Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.  (gelezen 2096 keer)

Chris Wisselo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Gepost op: 05 March 2009, 15:49:29 »
Hallo allemaal.

Ik wil opnieuw beginnen met een modelbaan. Ik zit er aan te denken om het aansturen van de treinen digitaal te doen, vanwege de rij- eigenschappen die dat met zich mee brengt.

De besturing van de baan zelf (wissels/ seinen/ etc.) wil ik analoog houden. Hierdoor kan ik door middel van (logische) electronische schakelingen een meer realistische baan- beveiliging inbouwen (wissel niet om te schakelen als blok waar wissel in ligt bezet is/ spersein op rangeerterrein niet te bedienen zolang wisseltongen niet in goede stand liggen/ etc.)

Stel er zijn 3 blokken: Blok 2 is bezet, maar er liggen ook 2 overloop wissels in (van de binnenste ring naar de buitenste). Nou wil ik niet dat ik die overloop wissels kan bedienen, zolang dat blok bezet wordt gemeld. Want anders gaat het voorste deel van de trein over hetzelfde spoor rechtdoor, maar het achterste gedeelte wil van richting veranderen.

Ik ga gebruik maken va Fleischmann- picolo rails, waarvan de wissel- aandrijvingen ondervloers gemonteerd worden, maar ook zodat ik vrij eenvoudig terugmelding van de wisselstand kan realiseren d.m.v. een LED op het bedieningspaneel.

Heeft iemand hier nuttige tips/ ervaringen over/ mee?

Chris

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2009, 17:11:35 »
Onmogelijke missie, de uiteindelijke kostprijs is hoger dan als je het volledig digital oplost. Je maakt het je zelf onnodig heel erg moeilijk. Verder is dit al meerdere malen besproken op dit forum, wat echt een super grote bron van informatie is, dus zoek het even op en lees en leer.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2009, 18:30:19 »
Chris,

Inderdaad. Het digitaal aansturen van de wissels en seinen is niet zo moeilijk (en ook niet zo duur, zeker als je handig bent met zelf schakelingen bouwen, kijk bijvoorbeeld eens naar de OpenDecoder van het OpenDCC project). Er zijn dan mooie oplossingen (al dan niet met een computer) om precies voor elkaar te krijgen wat jij wilt. Kijk voor een oplossing met een computer bijvoorbeeld eens naar Koploper en vergelijkbare programma's.

Overigens: als je dan bij bijvoorbeeld Koploper kijkt, dan liggen wissels nooit in een blok, maar altijd tussen blokken.


Groeten, Marcel

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2167
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2009, 19:08:17 »
Chris,
Ik denk dat het in theorie mogelijk is. Als je tuimelschakelaars o.i.d gebruikt moet je het zo kunnen uitvogelen dat de schakelaar(s) voor de wisselmotoren alleen stroom krijgen als één of meer seinen op rood staan. Ik heb wel eens ergens eenvoudige schema's gezien, ik weet alleen niet meer waar. Ik denk alleen dat het voor complexere banen met een redelijk aantal wissels en seinen als snel ondoenlijk wordt, als was het maar omdat de onderkant van je baan dan op een pan spaghetti gaat lijken. Bovendien moet je denk ik wisselmotoren met eindafschakeling gebruiken (i.v.m. doorbranden), en als je armseinen gebruikt idem. Digitaal is denk uiteindelijk makkelijker.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2009, 16:21:47 »
Overigens: als je dan bij bijvoorbeeld Koploper kijkt, dan liggen wissels nooit in een blok, maar altijd tussen blokken.
Ik vraag me af of dit een antwoord op de vraag is. Chris wil het schakelen van wissels verhinderen als er een trein op het wissel staat. Kan Koploper dat ook? Ik betwijfel het.

Overigens werk ik zelf nog helemaal analoog, met een installatie die het treinverkeer niet automatiseert, maar wel beveiligt. Juist het aspect van wissels blokkeren als ze bezet zijn heb ik weggelaten, omdat dat te gecompliceerd werd. Op dat punt bljift het dus zaak om op te letten voordat je iets doet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2009, 16:32:46 »
Nee, Chris wil het schakelen van wissels verhinderen zo lang die in een gereserveerde rijroute (wissels en blokken) liggen. Pies of keek. Niet alleen voor Koploper, maar voor de meeste beveiligingen neem ik aan. Is tamelijk basaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2009, 16:34:18 »
Klaas,

Dat was meer een reactie op:

Stel er zijn 3 blokken: Blok 2 is bezet, maar er liggen ook 2 overloop wissels in (van de binnenste ring naar de buitenste).

Ik weet dat Koploper indien gewenst wel kan werken met detectie op wissels. De wisselstraat wordt dan bezet gehouden totdat deze echt vrij is (waarvoor natuurlijk wel volledige detectie van de treinen nodig is, en de wissels ook gedetecteerd moeten zijn). Ik neem aan dat Koploper geen wissels omzet voordat een wisselstraat is vrijgegeven. Of Koploper ook echt kan voorkomen dat een wissel wordt omgezet als er een trein op staat weet ik niet.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2009, 16:35:18 »
Citaat
Chris wil het schakelen van wissels verhinderen als er een trein op het wissel staat. Kan Koploper dat ook? Ik betwijfel het.

Wanneer de wissel in de rijweg van een trein is vast gesteld door Koploper is deze wissel niet te schakelen. Wanneer jij handmatig met een loc op die wissel gaat staan, wanneer je wisselstraat niet gedetecterd is, zal Koploper die gewoon omleggen wanneer er een trein aankomt.
Koploper weet immers niet dat er een loc staat.

Hoe dit zit met gedetecteerde wisselstraten durf ik niet te zeggen.
Wellicht ziet Koploper dan wel een loc en gooit ie de wissel niet om.

Correct me if I'm wrong....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Gecombineerd analoog/ digitaal rijden.
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2009, 16:43:02 »
Ik heb gedetecteerde wisselstraten en dat werkt ook.
Maar het gaat hier niet over Koploper, maar juist over een klassieke beveiliging. Ook bij een klassieke beveiliging ligt het voor de hand om de oplossing te zoeken in rijroutes en wisselstraten. Diodematrixen en zo. Op het web zul je daar weinig over vinden, maar in oudere modelspoorboekjes des te meer. Kortom, op naar de bieb.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.