Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
  

Auteur Topic: Dave - (Baanplan H0)  (gelezen 14238 keer)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #30 Gepost op: 05 September 2008, 22:41:50 »
Dave, je bent niet de enige ;)
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #31 Gepost op: 07 September 2008, 16:24:03 »
Dave, je bent niet de enige ;)

Gelukkig maar ;)


Ben vandaag weer bezig geweest me het idee voor een kopstation.
Ik heb hierbij Hoek van Holland Haven uit 1985 als voorbeeld genomen.

De sporen (van boven naar beneden geteld) wil ik spoor 1 als afstel/opstel spoor gebruiken. Sporen 2 t/m 5 worden perronsporen
Het is nu een ander opzet geworden met het station naar het breedste gedeelte van de baan gericht.

Een keerlus kan nog in het schaduwstation worden gebouwd. Maar hier moet ik nog even verder naar kijken en plannen.

« Laatst bewerkt op: 07 September 2008, 16:27:15 door Dave »
Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #32 Gepost op: 07 September 2008, 19:01:43 »
Heb het baanplan weer een beetje aangepast.
Heb de wissels bij het uitrijden van het station aangepast en een extra engelse wissel.
Tevens heb ik de peronsporen verlengt om wat langere treinen kwijt te kunnen.

Ook heb ik al begin gemaakt aan het schaduwstation.

Grtn. David

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #33 Gepost op: 07 September 2008, 20:24:30 »
Bij mijn eigen baanplan heb ik wel eens commentaar gekregen op de radius. Als je er zeker van bent dat het past, is het natuurlijk geen probleem, maar je "keerlus" ziet er vrij krap uit.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Matthijs van Heijningen

  • Online Online
  • Berichten: 2412
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #34 Gepost op: 07 September 2008, 20:26:57 »
Zo ver ik kan zien heeft Dave gebruik gemaakt van Fleischmann R2 bochten, en dat is stukken beter dan de R1 bochten die zijn echt te krap.

mvg,

Matthijs

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #35 Gepost op: 07 September 2008, 20:30:54 »
Klopt, R1 is gewoon te krap en heb gemerkt dat daar sommige treinen uitlopen.

Minimum radius die ik aan houd is inderdaad R2

Groet
David
Grtn. David

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #36 Gepost op: 09 September 2008, 13:39:08 »
Dave,

Ziet er al goed uit. Waarom maak je in je schaduwstation trouwens nog zo'n vreemde lus. Ik zou het spoor gewoon rechtuit laten lopen. Misschien is het ook wat om hier wat kopspoortjes te maken in je schaduwstation. Hier zou je dan treinstellen kunnen neerzetten als plan v, koploper, etc. Denk er dan wel aan dat de treinen terug kunnen komen op het rechterspoor als ze het schaduwstation uitrijden. Tot slot zou ik de keerlus zo lang mogelijk houden, zodat je hier geen problemen krijgt. Ik heb e.e.a. wel heel schematisch hieronder weergegeven.



Tussen de rode streepjes is de keerlus. Hier zou ik geen wissels in leggen en zolang mogelijk houden.

Ik wou nog gaan zeggen dat het mooi is om je station in een boog neer te leggen, echter kan dat voor problemen zorgen met koppelen. Zelf heb ik een paar loks gehad met krois koppelingen, deze waren via de functieknoppen van de Intellibox te schakelen. Is zelf even knutselen, maar het mooie daarvan is dat je overal waar je maar wil, zelf kan ontkoppelen. Dit zal zeker bijdragen aan het feilloos verlopen van je treinbedrijf. Nadeel is dat niet iedere koppeling hiermee kan werken. Ik had dan aan de kopzijden van de rijtuigen een roco beugelkoppeling en de rijtuigen onderling gekoppeld met Fleischmann koppelingen.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: (nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #37 Gepost op: 10 September 2008, 18:50:16 »
Het station laat ik zo, daar ben ik heel tevreden mee nu :)
Ik heb het schaduwstation ook aangepast en het idee voor de kopspoortjes staat me wel aan.
Heb de keerlus ook langer gelaten.

De eerste bestelling voor het extra rails is al onderweg :P
Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:(nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #38 Gepost op: 08 June 2009, 14:21:56 »
Zo, al het rails is ondertussen binnen om de hele baanplan te kunnen maken.

Helaas heb ik op dit moment vanwege het verbouwen van me woning niet de ruimte die ik nodig heb.
Daarom wil ik het station in modules uit gaan voeren.

Ik ben alleen bang dat me dat niet gaan lukken aangezien het hele station een lengte heeft van 3,60m
Is het verstandig om een het emplacement op te delen en technisch haalbaar vraag ik me af.
Tevens begin ik nu ook een beetje te twijfelen vanwege het profi-rails... de mogelijkheden zijn toch beperkt en de rij-eigenschappen vind ik toch erg onrustig. Erg handig dat ik daar nu mee kom aangezien al het rails bij elkaar is  ::).


Ik wil daarom een beetje gaan spelen met piko A-gleis. Hier heb ik al een aantal dingen van liggen en wil het wel eens proberen om er wat van te maken.

Daarom wil ik nu een klein tussen station op een enkel-sporig baanvak gaan maken. Tevens gesitueerd in de jaren 80 van de vorige eeuw.
2 perron en nog een klein raccordement en uithaalspoor voor enig rangeerwerk. Hierbij moet je denken in de natijden van het lokale goederenvervoer.
Het raccordement ligt er overwoekerd bij en er kom nog heel zelden een loc om hier wat wagons aan te leveren/weg te halen.

Het station bestaat uit 2 sporen aan het enkelsporig baanvak. Het hele baanplan is lichtelijk gebogen. Er word dus veel met flexrails gewerkt.
De totale breedte van deze module mag maximaal 2 meter bedragen.

Tevens wil ik het later op gebruiken in het baanplan van het kopstation wat hier ook in staat.

Ik heb nog geen baanplan omdat ik nog niet precies weet hoe ik wil dat het eruit komt te zien.
Ik zat te denken aan Zoetermeer-Oost in de jaren 80 maar dan aan een enkelsporig baanvak en zonder eiland perron.

Het matrieel wat hier op komt te rijden zijn SGM's Mat '54 en Mat '64 voor passagiers bedrijf en voor goederen 2200 en 2400

De eerste schets die ik heb is dit ongeveer:




Graag jullie bevindingen en ideeën :)


Groet,
Dave


Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:(nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #39 Gepost op: 08 June 2009, 22:54:26 »
Toch een kleine wijziging, heb toch gekozen voor eiland perron nu



Het station ga ik op 2 modules maken van 1,30m per stuk zodat ik een totale lengte heb van 2,60m en ongeveer 70cm diep.
Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re:(nog) naamloos baanplan (baanplan H0)
« Reactie #40 Gepost op: 10 June 2009, 15:06:28 »
Ik ben nu tevreden met het baanplan.

Alleen het wissel komende van rechts op het hoofdspoor naar het goederenspoor is vervangen door kruiswissel voor wat extra ruimte.

Tevens in wintrack een overzicht gemaakt.

De matrialen voor de module ga ik het weekend in huis halen zodat ik dan gelijk kan beginnen


Grtn. David