Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Module vliegveld Jan van Mourik door Ronald Halma
Vandaag om 15:44:04
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)  (gelezen 5021 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4561
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Gepost op: 22 March 2009, 11:00:04 »
Beste allen,

Mijn huidige project is het digitaliseren van een NS 4800 van Roco. Via de link http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br57_roco/br57_roco.html heb ik al e.e.a. bekeken, maar ik blijf met een voor mij belangrijke vraag zitten. Hoe kan het dat je bij oudere Roco locs de blauwe draad niet nodig hebt voor het aansluiten van de verlichting? Er wordt nu alleen een witte draad naar de loc gelegd t.b.v. de koplampen en een groene t.b.v. de cabineverlichting, maar waar wordt de + vandaan gehaald? Volgens de foto's van één van de sporen van de printplaat. Dat zou betekenen van één van de wielen, oftewel rechtsreeks van de digitale spanning die op de rails staat. Maar daar sluit je ook de zwarte of de rode draad op aan! Maar dat zou betekenen dat je eigenlijk nooit de blauwe draad nodig zou hebben, als je ook gebruik kan maken van de aansluiting waar de zwarte of de rode draad op wordt aangesloten! Wie kan mij uitleggen hoe dat zit?


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2009, 11:54:23 »
De blauwe draad is de gemeenschappelijke +.

Echter kan je die ook prima van 1 van de spoorstaven afhalen, meestal zit de + aansluiting indirect aan de sporen namelijk via het frame.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2009, 12:55:09 »
Ik heb de blauwe draad altijd nog gebruikt, ook bij de oudere roco loks, en dus ook voor de door jouw genoemde lok ( al heb ik de duitse uitvoering daarvan )

als je op deze foto kijkt:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br57_roco/br57_roco_02.jpg
dan zie je net boven de blauwe streep (Lotpunkt, massa + Fur LED)een schroefje zitten op de print, deze verbind de behuizing met de wielen. Hier snij ik de kopersporen door zodat de schroef los komt te zitten, en hier bevestig ik vervolgens de blauwe draad aan. Evenntueel een draadje over het schroefje heen om de spoortjes weer te verbinden.

Maar zoals Sander ook aangeeft, het is niet nodig.

Groet,
Roelco

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4561
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2009, 13:30:11 »
De blauwe draad is de gemeenschappelijke +.

Echter kan je die ook prima van 1 van de spoorstaven afhalen, meestal zit de + aansluiting indirect aan de sporen namelijk via het frame.

mvg,
 Sander

Dat de blauwe draad een gemeenschappelijke + is, wist ik al. Ik vraag me alleen af waarom er uberhaupt nog een blauwe draad aan een decoder gesoldeerd wordt, als je daarvoor ook het punt kunt gebruiken waarop de rode of zwarte draad wordt aangesloten  ???

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2009, 13:34:30 »
Als de blauwe draad gebruikt wordt dan brandt de verlichting continuer dan met gebruik making van de rode/zwarte draad.

Bij elke storing in de stroomafname zal de verlichting dan knipperen, met de blauwe draad is dat veel minder.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw