Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 18:48:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht  (gelezen 6391 keer)

Rockerbox

  • Gast
Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Gepost op: 17 June 2009, 16:58:10 »
Beste (ver)bouwers,

Ook ik wil mijn Lima 1310 uit 1969, na 40 jaar in een schoenendoos te hebben doorgebracht, klaar maken voor de 21e eeuw. Nu ben ik overgestapt naar 3 rail en gebruik Fleischmann Profi koppelingen. Om niet het wiel opnieuw uit te vinden hieronder graag jullie oplossingen. Ze zijn er, zo als Dhr van Ree die in een draatje gewag maakt van zo'n constructie.

Alvast Bedankt

Rino

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #1 Gepost op: 17 June 2009, 19:43:43 »
Rino,

Gewoon een Symoba N-koppeling met NEM-schacht eronder lijmen en daar een Profi-koppeling insteken.

Zo dus.



(Een beetje donker, maar als je inzoomt laat het genoeg zien.)

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Rockerbox

  • Gast
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2009, 12:19:14 »
Ton bedankt voor je foto, zo te zien heb jij en korte dissel en ik heb lange dissels     


Zo te zien heb jij de oude dissel vervangen, en ik zag het eerst niet, en niet alleen een NEN-schacht gemontreerd maar een kortkoppelmechaniek met NEN-schacht.
Toch?

Rino

 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2009, 12:55:14 »
Ja, Ton heeft de hele dissel eraf geknipt en een klein Symoba mechaniek onder de bodem gelijmd. Heb ik ook gedaan. Werkt prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2009, 13:51:02 »
Rino,

Ik ben inderdaad een beetje kort door de bocht gegaan met mijn beschrijving, maar het is zoals Henk schrijft.
- Meegegoten koppeling van het draaistel verwijderd en kopse kant van het draaistel afgevlakt.
- Symoba kortkoppelmechaniek onder de bodemplaat gelijmd. Er zijn 2 soorten mechanieken van Symoba: de grote (HO) en de kleine (N). De N-versie heeft als voordeel dat hij kleiner is en dus makkelijker ergens op of in te passen en hij werkt ook bij HO-materieel prima.
- NEM-schacht op de juiste hoogte vastgezet aan het Symoba mechaniek en het stokje van het mechaniek onder de schacht afgeknipt.

Lijmen heb ik gedaan met secondelijm en na vele jaren zit het nog steeds muurvast.

Groeten,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Rockerbox

  • Gast
Re:Oude Lima koppeling 1300 vervangen voor een NEM schacht
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2009, 14:07:06 »
Ton bedankt,

Ik heb het makkelijk zo je ziet is de dissel bij mij niet aangegoten maar geschroefd en ik zit er aan te denken om een Symoba startset aan te schaffen voor €32 incl porto door heel Europa, heb je 6 disselbakken 3 starreverbindingen 6 paar verscillende NEM-schachten en een afstelhulp. Zie link.
http://www.symoba-schniering.de/preise.htm
Zo goeiekoop heb ik het nergens gevonden.


Rino