 204
Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Gepost op:
29 January 2009, 13:47:04 »
Hallo allemaal,
Kleine vraag:
Wie kan mij vertellen wat een gezonde afstand is tussen hart piko agleis en spoorzijde perron?
(ik snap al dat in een kromming de afstand groter moet zijn)
Gelogd
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26779
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #1 Gepost op:
29 January 2009, 14:13:32 »
Klik hiernaast <<<links op NEM-normen, kies reeks 100 en lees NEM 102 en 103. Dan weet je alles.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Henk H.
Offline
Berichten: 204
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #2 Gepost op:
29 January 2009, 14:48:00 »
Dankjewel Klaas voor het wegwijs maken.
Het is nu alleen wel duidelijk geworden dat ik nieuw in het forum en in de hobby ben, maar bovenal blond ben...
Cheers Henk
Gelogd
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26779
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #3 Gepost op:
29 January 2009, 16:25:05 »
Citaat van: Henk H. op 29 January 2009, 14:48:00
.....maar bovenal blond ben...
Daar kun je wat aan doen. Haarverf heet dat, dacht ik.
Maar goed, voor een beginneling kan het nooit kwaad om eens de NEM normen door te lezen. Een heleboel vragen worden daar nl. al beantwoord.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Robert B.
Offline
Berichten: 297
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #4 Gepost op:
30 January 2009, 01:04:24 »
Dat daar een NEM norm voor is bedacht. Ik meende ooit zelfs ergens te hebben gelezen dat een minister een regelement had opgesteld voor modelspoorwegen. Nu dan maar hopen dat ik nooit bezoek krijg van de Modelspoorweg Politie want ik ben al heel vaak in overtreding geweest wat NEM normen betreft. Ik bouw zoals mij het beste uitkomt en houd mij daarbij zelden aan de regels.
Vaak is het éne rijtuig soms net iets breder als de ander. Met name Lima wil nog wel eens breder uitvallen dus ik gebruik dan toch maar iets meer speling in milimeters om het schuiven tegen een perron te voorkomen.
Gelogd
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26779
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #5 Gepost op:
30 January 2009, 14:12:01 »
Robert, de NEM is niet alleen voor de hobbyist bedoeld, maar vooral ook voor de fabrikanten. Als je je perron zo legt als de NEM 102 en 103 voorschrijven, dan is het de taak van de fabrikanten om ervoor te zorgen dat al hun rollend materiëel er langs past. Het is dus een manier om ervoor te zorgen dat spullen van verschillende fabrikanten compatibel met elkaar zijn. B.v. als jij wissels koopt van Fleischmann of Roco of Tillig, dan verwacht je dat alle rijtuigen van diezelfde Fleischmann en Roco, en ook van Lima en Electrotren en Hornby en Trix en Artitec, en noem maar op, daar probleemloos overheen rijden. Dat is nou het nut van normen. En als jij thuis die normen zonodig moet overtreden, dan moet je dat helemaal zelf weten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Henk H.
Offline
Berichten: 204
Re: Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #6 Gepost op:
30 January 2009, 23:29:48 »
Toch... het is wel een kunst om het zo realistisch mogelijk te krijgen...
Vooral met het profiel; plaatje zoals in de nem norm afgebeeld staat is een zeer goede hulp bij het vormgeven van zowel je perron als baanplan.
Ik kan er in ieder geval wel wat mee...
Gelogd
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...
Geert 84
Offline
Berichten: 298
Re:Afstand perron tot hart piko a-gleiss
«
Reactie #7 Gepost op:
10 September 2009, 21:37:15 »
Kijk, een half jaar later.... en alsnog zinvol. Die normen zijn reuzehandig als hulpje.
Ik zat ook precies met de vraag voor de afstand van perron <-> spoor. Nu had ik de afstand helaas maar 9cm, dus we moeten dat verbreden. Ik maak er nu 10 cm van. Kan opzich prima, want mijn perronnen zijn 8cm breed momenteel.
Krijg je ervan als je begint met dikke duimwerk.... (ik had 4,5 cm genomen :p)
Gelogd
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Afstand perron tot hart piko a-gleiss