Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:46:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:16:49
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
Vandaag
om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 14:58:44
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
Vandaag
om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
Vandaag
om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
Vandaag
om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 13:42:59
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
Vandaag
om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
Vandaag
om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
Wies
Vandaag
om 11:52:20
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
Vandaag
om 11:40:33
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:14:41
Modelwensen 2026
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen.
door
sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams (gelezen 1300 keer)
garde003
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Gepost op:
01 May 2009, 21:22:53 »
Op het forum van de SpoorNul vereniging heb ik een onderwerp gestart over het bouwen van een Backer & Rueb locomotief in schaal Nul
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=814368
.
In het artikel beschrijf ik mijn zoektocht naar feiten met betrekking tot de locomotief die ik wil bouwen. Een bijzonder punt waar ik tegen aan liep is de hoogte van buffers en trekhaken bij tramwegmaatschappijen die gebruik maakten van middenbufferkoppelingen (en dan met name het Vicinaux-type middenbuffer systeem, waarbij onder de buffer twee schroefkoppelingen waren gemonteerd).
Zoals ook vermeld in mijn beschrijving op het Spoornul forum heb ik na kort onderzoek al de volgende hoogten gevonden voor buffers en trekhaken;
- 700/530 mm (TBC rollend materieel volgens goedgekeurde tekeningen)
- 580/420 mm (TBC rollend materieel, doorgestreepte maten)
- 620/450 mm (TBC 1-4 maatvoering op fabriekstekening en NVBS tekening)
- 560/400 mm (TBC 1-4 opgemeten vanaf fabriekstekening), ook bij RTM volgens S. Overbosch op een tekening van de NVBS)
- 650/480 mm (NCS 6, Zuiderzeetramweg)
- 800/480 mm (NTM)
- 700/480 mm (ZE en GTM)
De afkortingen staan voor;
TBC -> Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg
NCS -> NEderlandse Centraal Spoorweg Maatschappij
NTM -> Nederlandse Tramweg Maatschappij
ZE -> Stoomtram Zutphen - Emmerik
GTM -> Gelderse Tramweg Maatschappij
Als ik alleen al zie wat er zich al afgespeeld moet hebben met de vaststelling van de juiste hoogte voor de TBC trams, dan vraag ik me wel af hoeveel verschillende buffer/trekhaak hoogten er nog meer in gebruik zijn geweest.
Ik wil mijn vraag dan ook in een wat breder verband stellen en hoop dat er mensen zijn die meer kunnen vertellen over de diverse koppeling hoogten die er in Nederland zijn geweest.
Mogelijk dat we de lijst voor alle trammaatschappijen in Nederland nog wel compleet kunnen krijgen...
Met vriendelijke groeten,
Erik van Garderen
«
Laatst bewerkt op: 01 May 2009, 21:27:32 door Erik
»
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #1 Gepost op:
02 May 2009, 12:09:31 »
Ik zou even een mailtje sturen met deze vraag naar sdc(a)museumstoomtram.nl. Misschien dat zij je kunnen / willen helpen.
Gelogd
garde003
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #2 Gepost op:
03 May 2009, 15:40:53 »
Ik heb wel overwogen om bij het Stoomtram documentatie na te vragen wat er nu precies aan verschillende buffer/trekhaak hoogten in gebruik zijn, maar het leek mij op zich wel een aardig idee om eventuele gezamenlijk opgedane kennis te publiceren.
Ik zal de heren in ieder geval eens een mailtje sturen en kijken wat er uit komt...
Groeten,
Eirk
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #3 Gepost op:
03 May 2009, 16:50:04 »
Ik wil je met alle plezier de hoogte geven zoals die nu bij de SHM gebruikt wordt, echter dat zegt niet zoveel. Waarschijnlijk is dat de "NS / normaalspoor" hoogte. Ook de ex smalspoorwagens van de diverse bedrijven zijn hiernaar aangepast.
Ik neem even aan dat de NTM dezelfde hoogte hanteerde als de NS, maar zeker weten doe ik dat niet.
Gelogd
reMARKable
Offline
Berichten: 2088
TP V-VI op duits territorium
Re:Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams
«
Reactie #4 Gepost op:
03 May 2009, 16:57:31 »
Ik
denk
dat je in het boek: Maasbuurtspoorwegen van P.J.M. Rutten je antwoord kan vinden.
In dit boek zitten vele tekeningen en foto's van de lijn (uit mn hoofd) Nijmegen Limburg.
Maar ook vele algemene dingen worden beschreven.
Echt een aanrader als je van ouder tramverkeer (1913-1948) houdt
«
Laatst bewerkt op: 03 May 2009, 16:59:37 door remarkable
»
Gelogd
Regelmatig nieuwe foto's online!
https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Buffer/trekhaakhoogten bij stoomtrams