Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
VAM65
Vandaag
om 07:56:34
Line-up foto's van modellen
door
1200blauw
Vandaag
om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 05:54:25
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:25:44
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen
door
Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0
door
gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur
door
Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg
door
MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
nogmaals een vraag over de keerlus
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: nogmaals een vraag over de keerlus (gelezen 1328 keer)
breitenstein
Offline
Berichten: 86
nogmaals een vraag over de keerlus
«
Gepost op:
14 June 2009, 21:19:40 »
Ik volg al langer de discussies en adviezen over de keerlusproblemen. In mijn ontwerp zitten ook twee keerlussen, maar niet zoals ik in de voorbeelden terugvind. Om het een en ander duidelijk te maken heb ik het baanplan bijgevoegd. Het rode gedeelte is zichtbaar. De rest wordt verborgen. Het baanplan is gebaseerd op station Breitenstein (ÖBB, Oostenrijk) en er wordt LINKS gereden. In het baanplan heb ik in het "zuiden" twee kruisingen ingepland, zodat de treinen niet alleen rondjes rijden, maar ook uit dezelfde richting kunnen terugkomen. Dit zijn kruisingen, geen engelse wissels. Ze kunnen allebei maar vanuit één richting worden bereden. Ik ken de verschillende mogelijkheden om het keerlusprobleem op te lossen (zoals de "ultieme keerlus"). Mijn vraag is of ik dit systeem hier ook kan toepassen en hoe ik dan de aansluitingen zou moeten doen.
Het eerste plaatje toont een overzicht van de gehele baan; het tweede plaatje het schema van de wissels: een trein kan van spoor 4 naar 2 en een trein kan van spoor 3 naar spoor 1.
NB: Rails zichtbaar deel en kruising "zuid" Tillig (met Tortoise aandrijving); niet zichtbaar Piko A-gleis; Lenz Digital; nog geen Koploper
Groet, Casper
«
Laatst bewerkt op: 14 June 2009, 21:39:41 door breitenstein
»
Gelogd
David Hoogvorst
Offline
Berichten: 367
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
«
Reactie #1 Gepost op:
14 June 2009, 21:59:11 »
Het lijkt een beetje op de situatie die ik had (zie topic 'Complexe keerlus').
Ik ga er even vanuit dat je digitaal rijdt.
Je kunt dit oplossen met 4 keerlusschakelingen zoals aangegeven:
Voordeel: alle mogelijke vrijheid in het rijden, zolang er maximaal 1 trein in elk aangegeven stuk zit.
De ultieme keerlusschakeling van Wim Ros is m.i. een goede keuze als je dit wilt. Deze werkt feilloos, en als je vragen hebt is Wim zeer behulpzaam. Als je ook bezetmelding wilt in de keerlus, dan heeft Wim daar ook een geschikte schakeling voor.
Een andere (goedkopere) mogelijkheid is werken met kortsluitdetectie:
Je kunt bijvoorbeeld het aangegeven deel helemaal isoleren, en aan een Uhlenbrock Power3, of een Lenz LK100 leggen. Groot nadeel is dat je dan maar 1 trein in het aangegeven deel mag hebben. Voor mij bleek dit nadeel na een jaar op deze manier te hebben gereden zo groot dat ik voor de keerlusoplossing heb gekozen.
David.
Gelogd
breitenstein
Offline
Berichten: 86
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
«
Reactie #2 Gepost op:
14 June 2009, 22:06:43 »
David,
Bedankt voor je snelle reactie; het is dus inderdaad anders dan ik dacht, ik zal geen twee, maar vier keerlusdetecties nodig hebben. Maar in iedere door jou getekende sectie kan toch één trein?
MVG
Casper
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
«
Reactie #3 Gepost op:
14 June 2009, 22:39:21 »
Yep, iedere keerlus, ongeacht het type, kan altijd maar 1 trein tegelijk afhandelen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
David Hoogvorst
Offline
Berichten: 367
Re:nogmaals een vraag over de keerlus
«
Reactie #4 Gepost op:
14 June 2009, 23:20:30 »
Het mooie van deze oplossing is, dat als je met de PC gaat rijden, je vrij goedkoop drie bezetmelders per keerlus erbij krijgt. In dit geval dus 12 stuks.
Je moet ze nog wel aan een S88-N aansluiten, maar daar passen ze met z'n allen op. Voor details even kijken op
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/
.
David.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
nogmaals een vraag over de keerlus